Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Duurzaam Tilburg en Ubuntu  (gelezen 5136 keer)

Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Gepost op: 2010/01/06, 23:51:41 »
In Tilburg gaat in het kader van DuurzaamTilburg het project Doevitrine binnenkort van start.
In dit project is er voor Ubuntu een belangrijke rol weggelegd.

De Doevitrine bestaat uit verschillende vitrines waarin allerlei zaken en producten m.b.t. duurzaamheid worden tentoongesteld.
Doelstelling: De Doe vitrine wil duurzaamheid, de mondiale samenhang en mondiale ongelijkheid op één plek in beeld brengen. Educatieve bewustwording is een beknopte weergave van de doelstelling.

Als ik het goed heb begrepen dan wordt deze Doevitirne wordt gehouden in de Bibliotheek en is tijdens openingsuren te bezoeken.

De PC's die in dit project worden gebruikt zullen draaien op Ubuntu! De organisatie vond dit van meet af aan een belangrijk uitgangspunt!

Jan Stedehouder zorgt gedurende dit project voor allerlei artikelen die betrekking hebben op de relatie tussen duurzaamheid en het gebruik van OpenSource en Ubuntu. Gerrit Marskamp (MrGee) is vanuit zijn professie betrokken bij het ontwikkelen van o.a. herkenningsapparatuur.

Informatie over de Doevitrine kun je hier vinden: http://www.duurzaamtilburg.nl/index/Doe_vitrine,139? (klik dan ook even door naar: http://members.tele2.nl/miltonliekwie/z/Pages/Home.html )

Wanneer er Ubunteros uit de omgeving van Tilburg als ondersteuner mee willen doen aan dit project, dan zijn jullie van harte welkom. Bedoeling is dat je, zonodig, hulp kan bieden bij het gebruik van Ubuntu. Stuur mij dan een berichtje met vermelding van je email adres. Ik kan dan het een en ander toelichten en jouw gegevens melden bij de organisatie.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/07, 00:23:43 »
Hardstikke leuk! Ik kom beslist weleens kijken als het zover is.  :)

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/07, 14:55:08 »
Idd. geweldig dat Ubuntu zich in een project met een zo'n mooi doel mag thuisvoelen!

Alvast dank voor iedereen die hieraan meewerkt. :) Ik woon zelf niet in de buurt van Tilburg, maar als ik iets kan doen laat het maar weten.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/07, 15:08:40 »
Ligt eraan wat er gedaan moet worden. Maar ik woon niet zover van Tilburg..
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/07, 22:12:09 »
Het is me allemaal wat te vaag en oppervlakkig aangeduid op die site, dus ik kan er nu niet veel mee aanvangen. Ik woon wel in Tilburg, en het komende semester (aanvang in de laatste week van Januari) zal voor mij vrij rustig zijn. Ik houd het een beetje in de gaten, misschien sluit ik later aan bij de ploeg als ik denk echt wat te kunnen betekenen.
Voorlopig dus geen count me in, maar ik houd me wel even op de zijlijn. Je hoort het wel vanzelf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/08, 00:47:46 »
Is al bekend:
- wanneer het begint?
- hoelang het gaat duren?

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/14, 22:51:29 »
Even wat meer informatie:

De Doevitrine start op 1 februari a.s. in bibliotheek Tilburg Centrum.
De presentatie duurt 6 weken; dus tot half maart.

De openingstijden zijn:

alle werkdagen (maandag t/m vrijdag) tot 21.00 uur
op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur
op zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur

voor meer informatie:
http://www.bibliotheekmb.nl/script/Template_sidelist.asp?PageID=645&MenuID=151339&Skin=skin_basis

@ Ertai (Rob) zie PB!!

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/15, 06:51:39 »
Ter aanvulling: voor 8 februari staat een lezing op de rol met als titel: Werken aan digitale rechtvaardigheid, verkleinen van de 'digital divide'
Citaat
Robert Chambers maakte met Rural Development: Putting the Last First in het midden van de jaren 80 duidelijk waar de aanpak bij de oplossing van armoede en achterstanden in ontwikkelingslanden scheef liep. Hoe goed bedoeld de inzet bij de aanpak van onrechtvaardigheden ook was, ze werd gekenmerkt door vooroordelen bij donors, NGO's en vrijwilligers en een schrijnend gebrek aan het betrekken van de ontvangers van hulp en de inzet van hun kennis. 25 jaar verder in de tijd werken velen nog steeds aan het realiseren van een rechtvaardiger wereld met een eerlijker verdeling van welvaart en welzijn, een duurzamer en eerlijker gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het spreiden en delen van kennis en informatie.

Zo zijn er tal van projecten gaande gericht op het verkleinen van de zogenaamde 'Digital Divide', de kloof bij het wel of niet beschikken van adequate toegang tot de digitale snelweg en haar kennis- en informatiebronnen. Chambers schreef zijn werk ruim voor de opkomst en groei van het internet, maar de vraag is gerechtvaardigd of we bij het realiseren van een rechtvaardiger digitale wereld geleerd hebben van zijn kritiek. Die kritiek ging immers niet zo zeer over onze goede intenties, maar over de vraag of wij problemen en oplossingen wel goed definieerden.

In de lezing “Werken aan digitale rechtvaardigheid, verkleinen van de 'digital divide'” staat ik stil bij deze vraag. Wat gebeurt er op het gebied van vrije en open source software, vrije en open kennis en informatie, open innovatie, het overdragen van digitale vaardigheden? Zijn deze initiatieven naar aard, inhoud en organisatie werkelijk in staat een bijdrage te leveren aan het verkleinen van de 'Digital Divide'? Welke lessen zijn er te trekken voor andere initiatieven gericht op het realiseren van een rechtvaardiger, eerlijker, transparanter en duurzamer wereld?

http://tinyurl.com/yg9zkqo (de aanvangstijd is 20.00 uur geworden)

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/17, 23:13:56 »
Nog even een oproep!

We zoeken nog steeds iemand, liefst woonachtig in Tilburg, om bij nood ondersteuning te kunnen bieden.
In de Doevitrine draaien 3 Ubuntu systemen. Het kan voorkomen dat er bij het gebruik van Ubuntu toch wat extra uitleg en hulp nodig is.
Op één systeem draait een script wat er voor zorgt dat er, d.m.v.  product-herkenning, automatisch een presentatie worden gestart. Fraai staaltje werk van MrGee!
Dit script moet wellicht een paar keer worden aangepast, bijvoorbeeld wanneer er een product bijkomt of afvalt.
Dit is makkelijke om te doen. Je krijgt uiteraard een duidelijke instructie.
In de week van 25 januari komen Gerrit en ik nog een keer naar Tilburg om alle systemen in de bibliotheek werkend op te leveren. Het zou mooi zijn als we dan een ontmoeting kunnen regelen!

Wanneer je belangstelling hebt, stuur mee dan een Persoonlijk Berichtje. (PB)
Ik neem dan contact met je op.  ;)

groet, Maarten

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/22, 13:53:59 »
Voor dit project hebben we 2 Ubuntu steunpunten in Tilburg gevonden voor ondersteuning.
Dat is heel mooi.  :D

Volgende week wordt de hele presentie in de bibliotheek opgebouwd.
Donderdag zijn Gerrit en ik aanwezig. Johan en Arjan (steunpunten) komen dan ook.

Vanaf de zondag erna gaat de "Doevitrine" van start.
Er is een website in de maak waarop o.a. alle activiteiten staan vermeld.
Zodra deze klaar is, plaats ik een link.

