Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van photoshop cs4 in ubuntu  (gelezen 1824 keer)

Offline tockly

  • Lid
installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Gepost op: 2011/08/08, 13:36:02 »
Is het mogelijk om photoshop cs4 te installeren in Ubuntu.
Ik zou Gimp kunnen gebruiken maar heb een opleiding photoshop gevolg, dus zou ik deze willen instellen in Ubuntu.

Offline elendil

  • Lid
Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/08, 13:41:42 »
Photoshop draait onder Windows of op een Mac, de enige mogelijkheid zou dus zijn om Wine te installeren en het daar onder te draaien. Er zal ongetwijfeld een expert zijn die je er meer over kan vertellen.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/08, 14:50:44 »
Als je photoshop CS4 wilt gebruiken, dan gaat dat waarschijnlijk redelijk goed in wine, maar alleen als je een bestaande installatie uit Windows overzet, met wat handmatige aanpassingen (voor gevorderde gebruikers dus!):

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=14318

Citaat
What works
Everything tested for image editing so far


What does not
The installation


What was not tested
Many many things (Photoshop is a huge program)


Additional Comments

The installation fails so I had to copy an installed version from windows plus the registry keys.

I had to install the following with winetricks:

winetricks msxml6 gdiplus gecko vcrun2005 allfonts atmlib

Use winecfg to set atmlib.dll to native,builtin


Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/08, 14:53:41 »
Het staat ook als enige versie in de lijst van het programma "Playonlinux", dus wellicht kun je het op deze manier proberen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline 10o

  • Lid
Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/08, 19:49:25 »
Ik heb CS4 (Photoshop en Illustrator) al jaren draaien in een VirtualBox met Windows XP. Dat werkt vlekkeloos en vlot! Installatie van zowel XP als CS4 zijn een makkie. De virtuele XP schijf (vdi-bestand) mét de geïnstalleerde CS4 reist bij ieder verse Ubuntu installatie gewoon mee. In VirtualBox kunnen Ubuntu mapjes gedeeld worden, zodat Windows bestanden (die daarin worden opgeslagen) ook vanuit het hoofd OS (Ubuntu) snel benaderd kunnen worden. The Gimp opent PSD (Photoshop) bestanden, Inkscape opent AI (Illustrator) bestanden.

Voor een installatie van CS4 in Wine voorspel ik (uit ervaring) veel tijdsinvestering, problemen en een niet vlekkeloos werkende Photoshop installatie.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/08, 19:52:19 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/09, 09:59:42 »
Ik heb CS4 (Photoshop en Illustrator) al jaren draaien in een VirtualBox met Windows XP. Dat werkt vlekkeloos en vlot! Installatie van zowel XP als CS4 zijn een makkie. De virtuele XP schijf (vdi-bestand) mét de geïnstalleerde CS4 reist bij ieder verse Ubuntu installatie gewoon mee. In VirtualBox kunnen Ubuntu mapjes gedeeld worden, zodat Windows bestanden (die daarin worden opgeslagen) ook vanuit het hoofd OS (Ubuntu) snel benaderd kunnen worden. The Gimp opent PSD (Photoshop) bestanden,

Idem.
Ik werk ook reeds enkele jaren met CS2 (en heb gisteren CS5 geïnstalleerd) via VirtualBox en Windows XP.
Via gedeelde mappen kan ik in Windows alle afbeeldingen uit de Ubuntu-folders bewerken.
Werkt zonder problemen. (Heb enkel in het begin wat last gehad om USB aan de praat te krijgen)

Offline 10o

  • Lid
Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/09, 10:14:03 »
(Heb enkel in het begin wat last gehad om USB aan de praat te krijgen)
USB support is tegenwoordig ook wat eenvoudiger te verkrijgen via de Oracle VM VirtualBox Extension Pack (helemaal onderaan). Downloaden en dan toevoegen via de Virtualbox Manager: Bestand > Voorkeuren > Extensies.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/09, 10:19:46 »
(Heb enkel in het begin wat last gehad om USB aan de praat te krijgen)
USB support is tegenwoordig ook wat eenvoudiger te verkrijgen via de Oracle VM VirtualBox Extension Pack (helemaal onderaan). Downloaden en dan toevoegen via de Virtualbox Manager: Bestand > Voorkeuren > Extensies.

Bedankt voor de tip, 10o. Die had ik inderdaad ook toegevoegd; nu lukt het wel vrij eenvoudig om USB te activeren onder VirtualBox.

Offline tockly

  • Lid
Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/10, 11:59:45 »
bedankt voor de tips, nu nog waarmaken

Offline liawim

  • Lid
Re: installeren van photoshop cs4 in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/11, 09:26:42 »
Je zou ook nog crossover kunnen proberen in plaats van wine. ik weet dat er een aantal adobe photoshop programma,s standaard in de lijst staan. die zouden dus goed moeten werken. Helaas is dit programma niet gratis maar je kan wel eerst een trial versie  proberen.

bovenstaande oplossingen werken ook perfect trouwens.