Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server bouwen  (gelezen 3919 keer)

Offline charclo

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Gepost op: 2008/04/27, 19:21:35 »
Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe computer kopen en de oude computer (AMD 3200, 512 MB RAM, Onboard grafische kaart) zou ik dan willen gebruiken als server. Deze zou dan de volgende functie's moeten hebben.

1. (veilig) bestanden kunnen benaderen via internet zonder dat ik extra software zoals putty ofzo moet installeren op die andere computer. Ook zou ik een deel van mijn harde schijf bereikbaar willen maken voor iedereen en een gedeelte waar alleen ik aan kan. (SSH? FTP? wat zijn de voor- en nadelen hiervan?)

2. Bestanden delen via het netwerk met Windows- en Ubuntucomputers (SAMBA).

3. Een website met python erop draaien (Django).

4. Printer delen (CUPS).

Hiervoor zal ik dus waarschijnlijk een Lamp-server moeten opzetten. Ik heb al naar de documentatie gekeken maar daar kan ik toch geen antwoord vinden op al mijn vragen. Vooral de verschillende methoden om mijn harde schijf via internet te bereiken zijn me niet echt duidelijk.

Hopelijk kan iemand mij al op de juiste weg zetten.

Groetjes,

Charclo
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu server bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 23:14:08 »
1. Veilige bestandsoverdracht zonder daarvoor remote te installeren is een utopie omdat je dan afhankelijk bent van wat er "bij de ander" staat. Geloof me, PuTTY is een simpele wintendo .exe en die werkt altijd, voor Linux clients hoef je inderdaad meestal niets te installeren.

Schijfruimte beschikbaar stellen is gewoon altijd riskant, maar normaal zou je hiervoor FTP gebruiken. FTP is wel degelijk veilig in te richten maar lees je eerst goed in, anders haal je mogelijk een hoop ellende in huis.

2. Met wintendo deel je met Samba, Linux computers kunnen onderling ook met NFS bestanden delen.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Ubuntu server bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 23:18:46 »
Printer delen gaat ook prima met samba.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 00:38:40 »
OpenSSH + Lamp + Samba (+ Cups, maar kan ook met samba, beetje afhankelijk van je printer, als je printer een netwerkprinter is dan zit cups mogelijk al onboard en hoef je helemaal niet te doen :) ) op je Linux-bakkie en op je wintendo's putty (ja daar kom je neit onderuit) om met ssh over internet te kunnen kleppen doet precies wat jij wilt. Python kun je als extra installeren om je website te draaien. Er zijn op het forum hier en in de documentatie voldoende howto's te vinden denk ik.

succes en vooral veel plezier! Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline charclo

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 23:15:12 »
Ondertussen heb ik al wat op mijn oude computer zitten spelen. Er stond 8.04 desktop op en ik heb hierbij LAMP, OpenSSH en FTP geïnstalleerd. Ik heb nu dus al een simpele website draaien en een simpele FTP-server.
Er is echter één ding waar ik niet aan uit geraak.
Ik zou graag inplaats van FTP SFTP gebruiken omdat dit veiliger is maar indien ik mijn server via SFTP benader kan ik mijn ganse harde schijf bekijken. Ik zou dit graag willen instellen dat er enkel een folder die ik kies zichtbaar is. Kan iemand mij hier verder mee helpen?
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline rja

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/30, 08:51:31 »
Citaat van: charclo
Ik zou graag inplaats van FTP SFTP gebruiken omdat dit veiliger is maar indien ik mijn server via SFTP benader kan ik mijn ganse harde schijf bekijken. Ik zou dit graag willen instellen dat er enkel een folder die ik kies zichtbaar is. Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Dat is niet zo makkelijk, als in de meeste FTP servers.

Je zult de user moeten jailen.

Onlangs is aan OpenSSH de mogelijkheid toevoegd, omdit veel makkelijker te maken, maar die versie zit nog niet in Ubuntu volgens.

Even in Google gezocht.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=128206

Offline charclo

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/30, 12:04:45 »
Ik heb nog een paar interessante dingen gevonden hierover.

http://olivier.sessink.nl/jailkit/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=248724
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline Menno_

  • Lid
Ubuntu server bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 00:35:30 »
***
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425