Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ervaringen BIOS flashen met usb  (gelezen 1840 keer)

Offline Ooievaar

  • Lid
[opgelost] Ervaringen BIOS flashen met usb
« Gepost op: 2009/10/26, 15:15:47 »
Deze topic heb ik geopend en direct weer gesloten. Het flashen is gelukt. Maar mijn ervaringen zijn wellicht handig voor andere gebruikers. En kan heel veel tijd besparen.

Ik wilde mijn bios flitsen vanwege een foutmelding bij het opstarten dat mijn harde schijf niet werd herkend. Ook het geluid was en bleef een probleem. Een mooi moment zo vlak voor het uitkomen van 9.10 om te flashen. Al zal ik mezelf wel een reden hebben willen geven want tegen dit klusje zag ik nogal op. Je weet immers maar nooit.... De site http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen er bij gepakt en zijn stappen gevolgd.

Heb een Asus P5QL Pro moederboard. Van de Asus site het nieuwste bios (p5ql-asus-pro-1004.rom) gedownload. Ook Afudos van de Asus site gedownload. Alles op een usb stick gezet (heb geen floppy), inclusief hetgeen Pjotr op z'n site heeft staan. Maar flashen lukte niet.

Probleem 1 was Afudos. Het afudos bestand heet voluit afudos238. Hernoem dat naar 'afudos' en dan doet afudos het wel. In (free)dos 'afudos238' ingeven werkt niet.

Probleem 2 was dat ik daarna een melding kreeg dat het ROM-bestand niet geopend kon worden. Dat bleek een DOS probleem te zijn. Dos schijnt overweg te kunnen met bestandsnamen van max. 8 karakters. Het ROM-bestand komt aan het dubbele. Hernoemen van het bestand gaf echter vreemd genoeg geen resultaat.

Uiteindelijk bleek het vrij eenvoudig te zijn. Je zult het gedownloade bestand moeten uitpakken en tijdens het uitpakken moeten hernoemen naar een naam van max. 8 karakters. Bestanden opnieuw op USB zetten waarna er prima geflashed kan worden.

Misschien heb je er wat aan....

Offline Dirk Tas

  • Lid
Re: [opgelost] Ervaringen BIOS flashen met usb
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/08, 16:40:03 »
 =D
Bedankt!
Ubuntu User #14670