Jammer dat ik niet in Tilburg woon  :|



Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/22, 23:34:30 »
en dan hier de beloofde link:

http://www.leeuwis-automatisering.nl/tilburg/?file=kop1.php

Als je in de buurt bent, zou ik zeker even gaan.  ;)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/28, 21:36:08 »
De zaken verliepen best goed, alleen jammer dat 1 van de pc's een beetje dwars deed. Maar Gerrit (MrGee) krijgt dat wel in orde. Leuk project, ik heb inmiddels heel wat bijgeleerd over wat zaken. :)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/29, 19:07:21 »
Kleine update, pc breng ik morgenmiddag terug naar Milton in Tilburg , tenminste als mijn auto het niet
nog verder gaat begeven =D. Ik heb nu tenminste de beschikking over de weigerachtige pc thuis.

Want wat ik had voorbereid; liep prima op mijn pc, maar niet op die in Tilburg stond en waar ik geen
beschikking over had. Dus van de 4 verschillende rfid inleesmethoden, werkte er slechts 1 en die raakte
nogal ontroerd van het powermanagment bleek thuis. En tja navragen bij de leveranciers heb geen nut, linux niet
ondersteund bladiebladiebla. Zelf uitzoeken dus en daar had/heb ik domweg niet genoeg tijd voor; deadline
zaterdagmiddag, onbekende spullen had ik pas binnen halverwege deze maand. Morgenvroeg ook nog goforafrica
bij elkaar zoeken assembleren.

Maar goed; scriptje lijkt zich nu te gedragen en zelfs mijn favorietje parallax rfidreader functioneert nu ook met
het bashscriptje. Het blijkt dat ondanks dat je de usb/serieel converter dmv. stty goed instelt, dat de bash read
opdracht steken (bytes) laat vallen  :'(  Ingelezen worden normaal 13 bytes, 10 zijn de rfid-id, eerste en laatste 2 hebben
geen functie(tenminste in dit script). Toch moest ik flink trimmen met read -n10 of zelfs nog minder.
Kennelijke oplossing; in lezen met dd; READID=`dd if=/dev/ttyUSB0 bs=1 count=11` en installeren van wat drivers.
Kijken of de zaak stabiel blijft lopen.

Groeten Gerrit


« Laatst bewerkt op: 2010/02/01, 22:29:25 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/30, 01:21:40 »
Kijken of de zaak stabiel blijft lopen.
Ik hoop het, mochten er serieuze problemen ontstaan dan hoor je het wel.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/31, 00:54:30 »
Ok, nog een update;

De product herkenning loopt zover ik in deze korte testtijd kan zien, perfect met de
parallax inlezer, het ding is ook wat gevoeliger als die andere die ik trouwens als backup
aan de coördinator heb meegeven. Het hangt nu verborgen en secure onder de tafel en
leest op een paar cm. boven de tafel de tags al in. Toetsenbord wordt verwijderd en machine
is fysiek niet te benaderen ergo is unkaputbaar (laat ik dat ff afkloppen ;))

Twee steunpunten in Tilburg waaronder Peter en socialdefect
helpen de zaak draaiende te houden en hebben oa. al wat leuke/nuttige aanpassingen gedaan
aan demo1 (deze heeft geen rfid herkenning nodig, maar moet een robuuste play ground zijn)
en demo3
Als de samenwerking tussen de studenten/bedrijven die de presentaties aanleveren verder op
gang komt (er zijn nu 6 presentaties) dan onderhouden zij het scriptje ed.
Nogmaals bedankt voor de inzet.

Morgen (oeps intussen is het al zondag dus), komt het er op aan, de presentatie moet oa. laten zien
wat met opensource/ubuntu/hardwarehacks, zoal te doen is en dat het een hoop geld kan besparen en
verder is aan te passen/uit te breiden bijv. in plaats van alleen voor presentatie doeleinden; werken met
detectie van huisdieren, of  sprekende kaartjes maken voor mensen die bijv. slecht kunnen spreken
(tgv. hersenbloeding bv.) of geinige spellen maken (memory voor blinden bijv. ik noem maar wat)

Dus ondanks dat je weinig info krijgt van de hardwarefabrikanten, is door een eenvoudig bash scriptje
al iets leuks te bouwen. Alleen de korte termijn en bijbehorende deadline waren de hoofdissues dit keer;
het kon allemaal wel wat gestroomlijnder. Scheelt me flink wat nachtrust  =D

