Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kind van Ubuntu: Mint  (gelezen 11514 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/02, 18:37:51 »
@Midas:
Ubuntu leunt met z'n Gnome op Evolution, Mint doet dat niet. Dat kan je verklaren omdat je in een bedrijfsomgeving met Evolution beter uit de voeten kunt als een soort Outlook-achtige omgeving. Mint is meer op gewone gebruikers ingesteld en dan heb je minder aan Evolution en kun je beter met Thunderbird uit de voeten. Dat verklaart dat Mint 'sneller' loopt dan Ubuntu wat toch wat 'logger' aanvoelt dan Mint.
Canonical voert niet voor niets aan dat Ubuntu goed in een bedrijfsomgeving kan werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline midas

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/03, 19:27:28 »
Het klopt dat Evolution wat meer toegesneden is op een bedrijfsomgeving. Maar Ubuntu lijkt in dat opzicht van twee walletjes te (willen) eten. Waarom immers draaien reeds bij opstarten de vele social-networks services onder Ubuntu. Waarom Gimp eraf gekieperd en waarom wel vele spelletjes? Om de onaangename pauze-uurtjes door te komen zeker? En een tijdje geleden was er sprake van dat Ubuntu in toekomstige versies Synaptic eraf gaat gooien. Niet iedereen weet in de terminal de afhankelijkheden van te installeren pakketten af te lezen (of juist met deinstalleren). Richten ze zich maar wat meer op de professionele markt...liever een sobere desktop met goed afgewogen pakketten en wat minder aandacht voor toeters en bellen.

LinuxMint richt zich inderdaad wat meer op de 'gewone' desktopgebruiker maar brengt daarbij een goed afgewogen samenspel van software-pakketten aan de man. Daarbij blijft alles snel en slank draaien zonder teveel onnodig draaiende services. Maar durft in ieder geval te kiezen voor een doelgroep en luistert daarbij nauwgezet naar de community.

Nogmaals, ik ga niet beweren dat de één beter is dan de andere maar kies gewoon de distro die je het beste bij jezelf voelt passen!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline force317

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/10, 21:49:55 »
Interessant topic hier.

Vooral de commentaren van 'midas' zijn een schot in de roos.

Ik draai momenteel Ubuntu Netbook 10.10 (met Gnome desktop) op mijn netbook, Ubuntu 10.10 op 1 budgetlaptop en Kubuntu 10.10 op de andere budgetlaptop. KDE vraagt meer van de laptop en valt dus qua snelheid wat tegen op mijn 2 goedkope laptops, maar is verder een goede desktop.

De Unity desktop van de netbook viel nogal tegen, maar deze is nog onvolledig en het wordt afwachten tot volgend jaar wanneer het product beter afgewerkt is om een finaler oordeel te vellen, maar voorlopig gebruik ik Unity niet.

Het probleem van Gnome is eveneens dat de nieuwe versie 3.0 de weg van KDE 4 opgaat, fraaier, grafischer maar dus ook meer gaat eisen van de hardware waarop hij draait. Ook Gnome gaat dus de komende jaren evolueren.

En wat gaat Linux Mint in de toekomst doen ? 2011 zal in ieder geval een interessant jaar worden.

En trouwens, als Linux Mint 10 stabiele versie binnenkort uitkomt, ga ik die vast en zeker proberen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/10, 22:43:39 »
Interessant topic hier.

Vooral de commentaren van 'midas' zijn een schot in de roos.

Ik draai momenteel Ubuntu Netbook 10.10 (met Gnome desktop) op mijn netbook, Ubuntu 10.10 op 1 budgetlaptop en Kubuntu 10.10 op de andere budgetlaptop. KDE vraagt meer van de laptop en valt dus qua snelheid wat tegen op mijn 2 goedkope laptops, maar is verder een goede desktop.

De Unity desktop van de netbook viel nogal tegen, maar deze is nog onvolledig en het wordt afwachten tot volgend jaar wanneer het product beter afgewerkt is om een finaler oordeel te vellen, maar voorlopig gebruik ik Unity niet.

Het probleem van Gnome is eveneens dat de nieuwe versie 3.0 de weg van KDE 4 opgaat, fraaier, grafischer maar dus ook meer gaat eisen van de hardware waarop hij draait. Ook Gnome gaat dus de komende jaren evolueren.

En wat gaat Linux Mint in de toekomst doen ? 2011 zal in ieder geval een interessant jaar worden.

En trouwens, als Linux Mint 10 stabiele versie binnenkort uitkomt, ga ik die vast en zeker proberen.

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/linux-mint-no-to-unity-no-to-gnome-shell/

Mint zorgt ervoor dat ook de gebruikers met een mindere grafische kaart (geen compiz) nog gewoon alles kunnen draaien (gebruiken).
Is dus een dikke plus.
Wat Evolution betreft die kun je altijd nog installeren als je wilt.
Ook die ttf lao , japans , chinees , Indi etc en nog meer van dat spul staat allemaal niet standaard geinstalleerd bij Mint gelukkig.
Daar gebruiken ze nuttigere zaakjes zo als Mint Backup en Mint Software beheer waar je ook van alles kunt installeren plus je kunt er uw mening over schrijven (software die je gebruikt) en punten geven.
http://community.linuxmint.com/
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline force317

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/11, 21:02:47 »
Interessante link die je toevoegde, Wanda. Mint is dus van plan met haar eigen menu gebaseerd op Gnome door te gaan, en niet voor Unity te kiezen.

Als de evolutie zo doorgaat zou je Ubuntu kunnen gaan vergelijken met Windows 7 PRO (bedrijfsomgeving) en Linux Mint met Windows 7 Home (eerder voor de thuisgebruiker).

En dan is er nog bvb. deze afgeleide van Ubuntu opgedoken : PinguyOS : http://pinguyos.com/ Ook interessant voor de thuisgebruiker, maar qua prestaties waarschijnlijk wat veeleisender van de hardware dan Linux Mint door al die de plugins en grafische desktop effekten en dergelijke.



Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/11, 23:00:48 »
Als de evolutie zo doorgaat zou je Ubuntu kunnen gaan vergelijken met Windows 7 PRO (bedrijfsomgeving) en Linux Mint met Windows 7 Home (eerder voor de thuisgebruiker).

Nee beide zijn dan PRO.

Neem een Mercedes 300SL < Ubuntu een snelle luxe  gedegen auto.
Ga met die Mercedes 300SL naar de firme AMC > Mint awel die sloopt een paar zaakjes eruit maakt hem iets lichter zet er ook wat nuttigere zaakjes bij.
Hij haalt ook een paar regressie foutjes eruit of te wel hij filtert die eruit.
Hij is ook wat dieper gelegd ziet er dus nog eleganter uit.
En voila je draait minder toeren hebt toch een iets meer PS dus sneller je gebruikt minder en kunt verder alles wat ook Ubuntu kan.
Dat is Mint.

http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline force317

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/14, 16:02:18 »
Gisteren op al mijn hardware Linux Mint 10 gezet. Best tevreden. Die blijven er voorlopig wel opstaan.
Op één laptop ga ik nog wel eens die PinguyOS uitproberen, alleen al uit nieuwsgierigheid naar de combinatie van extensies en aanpassingen op Ubuntu die daar werden gedaan.



Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.