Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieproblemen beginner  (gelezen 762 keer)

Offline hutch

  • Lid
Installatieproblemen beginner
« Gepost op: 2010/08/25, 09:36:56 »
Dag allemaal,

Na gisteren toch de stap te hebben gezet een oude laptop te voorzien van Ubuntu, om zo dienst te kunnen doen al HTPC, loop ik gisteravond en deze ochtend tegen de eerste problemen aan. Na de FAQ, beginnerstopics en zoekfunctie van het forum te hebben gebruikt kwam ik in deze schat van informatie niet tegen wat mijn probleem zou moeten oplossen.

Bij het installeren van programma's (in dit geval Synology Assistant en Plugins voor XBMC) wordt me gevraagd deze in een usr/local of usr/share etc map te installeren. Op een of andere manier krijg ik hier elke keer de foutmelding dat ik hier geen rechten toe heb in beeld terwijl ik wel ingelogd ben als admin  ???. Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatieproblemen beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/25, 09:42:19 »
Met Ubuntu kan je niet ingelogd zijn als admin (= root in unix taal). Het root account is namelijk standaard inactief.

In plaats daarvan moet een gebruiker die root bevoegdheden heeft (standaard heeft de eerst aangemaakte gebruiker dergelijke bevoegdheden) optreden in die hoedanigheid. Dat doe je door uw commando's te laten voorafgaan door "sudo", vb "sudo mv symology /usr/share", of door gksudo als je grafische programma's als root wil opstarten.

Je kan ook een terminal met root bevoegdheden krijgen met het commando "sudo -i".

Offline hutch

  • Lid
Re: Installatieproblemen beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/25, 09:56:42 »
Bedankt voor de snelle reactie. Het lijkt er op dat de installatie binnen de terminal het wel voor elkaar krijgt in andere mappen te installeren middels het sudo commando. Om echter een bestand uit te pakken via de GUI in die een map als usr/share, of daar een nieuwe map aan te maken binnen de GUI lukt niet. Omdat ik de commando's niet machtig ben heb ik ook niet direct een idee hoe ik het voor elkaar krijg een .zip uit te pakken op de usr/share locatie middels de terminal...

Re: Installatieproblemen beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 10:08:11 »
Om wel via een GUI, in ons geval 'nautilus', met root rechten te kunnen werken doe je het volgende.

Druk op ALT-F2 , en typ dan gksu nautilus en klik op run.
Dan kom je in de /root map terecht.
Hierna kun je overal naar toe browsen om bestanden uit te pakken of te verplaatsen.

LET OP: Maar ook deleten van bepaalde files wat als gewone user niet mogelijk is, is nu wel mogelijk .. dus pas daarmee op!
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline hutch

  • Lid
Re: Installatieproblemen beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 10:47:33 »
Ok dat schept een hoop duidelijkheid! Thanks. Met de nautilus tip heb ik voor elkaar gekregen wat ik wilde!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatieproblemen beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/25, 19:32:46 »
Ter info:
Voor Gnome is het gksudo; gksu.
Voor KDE is het kdesu (of kdesudo, maar van deze laatste ben ik niet zeker of die ook word gebruikt en/of werkt in KDE)
Let erop om kleine letters te gebruiken. Linux is hoofdletter gevoelig.
Dus bijv.: Linux, linux, LINUX, enz... zijn allen verschillend. Je kan dus verschillende bestanden één en de zelfde naam geven door enkel één of meerdere hoofdletters te gebruiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu