Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu  (gelezen 1046 keer)

Offline smiley

  • Lid
Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Gepost op: 2013/06/19, 20:40:32 »
Hey, ik ben een nieuwe ubuntu gebruiker (12.04 LTS). Ik heb voor dit OS gekozen omdat mijn Vista na 5 jaar dienst wat kuren begon te krijgen en een nieuwe versie blijkbaar amper nog te vinden is. Omdat ik geen zin had in een nieuwe laptop maar voor Ubuntu gekozen. Het aansluiten van mijn printer ging verrassend goed, maar dat kan niet gezegd worden van mijn smartphone.
Kortom, weet iemand hoe je een smartphone kan laten werken op ubuntu? Ik wil de filmpjes en de foto's gemaakt met het toestel op mijn PC kunnen zetten.

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/19, 20:57:37 »
Dat kan alleen direct als je Ubuntu 12.10 (en daar heb je nog een onofficiele update voor nodig) of 13.04 hebt. Voor 12.04 heb je Airdroid nodig. Kun je vinden in de Google Play Store.

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/20, 08:39:46 »
Welkom op het forum

Ik kom idd tegen dat de Sony Xperia P niet zomaar op Ubuntu werkt.
Gelukkig kom ik wel een oplossing tegen.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1574551
Het is misschien wat hoog gerepen voor iemand die net nieuw is met Ubuntu.
Ik zou er wat dieper op in moeten duiken om te kijken of het makkelijker kan.

@Vistaus: Ik kan niet volgen wat je bedoeld. Die smartphone wordt standaard met Androit gelevert.
                    Ik heb het idee dat je het hebt over het installeren van Ubuntu op die smartphone, maar dat lijk mij niet dat de TS het daar over heeft.

EDIT:
libmtp kan je simpel installeren met het commando:
sudo apt-get install libmtp-common libmtp-runtimeJe wachtwoord zal worden gevraag. Bij het invullen is er niets te zien, dat is normaal.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/20, 08:46:55 door Erik Krom »

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/20, 11:15:09 »
@Erik: Nee, ik had het over dat Ubuntu 12.04 en 12.10 geen ondersteuning hebben voor de MTP van Android. Pas bij 13.04 (en onofficieel op 12.04 en 12.10) wordt dat direct ondersteunt. Zie ook:

http://www.webupd8.org/2013/01/upgrade-to-gvfs-with-mtp-support-in.html

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/20, 13:14:52 »
Lees ik het goed dat het probleem voor alle toestellen met Android 4.0 of hoger zou gelden?
Als dat zo is vraag ik mij af waarom mijn toestel met 4.1* dan wel gewoon werkt zonder speciale wijzigingen.

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/20, 13:51:17 »
Lees ik het goed dat het probleem voor alle toestellen met Android 4.0 of hoger zou gelden?
Als dat zo is vraag ik mij af waarom mijn toestel met 4.1* dan wel gewoon werkt zonder speciale wijzigingen.

Dat geldt voor de *meeste* toestellen met Android 4.0 en hoger. Een paar toestellen en vele, vele *custom* ROMS hebben Mass Storage ingebouwd waardoor dit probleem niet speelt. Maar de meeste toestellen met 4.x zonder custom ROM hebben wel dat probleem.

Offline smiley

  • Lid
Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/20, 19:37:55 »
Wat zoeken leert me dat libmtp reeds geïnstalleerd is. Nu weet ik niet goed of ik het moet gaan zoeken onder de vorm van een app voor mijn telefoon of een soort driver voor de laptop  :|

Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/20, 20:01:52 »
Wat zoeken leert me dat libmtp reeds geïnstalleerd is. Nu weet ik niet goed of ik het moet gaan zoeken onder de vorm van een app voor mijn telefoon of een soort driver voor de laptop  :|

Zie mijn eerdere post in dit topic en volg de gegeven link daarin: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/sony-xperia-p-aansluiten-op-ubuntu/msg877352/#msg877352

Offline smiley

  • Lid
Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/22, 09:08:16 »

Net gedaan en werkt prima  =D . Iets gek dat me opvalt is wel dat als ik naar de afbeeldingen op mijn telefoon ga (DCIM map) ik de jpg bestanden niet kan openenen en als ik die dan gewoon naar mijn bureaublad versleep ze prima opengaan. Jpg afbeeldingen die op een externe harde schijf staan kan ik wel perfect openen vanop die schijf.

Ik moet wel zeggen dat ubuntu er hard op vooruit is gegaan. Ik heb het een jaar of 6 geleden ook eens geprobeerd maar ik vond het toen heel ingewikkeld om randapparatuur te laten werken. Nu lijkt dat zelfs voor een leek vrij vlot te gaan  =D

Offline bwman

  • Lid
Re: Sony Xperia P aansluiten op ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/26, 03:07:59 »
zoals vistaus al aanhaalde airdroid doet ook zeer goed zijn werk
 http://www.airdroid.com/
ik werk steeds zo en het gaat zeer snel en werkt zeer goed vooral met google chrome
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast