Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?  (gelezen 1104 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Gepost op: 2012/11/18, 22:40:20 »
  • Ik heb Ubuntu 12.10 en gebruik daarin Digikam. Da's een KDE-gebaseerd programma.
  • Ik lees dat Kubuntu veel "technischer" is opgebouwd -- lees: laat meer technische ingrepen toe -- dan Ubuntu.
  • Ik wil in mijn mappen vlot documenten -- ook pdf's -- doorzoeken op tekst, hetgeen nu niet kan. Daarover las ik op dit forum wisselende berichten i.v.m. tracker-gui, maar ook gnome-search. Dolphin zit al wél geïnstalleerd in mijn systeem en KFIND ook (vermoedelijk afkomstig van de Digikam-installatie, die (delen van) KDE vereist) en met Kfind zou je bestanden wél op inhoud kunnen doorzoeken.

Daarom denk ik eraan om mijn Ubuntu "om te zetten" naar Kubuntu.

  • Hoe kan ik dat eenvoudig doen?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat er dan geen "rommel" vanuit Ubuntu blijft staan, in het bijzonder indexeringsprogramma's en dergelijke die toch niet worden gebruikt in KDE? (ik wil vooral niet dat er tekstindexeringsprogramma's draaien (vb. vanuit GNOME o.i.d. die ik dan in Kubuntu toch niet zou aanspreken/nodig hebben)
  • Stel dat ik volledig overga naar KDE (zo dit al mogelijk zou zijn), kan dit dan MET ZEKERHEID geen enkel kwaad voor mijn andere programma's, die nu draaien, zoals GIMP, firefox, Qgis, skype enzovoort?
  • Of moet ik een volledige herinstallatie doen, ditmaal van Kubuntu?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/18, 22:41:34 »
Een volledige herinstallatie raad ik wel aan.

Overigens kun je in Dolphin ook de inhoud van bestanden doorzoeken tegenwoordig.

Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/19, 11:36:44 »
Inderdaad, een herinstallatie is het beste. Je kunt natuurlijk ook KDE gewoon los installeren via de commandline, dan kun je ook altijd terug naar de default Ubuntu.
Tip: maak altijd een backup, hoewel het goed gaat is het nooit verkeerd om een backup te maken.
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline koos4401

  • Lid
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/19, 12:34:03 »
Ik weet wel dat het een beetje hinken op twee gedachten is, maar... waarom raad niemand aan om een dual-boot Ubuntu-Kubuntu te maken?
TS kan dan wennen aan Kubuntu en heeft een (in haar ogen misschien niet zo goede?) fallback mogelijkheid. Zie vooral haar derde punt.
Later kan zij dan  het overbodig geworden  OS deleten.
Wel blijft gelden:
Citaat
Tip: maak altijd een backup, hoewel het goed gaat is het nooit verkeerd om een backup te maken.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/19, 12:53:04 »
Ik kan iig bevestigen dat het omgekeerde niet 100% goed gaat (ubuntu-desktop bovenop Kubuntu installeren). Firefox heeft de kleuren vanuit Kubuntu bijvoorbeeld maar de knoppen van Ubuntu (op zich nog best mooi :P). Verder kreeg ik wat vage foutmeldingen maar de basis werkt wel gewoon, Unity draait verder aardig, inclusief prachtige advertenties van Amazon ;) De adviezen van Koos en Vistaus (gecombineerd) lijken me dus het beste.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/19, 22:36:24 »
Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het installeren van ubuntu/kubuntu en andere smaken tegelijkertijd. Dit heeft sowieso geen effect op programma's als gimp etc, die blijven gewoon werken. Ik zou dus aanraden om eerst gewoon kubuntu naast ubuntu te installeren. Als dat toch problemen geeft kan je altijd nog opnieuw installeren.

sudo apt-get update && sudo apt-get install kubuntu-desktop

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/20, 16:07:18 »
Als ik je vragen zo lees, dan wil je absoluut niet dat er iets verloren gaat. In dat geval kan je het beste Kubuntu naast Ubuntu installeren, als dual-boot. Dan kan je op je gemak aan de KDE-desktop wennen. Aan KDE kan je heel veel instellen, de een vindt dat mooi en de ander niks, dat is eenieders smaak. Kubuntu heeft veel eigen programma's en draait op andere libraries dan Ubuntu. De ervaring leert, dat enkele programma's vanuit de andere desktopomgeving installeren wel gaat, maar bij teveel kan je in problemen komen. Voorbeelden: op mijn Kubuntu heb ik bv. Synaptic en Gimp draaien, zonder problemen. Op Xubuntu heb ik wel eens Calligra (een KDE-officepakket) geinstalleerd (gewoon, omdat het kan), maar na de eerste zeer moeizame opstart geconstateerd dat dit geen goed plan was. De kubuntu-desktop over je Ubuntu installeren zou ik afraden. Dat kan een tijdje goed gaan, maar ook hopeloos crashen.