Daarbij; bekijk zelf maar eens naar de leuke dingen die je met rfid detectie icm. je besturingssysteem kunt doen;
inlezers ongeveer 40 Euro, hangt aan je usb en losse tags kosten gemiddeld een euro; bestel je grote hoeveelheden, dan
zakt de prijs evt. (hangt af van de tag) Er zijn ook van die plaketiketten; gaan per 200 op een rol; ik moet alleen
even kijken of ze ook werken in de 125 khz techniek die nu wordt gebruikt. 125 Khz is simpel en heeft afhankelijk
van de lompheid van de antenne een betere detectie met meer ruimte russen detector en tag
Verder zijn er dingen waar je bijv. tegen aanloopt, verschillen tussen 9.04 en 9.10; 9.10 houdt maar zo de reader een tijdje
bezet en geeft die iets na het opstarten van de desktop weer vrij; opgelost door een sleep timertje in het opstart script van
enkele seconden (dat kan netter, als je meer tijd hebt natuurlijk; uit zoeken welk proces dat dan wel is, maar dit werkt ook)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/01/31, 01:09:19 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/31, 01:14:50 »
@ MrGEE: Knap werk!

En nu massaal naar Tilburg  =D

Morgen is de opening... en vanaf maandag kun je in de bibliotheek bij de Doevitrine terecht.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/31, 01:23:48 »
Inderdaad; massaal naar Tiburg, mocht het dan toch in de soep gaan lopen,
is er nog meer ondersteuning  =D =D. (Ook maar afkloppen, misschien dat die Murphy, die me
de hele week al, als een zwarte wolk omringt, komende week vertrokken is )

Ik kan er helaas niet bij zijn, er schijnt binnenkort een lezing van Jan Stedehouder
ook te zijn, daar wil ik wel wat tijd voor vrijmaken. Ik struikel nl. al jaren over die man ;) ,
hij heeft oa. die instructies voor gofroafrica gemaakt en ik heb hem nog nooit irl. ontmoet, dussss.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Els

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/31, 01:24:39 »
En nu massaal naar Tilburg  =D
Ben er al ;) Ik zal zeker eens gaan kijken!

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/31, 22:50:06 »
Zo net een Leffe tripel naar binnen aan het gieten, nl.;

Berichtje van Milton gehad; de demonstratie was een succes  =D =D 8), en Arjan (socialdefect)
was aanwezig voor de ondersteuning. Peter was dit weekend niet in Tilburg en moest dus verstek laten
gaan. Intussen flink aan het info verzamelen, om buiten rfid, andere/leukere evt. goedkopere
manieren te implementeren, voor de diverse (betrouwbare) herkennings methodes. Dit om de
presentaties en ook andere input van de gebruikers, zonder keyboardingave binnen te trekken.

Morgenvroeg ga ik dus een zooitje hardware binnen laten komen. Bedankt in ieder geval, voor de
prettige samenwerking, met mensen waarvan ik sommige  slechts een dikke week ken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/02, 23:08:04 »
MrGee, de rfid-lezer doet zijn werk, Arjan (socialdefect) en ik hebben niets te klagen over het apparaat en hebben filmpjes aan de lijst in het script toegevoegd. Verder zijn er twee mensen van tROM (reintegratiebureau) die zijn ingestapt in het project, mogelijk komen er nog twee van tROM bij.

Er lagen vanavond nog maar een viertal Ubuntu-cd's, dus ik vraag me af of iemand er nog een paar heeft (officiële). Anders maar een paar bestellen...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/02, 23:48:29 »
Yep, ik had intussen ook al een berichtje gehad van Milton, vrijdag schijnt de zaak
geëvalueerd te worden. Grappig is dat het rfid project, dat eerst als automotive project
van mijn collega en ik, gemaakt met assembler en pic's, deze leuke offspin heeft.

Ook wij hebben nl. binnenkort een demo, eigenlijk twee, waarvan eentje dus die lowlevel
microprocessor toestand. En de andere; geïnspireerd naar Tilburg; draait weer op een Ubuntu
laptop icm. inlezen en een wat humorvollere presentatie van dezelfde mogelijkheden. Vooral
met techniek voegt humor vaak iets toe, droge stof komt vaak niet aan.

Intussen is het Spideroak account maar zo weer connected en staan daar ook weer spullen,
weird  ???, ik houd voor de zekerheid het dropbox gebeuren maar aan, als centraal uitdeelpostje.

Ook al een leuk scriptje van Arjan gekregen, die op demo1 loopt.

Groeten Gerrit


 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/03, 12:53:57 »
Als er iemand een klein filmpje zou kunnen maken van de tentoonstelling zou dat heel leuk zijn! :) Gewoon met een fototoestel oid. Ik lees van alles over scanners e.d., zou dat wel eens willen zien, maar om naar Tilburg af te reizen is me iets te ver..

Offline mrGee

  • Lid
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/03, 13:21:06 »
Tilburg is voor mij een hele expeditie natuurlijk, maar om je een indruk te geven;
Er staan een aantal miniatuur fotolijstjes met daarin een zogenaamde rfid kaart.
Deze kaart heeft het formaat van een creditkaart, je hebt ze ook veel kleiner, bijv.
in sleutelhanger (=keyfob) of van die platte schijfjes vanaf een diameter van 16 mm.
Gebruik je een andere techniek, dan krijg je ze in een formaat, dat met een injectienaald
bijv. in je kat wordt ingeplant, maar dat is voor deze presentatie niet aan de orde; die katten
blijven nl. niet netjes op de tafel liggen en fotolijstjes wel  =D

Goed; een geïntresseerde bezoeker ziet die lijstjes staan en een plaats op tafel waar hij
dat lijstjes even mag boven houden. Dan gaat automagisch de presentatie(in de vorm van een filmpje)
lopen. Als er geen presentatie loopt, dan zien ze een monitor met een bijpassende achtergrond
die bij het duurzaam idee aan sluit. Dus de daadwerkelijke inleesmodule zie je niet; zit onder de tafel.
Toetsenbord ligt eraf, computer en inlezer staan afgeschermd, om het kleine knoeiertjes wat moelijker te maken.

Is eindeloos mee uit te breiden ed., bijv. Milton is blind, maar kan toch de machine beheren en heeft oa. de
allereerste demonstratie mbv. een experimentele opstelling vorige week maandag succesvol gepresenteerd.
Om het leven van blinde beheerders te vergemakkelijken kan in een iets verder stadium een beheerders
kaartje met een shutdown scriptje worden verbonden oid.

Maar als Peter of Arjan een filmpje kunnen/willen maken prima idee toch?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/03, 18:45:02 »
Even over die cd's: Arjan had een aardige trits meegebracht vandaag. Voorlopig hebben we dus genoeg.

Verder vandaag Pjotr ontmoet, hij was even komen kijken. =D Hij heeft me even snel tussendoor aanwijzingen gegeven hoe ik de wireless en VPN van/op de UvT met Ubuntu aan de gang krijg (staat ook op zijn computertip site, sinds kort). Wel leuk om eens de mens achter de naam eens te ontmoeten.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Duurzaam Tilburg en Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/07, 16:04:04 »
Even berichtgeving over een lezing van Jan Stedehouder in Tilburg:

8 februari van 20.00 tot 22.00 uur: in Het Huis van de Wereld, Spoorlaan 346, Tilburg
Werken Aan Digitale Rechtvaardigheid, verkleinen van de "Digital Divide"
Open source software in het teken van ontwikkelingssamenwerking, armoedebestrijding en initiatieven gericht op het realiseren van een rechtvaardiger, eerlijker, transparanter en duurzamer wereld.
www.opensourcelearning.info

Morgen dus!