Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.  (gelezen 6679 keer)

Offline LWM

  • Lid
Om de resolutie van foto's te verkleinen gebruik ik Gimp-Davids Batch Processor. Werkt prima, maar als ik foto's daarmee heb verkleind, werkt dat met diezelfde foto's geen tweede keer (ook niet als ik een ander output-format kies). Ik krijg dan de melding 'Output files exist. Please delete them'.
Ik heb bijv, een maand geleden vakantiefoto's verkleind en naar iemand gemaild. Nu wil ik opnieuw een paar van die foto's verkleinen, maar dat lukt dus niet meer. Andere foto's heb ik eerst als proef  verkleind om om het resultaat te zien, en nu ik het definitief wil doen, gaat dat niet meer. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Offline vanadium

  • Lid
'Output files exist. Please delete them'.
De melding geeft aan dat je de reeds bestaande omgezette bestanden eerst moet wissen: het programma overschrijft namelijk geen bestaande bestanden. Eleganter ware natuurlijk mocht het programma tijdens het omzetten de optie geven bestaande bestanden te overschrijven, of de geconverteerde foto's onder een nieuwe naam op te slaan.

Voor dergelijke batchoperaties zijn andere programma's handiger, zoals de door Femke aangegeven nautilus-extenties, of phatch, een door één van de leden van dit forum ontwikkeld programma dat ondertussen in het Ubuntu softwarecentrum zit.

Offline LWM

  • Lid
Ik was al niet zo dol op Gimp omdat het verkleinen van 1 plaatje via batch nogal omslachtig is. Ik heb op jullie advies nu nautilus image converter en -manipulator beide geïnstalleerd, maar vreemd genoeg vind ik het programma nergens terug (ik verwachtte een icoontje te vinden onder Grafisch of Overig). Als zoekterm ingevoerd (Menu>Op computer zoeken)  krijg ik in beide gevallen geen resultaten. Onderaan staan dan wel beide termen met een plusteken ervoor. Klik ik die aan dan volgt de melding '...reeds geïnstalleerd'. Hoe kan dit?

Offline petervs

  • Lid
En ook nog even uit- en weer inloggen, anders zie je die optie niet
Ubuntu MATE 16.04

Offline LWM

  • Lid
Uit- en inloggen heb ik intussen meermalen gedaan, maar rechts klikken brengt mij niet bij nautilus converter en/of manipulator.  Waar moet ik staan bij het rechts klikken, op de betreffende foto die ik wil verkleinen?

Offline LWM

  • Lid
Het is me duidelijk, maar ik krijg dat menu (screenshot) onder mijn rechtermuisknop niet te zien.

Offline LWM

  • Lid
Onder pakketbeheer staan ze beide met een groen blokje gemarkeerd, dus geïnstalleerd. Maar als ik op een foto ga staan en rechtsklik krijg ik niet dat specifieke venster. Wel verschijnt het gebruikelijke venster om iets te openen (begint met Eye of Mate, Openen met... enzovoort) maar nergens een optie met Nautilus.  Ik gebruik Mint (dat volgens deskundigen op internet in principe gewoon ubuntu is met een Mint desktop), zou dat  er toch iets mee te maken kunnen hebben? 

Offline LWM

  • Lid
Ik heb beide ge-herinstalleerd en opnieuw opgestart, maar als ik op de foto sta en rechtsklik verschijnen de opties afbeelding schalen en afbeelding draaien niet. 

Offline LWM

  • Lid
Ik heb vandaag voor de zekerheid nautilus image converter en manipulator ook op mijn laptop met Mint geïnstalleerd en ook daar werkt het niet. Inderdaad heel vreemd. In ieder geval hartelijk dank voor alle moeite. Misschien dat iemand anders hier nog een oplossing voor weet. Anders moet ik inderdaad Photo Phatch maar eens uitproberen.

Offline LWM

  • Lid
Converseen lijkt mij wel een prettig progje. Het zat alleen bij mij niet in synaptic. Via de site Ubuntu Geek heb ik het in de terminal geïnstalleerd met sudo add-apt-repository ppa:faster3ck/converseen. Daarna volgden automatisch de commando's sudo apt-get update en sudo apt-get install converseen. Dat ging dus prima. Alleen ook hier kan ik weer niets van het programma terugvinden!! Ook rechts aanklikken op een foto levert niets op. 

Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/21, 00:46:06 »
Ik heb vandaag voor de zekerheid nautilus image converter en manipulator ook op mijn laptop met Mint geïnstalleerd en ook daar werkt het niet. Inderdaad heel vreemd. In ieder geval hartelijk dank voor alle moeite. Misschien dat iemand anders hier nog een oplossing voor weet. Anders moet ik inderdaad Photo Phatch maar eens uitproberen.
Mint13 werkt toch met Mate, i.p.v Gnome2? In Mate werken dingen toch een beetje anders, programma's zijn iets aangepast vanwege event. conflicten. Zo heet Nautilus Caja, daar zit wel de Nautilus-core in maar het is niet 100% Nautilus. Misschien heeft dat er wat mee te maken. Nu dacht ik dat Femke98 ook met Mint-Mate werkt en bij haar werkt het wel, dus gaat mijn verhaaltje ook weer niet op... weet het verder ook niet.  :(

Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/21, 14:10:50 »
Ik heb vandaag voor de zekerheid nautilus image converter en manipulator ook op mijn laptop met Mint geïnstalleerd en ook daar werkt het niet. Inderdaad heel vreemd. In ieder geval hartelijk dank voor alle moeite. Misschien dat iemand anders hier nog een oplossing voor weet. Anders moet ik inderdaad Photo Phatch maar eens uitproberen.
Mint13 werkt toch met Mate, i.p.v Gnome2? In Mate werken dingen toch een beetje anders, programma's zijn iets aangepast vanwege event. conflicten. Zo heet Nautilus Caja, daar zit wel de Nautilus-core in maar het is niet 100% Nautilus. Misschien heeft dat er wat mee te maken. Nu dacht ik dat Femke98 ook met Mint-Mate werkt en bij haar werkt het wel, dus gaat mijn verhaaltje ook weer niet op... weet het verder ook niet.  :(

Mint 13 standaarduitvoering is met Cinnamon en dat is gebouwd op GNOME 3, net als Unity. Dus dat is gewoon Nautilus. Optioneel is er een MATE-uitvoering maar verreweg de meesten hebben Cinnamon.

Offline LWM

  • Lid
Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/22, 13:45:54 »
Ik heb mijn vraag nu ook op Mint forum.nl gezet. Ik kreeg een reactie van iemand die werkt met Mint Cinnamon en daar werkt het. Hij zegt dat nautilus image converter en image manipulator volgens Synaptic met elkaar conflicteren (ik kon daar niets over vinden. Bovendien zijn ze bij mijn Mint installatie allebei automatisch geactiveerd). Ik heb daarna manipulator maar eens verwijderd, maar het maakt geen verschil. Kreeg ook de vraag of Imagemagick is geïnstalleerd en dat is bij mij ook automatisch geactiveerd. 

Offline LWM

  • Lid
Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/22, 14:21:42 »
Inmiddels heb ik vanuit Synaptic ook Phatch geïnstalleerd (je krijgt dan phatch-doc en phatch-cli). Dit ging prima. Dit programma staat nu ook keurig onder Menu>Grafisch met twee icoontjes: Phatch Foto Batch Processor en Phatch Image Inspector. Nu ga ik op een foto staan en klik rechts op icoontje Openen met Phatch Image Inspector. Dan krijg ik inderdaad een scherm met daarin de foto in klein formaat met daarbij alle specificaties die je kunt bedenken. Mooi, maar dat heb ik niet nodig. Dus via 'Openen met overige' naar icoontje Phatch Batch Processor. Klikken op openen en dan verschijnt onder in beeld het tekstje 'Openen van' met het betreffende fotonummer.  Lijkt dus te werken, maar dat tekstje verdwijnt na pakweg vijf seconden en er gebeurt verder niets meer!!!!!  In het menu kan ik Phatch Batch Processor wel openen met alle bewerkingsopties, maar dan is verkleinen een stuk omslachtiger (net als verkleinen via Gimp).  De vraag is waarom verkleinen bij mij wel werkt met complexe bewerkingsprogramma's en niet met de simpele progjes die het bij anderen blijkbaar prima doen.

Offline LWM

  • Lid
Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/22, 14:49:10 »
Ter aanvulling: als ik het programma Batch Processor open via menu>grafisch werkt dat zo complex dat ik er als leek totaal niet mee uit de voeten kan. Aan die verklein-optie heb ik dus niets.

Offline LWM

  • Lid
Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/23, 00:35:21 »
Ik had Converseen al geïnstalleerd. Staat ook netjes in menu>grafisch. Alleen krijg ik ook dit progje niet goed werkend (wordt vervelend). De foto's die ik selecteer om te converteren worden ook netjes rechts in het venster vermeld, maar ook na aanvinken komen ze niet in het preview beeld (show preview staat aangevinkt). Ik krijg ook alleen de optie te zien om naar een ander format te converteren zoals JPG. Klik ik convert aan, dan volgt melding No Image checked. Klik ik dan toch op OK worden de foto's inderdaad geconverteerd naar JPG. Maar die resize optie kan ik nergens te voorschijn halen.

Offline LWM

  • Lid
Re: Kan met Gimp foto's maar 1 keer verkleinen. Daarna werkt het niet meer.
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/24, 00:07:29 »
Na herinstalleren en herstarten lijkt Coverseen te werken. Het ziet er hier en daar iets anders uit dan op jouw voorbeeld printscreens. Ik heb bv niet 1 schuifbalk om in % te verkleinen, maar 2; horizontaal en verticaal apart.  Op zich geen probleem.
Na toevoegen van foto's verschijnen die nog steeds niet spontaan in het preview veld. Maar als ik op de foto-gegevens rechts klik verschijnt de betreffende foto wel (misschien hoort dat zo? Ik had ergens op internet een voorbeeld gevonden waarbij alle toegevoegde foto's in het klein in het preview-veld staan, maar bij mij gebeurt dat niet).
Het verkleinen werkt, maar als ik klik op destination openen krijg ik de melding dat openen niet gaat omdat ik 'waarschijnlijk geen rechten voor de map heb'. Ik open dan maar gewoon via documenten>foto's de map die ik ervoor heb aangemaakt.
Wat wel heel vreemd is: normaal open ik een foto met dubbelklik, maar doe ik dat met de verkleinde foto's dan krijg ik het volgende resultaat: een op te stellen email met fotobijlage. Ik moet dus aangeven dat ik met Eye of Mate wil openen om gewoon de foto te openen. Mail ik zo'n verkleinde foto als bijlage en de ontvanger opent die, dan krijgt hij niet de foto te zien, maar een te verzenden email met de foto als bijlage.  Klikt hij dan op die bijlage dan opent er weer een email met fotobijlage. Enzovoort. Een soort Droste-effect.