Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Error 15 na (her-)installatie  (gelezen 965 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Error 15 na (her-)installatie
« Gepost op: 2009/04/03, 21:31:58 »
8.04 opnieuw geïnstalleerd, de "nieuwe"  menu.lst onder grub vervangen door de "oude" (heb nog XP op een 2de hd, vandaar) en nu krijg ik na de keuze voor een OS deze bondige mededeling:
Error 15 : File not found.
Zou het kunnen dat het iets te maken heeft met de versie (kernel 2.6.24-22 in de oude lijst) Ik meen ergens gezien te hebben dat de versie die ik nu op de livecd heb versie 2.6.24-23 is.

By the way: overal gezocht naar documentie over het "aanhechtpunt", maar geen duidelijke uitleg gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/05, 19:21:38 door Jakke5 »

Offline track

  • Lid
Re: Error 15 na (her-)installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/03, 22:17:07 »
Hoi Jakke,

heb je een keer gekeken wat het verschil tussen beiden is ?
(in de terminal  diff /boot/grub/menu.lst.oud /boot/grub/menu.lst )
Als de oude het wél doet en de nieuwe niet zal dat de verklaring leveren.

track

Re: Error 15 na (her-)installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/03, 22:23:11 »
Error 15: Bestand niet gevonden
Het bestand in kwestie is niet gevonden, maar de rest (partitietabel, superblock, ...) is in orde. Meestal een typfout door de gebruiker of een fout in het installatieprogramma.
Reparatie van grub: Start de Ubuntu live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op. Staat windows niet genoemd? Dan het volgende, na het opstarten van Ubuntu, open een terminal en type in
 sudo gedit /boot/grub/menu.lst scroll naar beneden in het scherm wat opent en zet het vet gedrukte onder ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title      Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title      Windows NT/2000/XP (loader)
root      (hd0,0)   <------- Hier invullen zoals bij jou windows staat
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Opnieuw opstarten en nu moet alles weer bij het oude zijn
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Error 15 na (her-)installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/05, 16:17:00 »
Dank aan Track en Gijsbert voor hun reactie. Ik zie dat m'n uitleg wat te bondig was. Na het keuze-scherm van /boot/grub kon ik alléén nog XP opstarten maar de bedoeling was natuurlijk in de eerste plaats UBUNTU op te starten, en dáár kreeg ik de mededeling : error 15. In m'n haast om terug aan 't werk te kunnen, had ik domweg de "nieuwe" menu.lst vervangen door de "oude" i.p.v. enkel het laatste deel met de verwijzing naar XP.
Ik heb dan heel de boel nog maar eens overnieuw gedaan.

Hoe krijg ik nu m'n oude gegevens uit Thunderbird terug?Ik heb wel 5 backups genomen van m'n vroegere HOME-folder maar vind m'n adresboeken en mails niet meer terug. Een wereldramp is dat niet maar toch bijna ...

Is het beter voor uitleg over "aanhechtpunt" een nieuw topic beginnen?

Offline Mij

  • Lid
Re: Error 15 na (her-)installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/05, 16:45:23 »
Dank aan Track en Gijsbert voor hun reactie. Ik zie dat m'n uitleg wat te bondig was. Na het keuze-scherm van /boot/grub kon ik alléén nog XP opstarten maar de bedoeling was natuurlijk in de eerste plaats UBUNTU op te starten, en dáár kreeg ik de mededeling : error 15. In m'n haast om terug aan 't werk te kunnen, had ik domweg de "nieuwe" menu.lst vervangen door de "oude" i.p.v. enkel het laatste deel met de verwijzing naar XP.
Ik heb dan heel de boel nog maar eens overnieuw gedaan.

Hoe krijg ik nu m'n oude gegevens uit Thunderbird terug?Ik heb wel 5 backups genomen van m'n vroegere HOME-folder maar vind m'n adresboeken en mails niet meer terug. Een wereldramp is dat niet maar toch bijna ...

Is het beter voor uitleg over "aanhechtpunt" een nieuw topic beginnen?
Als je ook de verborgen mappen gebacked-upped hebt, dan bevinden ze zich waarschijnlijk onder .mozilla/Mozilla Thunderbird ofzo.
Om die te bekijken moet je Ctrl + H in nautilus doen, in Dolphin is dat volgens mij ook een optie.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Error 15 na (her-)installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/05, 19:18:57 »
Halleluja zouden ze in de States uitroepen na zoveel succes. M'n mails + adressen staan terug op hun plaats, zelfs m'n account is terug van weggeweest.
Wat heb ik daarmee geleerd? Dat het volstaat om een back-up te nemen van de HOME-folder (weliswaar met de optie VERBORGEN BESTANDEN TONEN aan)  en die na een (her-)installatie gewoon terug in de nieuwe home-folder te plakken (wéér eerst de optie VERBORGEN BESTANDEN TONEN aan). Daarmee sluit ik dit topic af, opgelost staat al bij de titel.
Dank voor de hulp. Dikwijls is samen denken al voldoende om een oplossing te vinden.