Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude pc in netwerk voor printer  (gelezen 1774 keer)

Offline Ramana

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Gepost op: 2007/05/10, 19:33:48 »
Ik wil een oude pc (386) gebruiken in een netwerk om een printer aan te sturen.
Wie weet hoe ik dit eenvoudig kan oplossen?

Offline Duckie

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/10, 20:01:42 »
Ik heb het met Ubuntu Server Edition en Webmin gedaan.
Er zullen waarschijnlijk ontelbare andere mogelijkheden zijn, maar leek mij de simpelste oplossing.
Ik heb er ook een netwerkkaartje in gedaan die WOL ondersteund zodat ik 'm op afstand via een andere pc aan kan zetten.
Met Putty (ssh) kan ik hem dan ook weer op afstand uitschakelen. Het hele spul staat nu in de meterkast, zonder monitor.
Om de printer aan/uit te schakelen gebruik ik een goedkope schakeling met afstandsbediening, maar er bestaan ook stekkerdozen die automatisch aan gaan als de pc ingeschakeld wordt en weer uit bij het uitschakelen van die pc.
Dat wordt mijn volgende uitbreiding, denk ik.
____________________________________________

Offline Ramana

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/11, 07:36:04 »
Bedankt, Dukkie, dit lijkt mij een aardige oplossing. Webmin kan dus werken zonder X? Of krijg je toegang tot webmin via een andere pc?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/11, 12:10:02 »
Je kunt ook Samba installeren en daarna via SWAT (webbased administratie-tool) de printer configuren.
Inderdaad uitgaan van Ubuntu Server, op zo'n oude PC krijg je nooit een GUI geladen.
Mogelijk dat de 386 het niet trekt, hangt af van de hoeveelheid geheugen (100 MB draait lekker).

Offline Ramana

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 21:21:52 »
Sorry, heel erg om het te zeggen: met Windows ME was het een fluitje van een cent... Had liever een oplossing met een Linux-live-cd, maar dat is me niet gelukt. Ik heb DSL, Puppy en cdrouter geprobeerd. CDrouter is heel aardig, alleen heeft deze hetzelfde ip-adres als mijn router.  DSL en Puppy is een optie, maar vraagt nogal wat gedoe om e.e.a aan de praat te krijgen.  Het liefst heb ik een oplossing met een live-cd, zodat ik de PC hard aan en uit kan zetten (zonder monitoe en toetsenbord e.d.).

Azalin

  • Gast
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 22:05:37 »
Maar, als je een desktop CD er in stopt en dan de printer via Systeem>Beheer>Printers en dan in Printers bij Algemene Instellingen kiest voor Printers delen dan ben je d'r toch? Alleen even op de andere PCs Printers detecteren aanzetten en klaar... of moet het nu juist niet onder een Ubuntu desktop draaien?

Offline Duckie

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/14, 01:12:10 »
Citaat van: Ramana
Bedankt, Dukkie, dit lijkt mij een aardige oplossing. Webmin kan dus werken zonder X? Of krijg je toegang tot webmin via een andere pc?
Beetje late reactie, maar inderdaad krijg je toegang tot webmin via een andere pc.
Gewoon webmin installeren op de server, dan komt er aan het einde van de installatie te staan hoe je verbinding moet maken.
Webmin is ook heel handig voor andere zaken, zoals Samba of NFS.
____________________________________________

Offline Ramana

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/14, 17:58:19 »
Citaat van: Azalin
Maar, als je een desktop CD er in stopt en dan de printer via Systeem>Beheer>Printers en dan in Printers bij Algemene Instellingen kiest voor Printers delen dan ben je d'r toch? Alleen even op de andere PCs Printers detecteren aanzetten en klaar... of moet het nu juist niet onder een Ubuntu desktop draaien?
Het is een 200 MHz pc met maar 60Mb geheugen.  Ik denk niet dat ik Ubuntu daarop aan de praat krijg (kan het proberen). Puppy en DSL werken prima.  Maar wat ik zoek is een Livecd of iets wat ik zo kan configureren dat deze oude PC als server kan werken die ik hard aan en uit kan zetten (dan zijn scherm en toetsenbord niet meer nodig)....

Azalin

  • Gast
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/14, 18:42:23 »
Oeps, overheen gelezen. Tja, 200Mhz is idd niet echt verstandig om daar Ubuntu op te draaien... en dei PC een schop geven en een printer servertje (zo'n klein ding van Sitecom bijvoorbeeld) aanschaffen? Naja, aan de andere kant, die oude PC is "gratis" en die printerserver moet je dan weer kopen. Mmm, maar met Puppylinux en CUPS moet het volgens mij toch wel lukken hoor. Is er niet zoiets als een eigen live CD maken met de componenten die je zelf wilt?

Offline Ramana

  • Lid
oude pc in netwerk voor printer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/16, 20:05:43 »
Even terugkoppelen...

Het is heel mooi gelukt met Freesco.  Ik zag dat je al 'n printserver kan kopen voor zo'n 40 euro, maar het natuurlijk veel leuker om het zo'n oud bakje te proberen.

Ik heb de HD (van wel 2 GB!) uitgeschakeld, Freesco op een floppy gezet, set-up gedaan en op de PC's in mijn netwerkje de printer geconfigureerd.....

Het oude ding werk nu als printerserver, zonder scherm. muis en toetsenbord en kan gewoon hard aan- en uit worden gezet. Misschien nog even proberen om dit alles op een CD te zetten, start wat sneller op...