Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!  (gelezen 21250 keer)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_2637_video&num=1

Als ik zo die filmpjes bekijk en Linus hoor, dan is het inderdaad een enooooorme verbetering! :)

Wat vinden jullie? :)

Offline JvH

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/17, 12:51:11 »
Kunnen we dit binnenkort als update verwachten in 10.04 en 10.10?

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/17, 12:54:29 »
Kunnen we dit binnenkort als update verwachten in 10.04 en 10.10?

Nope, helaas niet. De patch wordt gemerged in kernel 2.6.38
Op dit moment zit het zo met de kernels:
-Stabiel: 2.6.36
-Dev: 2.6.37 Release Candidate 2

2.6.38 komt dus over een paar maanden.
Tenzij je de patch handmatig wil toepassen, maar dan moet je de hele kernel opnieuw compileren metde patch toegepast.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/17, 12:58:53 »
2.6.38 komt dus over een paar maanden.
Dan wachten we toch op Ubuntu 11.04 ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/17, 12:59:51 »
2.6.38 komt dus over een paar maanden.
Dan wachten we toch op Ubuntu 11.04 ?

11.04 krijgt 2.6.37, dus dat zit er niet in.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/17, 13:08:32 »
Als die patch stabiel genoeg wordt bevonden en het echt veel nut heeft is er misschien wel een mogelijkheid om hem te "backporten" of zoiets. Dan maken ze hem geschikt voor 2.6.37 en kan hij toch toegepast worden.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/17, 13:09:23 »
Zover ik het begrijp maakt de patch uw pc niet sneller, maar gaat het beter om met het CPU verbruik zodat de pc minder sloom aanvoelt.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/17, 13:19:30 »
Als die patch stabiel genoeg wordt bevonden en het echt veel nut heeft is er misschien wel een mogelijkheid om hem te "backporten" of zoiets. Dan maken ze hem geschikt voor 2.6.37 en kan hij toch toegepast worden.

De patch is nu al stabiel genoeg bevonden door Linus himself. Maar backporten moeten de distro's afzonderlijk doen ;)

@Nun: Nou, niet alleen hoor. Volgens Linus is ook o.a. het webbrowsen stukken sneller geworden.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/17, 13:31:11 »
Het maakt je systeem geen procent sneller. Het zorgt er alleen voor dat de beschikbare bronnen beter verdeeld worden. Je kan dan denken aan achtergrondprocessen die minder CPU-tijd krijgen ten opzichte van applicaties die in de voorgrond draaien. Je webbrowser zal dus minder vertragen als je op de achtergrond andere intensieve taken doet, maar die achtergrondzaken worden er dus wel langzamer van. Je desktop voelt dus alleen sneller aan.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/17, 13:34:43 »
Zover ik het begrijp maakt de patch uw pc niet sneller, maar gaat het beter om met het CPU verbruik zodat de pc minder sloom aanvoelt.
Mooie uitspraak. Uiteraard maakt een software patch nooit uw hardware sneller :P
(ik weet niet hoe je overclocken moet zien)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/17, 13:59:47 »
@Nun: Nou, niet alleen hoor. Volgens Linus is ook o.a. het webbrowsen stukken sneller geworden.

Een beetje zoals Johan het zegt. Het webbrowsen word sneller omdat bij het testen de Linuxkernel tegelijkertijd werd gecompileerd. De patch zorgt er dus voor dat het compileren wat minder CPU-kracht zal verbruiken zodat er wat meer vrijkomt voo het browsen. Dus het compileren zal wat langer duren.

Geen echte snelheidswinst. Wel leuk voor het multitasken zodat alles werkbaar blijft.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/17, 14:02:37 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_2637_video&num=1

Als ik zo die filmpjes bekijk en Linus hoor, dan is het inderdaad een enooooorme verbetering! :)

Wat vinden jullie? :)
Weer een nieuwe scheduler :) Vraag me af hoe deze patch zich verhoudt tot de Brain Fuck Scheduler van Kolivas. Maar ik ga 'm eens proberen.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/17, 14:12:11 »
@Nun en Johan: Ow oké, dan snap ik het :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/17, 14:17:10 »
Als ik jullie moet geloven vind ik een dergelijke patch een erg grote verbetering voor mijn desktop. Zelf klooi ik nog wel eens met niche waarden om achtergrondprocessen minder prio te geven. Het maakt mij namelijk niet uit of ie er nou 30 seconden, of een minuut over doet. Als jullie hiervoor nog meer tips hebben hoor ik ze graag.