Het nadeel van een dual-boot Ubuntu/Kubuntu is, dat je in je GRUB-opstart twee keer 'Ubuntu 12.10' zal zien. Ik denk dat het wel mogelijk is, om die naamgeving aan te passen ergens in een GRUB-configuratiefile.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/21, 10:45:22 »
@asphyxia: Nogal logisch. Calligra is nog verre van af dus natuurljjk kan dat problemen geven...

Offline aartje

  • Lid
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/21, 13:08:19 »
    [
    • Ik wil in mijn mappen vlot documenten -- ook pdf's -- doorzoeken op tekst, hetgeen nu niet kan. Daarover las ik op dit forum wisselende berichten i.v.m. tracker-gui, maar ook gnome-search. Dolphin zit al wél geïnstalleerd in mijn systeem en KFIND ook (vermoedelijk afkomstig van de Digikam-installatie, die (delen van) KDE vereist) en met Kfind zou je bestanden wél op inhoud kunnen doorzoeken.
    • Stel dat ik volledig overga naar KDE (zo dit al mogelijk zou zijn), kan dit dan MET ZEKERHEID geen enkel kwaad voor mijn andere programma's, die nu draaien, zoals GIMP, firefox, Qgis, skype enzovoort?
    • Of moet ik een volledige herinstallatie doen, ditmaal van Kubuntu?
Op teksten zoeken in een pdf-bestand lukt alleen maar met een goed OCR-programma en die
heb je niet gratis.
Verder werk ik al sinds 1992  onder Linux en nooit gemerkt dat het door elkaar gebruiken van Gnome- en
KDE-applicaties problemen gaf ( ik geloof wel dat anderen dat misschien dus wel eens hebben
gehad....). Ik draai sinds april 2007 Ubuntu (gnome desktop) en draai daar vele KDE-programma's
onder (vooral k3b) zonder problemen.

Ik zou dus een Gnome-desktop (2d, classic) kiezen en gewoon de nodige KDE-applicaties
installeren.

PS. op een ander systeem draai ik Lubuntu en die draait ook gewoon KDE-applicaties zonder
problemen.[/list]
« Laatst bewerkt op: 2012/11/21, 13:09:52 door aartje »

Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/21, 13:58:14 »
@aartje: Met Dolphin kun je ook door inhoud van PDF-bestanden zoeken.

Offline aartje

  • Lid
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/21, 14:18:11 »
@aartje: Met Dolphin kun je ook door inhoud van PDF-bestanden zoeken.
Ok, Vistaus, maar dat zal alleen met pdf-files zijn waar tekst ook echt als "text"-formaat in staat
en  niet in "image" formaat. Veel worden pdf-files alleen met images (ook de tekst) gegenereerd en
dan kan je de tekst alleen terugkrijgen mbv. ocr

Offline Jenske

  • Lid
Re: Van Ubuntu 12.10 naar Kubuntu 12.10: zinvol? Hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/21, 22:58:21 »
Dat van dat OCR programma is niet helemaal juist. Ik heb het namelijk niet over gescande documenten met tekst, maar wel degelijk over pdf-documenten die gemaakt zijn vanuit bv. een tekstverwerker als Writer van LibreOffice. Zo'n bestanden zijn zeker en vast wél doorzoekbaar op tekst.
Alleen wil ik dus niet pdf na pdf openen, daarin dan zoeken naar mijn zoekwoord, weer afsluiten, volgende pdf openen en weeral zoeken. Neen, ik wil, zoals dat vroeger met tracker ging (en in windows ook) "gewoon" een algemene zoekbalk (bij voorkeur in de hash) waarmee ook pdf's op inhoud worden doorzocht.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM