Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zaptel met Asterisk  (gelezen 803 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Zaptel met Asterisk
« Gepost op: 2009/08/30, 12:47:13 »
Ik ben al een tijdje (= dagen) bezig met het installeren van Asterisk op mijn homeserver.

Ik heb een X100P FXO kaartje. Ik heb alleen een probleem met Zaptel. Hij kan de module wcfxo (die nodig is voor mijn kaartje) niet laden.

modprobe zaptel werkt wel:

modprobe -v zaptel
insmod /lib/modules/2.6.27-14-generic/misc/zaptel.ko
maar modprobe wcfxo weer niet:
modprobe -v wcfxo
insmod /lib/modules/2.6.27-14-generic/misc/wcfxo.ko opermode=NETHERLANDS alawoverride=1
FATAL: Error inserting wcfxo (/lib/modules/2.6.27-14-generic/misc/wcfxo.ko): Invalid argument
Wat moet ik precies verstaan onder 'invalid argument'? En hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt,

Lars

Re: Zaptel met Asterisk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 12:51:56 »
De argumenten die je meegeeft zijn ongeldig.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Zaptel met Asterisk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/30, 13:04:06 »
Bedankt voor je reactie.
Ik weet het al, dit komt door Asterisk GUI. Nu werkt het weer.

Maar nogsteeds werkt het niet. Ik heb in Asterisk GUI een Zap trunk opgezet. De instellingen heb ik gewoon laten staan zoals ze standaard stonden.

Ik heb een Incoming Calling Rule opgezet die alle nummers matched (Bij pattern heb ik dus s ingevoerd). Welke actie ik hier ook aan koppel, er gebeurd niks. Asterisk neemt de telefoon simpelweg niet op. Wat is er verkeerd? Moet ik de instellingen van Zaptel tweaken opzo? Is er iets waardoor hij de oproep niet herkent?
Als ik met ztmonitor 1 -v kijk zie ik dat het balkje uitschiet als ik naar ons nummer bel. Dus met het kaartje zelf is niks mis?

EDIT:

Als ik in de log kijken kan ik ook dit steeds herhalende stukje terugvinden:
[Aug 30 13:05:06] WARNING[7900] app_dial.c: Unable to create channel of type 'DAHDI' (cause 66 - Channel not implemented)
[Aug 30 13:05:14] WARNING[7903] channel.c: No channel type registered for 'DAHDI'
Misschien dat het helpt bij het oplossen?

EDIT:

Ik weet niet precies wat ik heb gedaan, maar inkomende gesprekken via de ZAP trunk werken nu. Mijn softphone gaat netjes over en als ik het gesprek opneem zie ik ook geen fouten.

Echter uitgaande gesprekken werken nog steeds niet. Wat ik ook bel via mijn softphone, ik krijg telkens 503 Unavailable in Twinkle.
Terwijl geloof ik alles wel correct staat ingesteld. Of niet?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 18:27:32 door Lars »