Weer een nieuwe scheduler :) Vraag me af hoe deze patch zich verhoudt tot de Brain Fuck Scheduler van Kolivas. Maar ik ga 'm eens proberen.
Leuke naamkeuze. Ik hoop niet dat ie ook geschreven in de taal Brain Fuck? :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/17, 14:23:10 »
Citaat
BFS is unrelated to the brainfuck programming language.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_Fuck_Scheduler
:)

Offline ivo

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/17, 22:19:00 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_2637_video&num=1

Als ik zo die filmpjes bekijk en Linus hoor, dan is het inderdaad een enooooorme verbetering! :)

Wat vinden jullie? :)

Soooo, daar ben ik van onder de indruk!!!! Dit is wel de slimste pacth in jaaaren!
Kunnen we de introductie van de 38 niet bespoedigen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/17, 22:23:05 »
Met een beetje mazzel is die stabiel in maart 2011, en zou die theoretisch mee kunnen gaan in Ubuntu 11.04 :evil:
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/17, 23:02:35 »
Met een beetje mazzel is die stabiel in maart 2011, en zou die theoretisch mee kunnen gaan in Ubuntu 11.04 :evil:

Klopt, maar Canonical heeft al gezegd dat ze meer tijd willen besteden aan Unity en daarom voortboorduren op de 2.6.37-kernel. Natuurlijk kunnen ze wel deze patch toepassen als ze zouden willen en ik hoop ook dat ze dat gaan doen :)

Offline ivo

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/18, 13:25:29 »
De kernel in Ubiuntu, is dat gewoon een standaard kernel zoals je die van www.kernel.org kunt downloaden?
Of heeft de Ubuntu community zijn eigen aanpassingen in de standaard kernel aangebracht?

In het eerste geval is het redelijk simpel zelf een kernel te bakken om niet te hoeven wachten...

EDIT     :(

http://kernel-handbook.alioth.debian.org/ch-source.html

The kernels in Debian are distributed in binary form, built from the Debian kernel source. It is important to recognize that Debian kernel source may be (and in most cases is) different from the upstream (or "pristine") kernel source, distributed from www.kernel.org and its mirrors. Due to licensing restrictions, unclear license information, or failure to comply with the Debian Free Software Guidelines (DFSG), parts of the kernel are removed in order to distribute the source in the main section of the Debian archive. Such removal produces linux-2.6_version.orig.tar.gz tarball, which serves as the original upstream source. version is the actual upstream version. For the details on how the removal is implemented, see the description of linux-patch-debian package in Architecture-independent packages, Section 3.2.

« Laatst bewerkt op: 2010/11/18, 13:29:25 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/18, 15:58:06 »
@ivo: Dat is de kernel in Debian, niet in Ubuntu. Ubuntu heeft haar eigen kernel.

Offline ivo

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/18, 16:22:02 »
@ivo: Dat is de kernel in Debian, niet in Ubuntu. Ubuntu heeft haar eigen kernel.

Da's typisch dat ze daar hier https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/installation-guide/i386/kernel-baking.html naar verwijzen.

For more information on Debian/Ubuntu kernels and kernel compilation, see the Debian Linux Kernel Handbook. For more information on kernel-package, read the fine documentation in /usr/share/doc/kernel-package.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/18, 17:09:33 »
Mooi dat het waarschijnlijk sneller wordt, ik zou toch liever zien dat de energie in die zaken gestoken wordt, die nog niet goed zijn.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/18, 17:21:27 »
De patch was toch maar 200 regels ???

Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/18, 20:13:18 »
@ivo: Dat is de kernel in Debian, niet in Ubuntu. Ubuntu heeft haar eigen kernel.

Da's typisch dat ze daar hier https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/installation-guide/i386/kernel-baking.html naar verwijzen.

For more information on Debian/Ubuntu kernels and kernel compilation, see the Debian Linux Kernel Handbook. For more information on kernel-package, read the fine documentation in /usr/share/doc/kernel-package.

Kijk eens goed naar de link. Dat was de 6.10 installation guide. Daar gebruikten ze nog de Debian-kernel, nu een eigen.

Offline ivo

  • Lid
Re: Linux desktop binnenkort supersnel dankzij patch van slechts 233 regels!
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/18, 20:57:00 »
@ivo: Dat is de kernel in Debian, niet in Ubuntu. Ubuntu heeft haar eigen kernel.

Da's typisch dat ze daar hier https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/installation-guide/i386/kernel-baking.html naar verwijzen.

For more information on Debian/Ubuntu kernels and kernel compilation, see the Debian Linux Kernel Handbook. For more information on kernel-package, read the fine documentation in /usr/share/doc/kernel-package.

Kijk eens goed naar de link. Dat was de 6.10 installation guide. Daar gebruikten ze nog de Debian-kernel, nu een eigen.

Dat heb ik gezien, die 6.10.
Maar, kun je nu wél of niét een pristine kernel gebruiken?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.