Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities  (gelezen 1162 keer)

jofie

  • Gast
partities
« Gepost op: 2007/05/02, 20:07:49 »
Yo,

Ik overweeg om Ubuntu te proberen. Ik ben een beetje in de war omtrent de partities. Ik heb een HD van 60 G. Daar wordt nu zo'n 19 G gebruikt door de XP en programma's. Als ik het goed begrijp moet ik de volgende  partities maken: 1 van vb 10 G, ext 3, / als rootpartitie ;  1 van 10 G , ext 3, /home ; en 1 van 2,5 maal ram = 2,5 G, linux-swap
Waarvoor dienen die verschillende partities? Het is mij niet geheel duidelijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/02, 20:12:31 »
/  = de wortel, oftewel de root (daar lijkt het teken op), oftewel het bestandssysteem. Ubuntu zelf, zeg maar.
/home  = je "Mijn Documenten"
swap  = voor virtueel geheugen. Windows heeft dat ook, maar dan als bestand op z'n eigen partitie (pagefile.sys). De Linuxoplossing is natuurlijk veel beter, want zo veroorzaakt virtueel geheugen geen fragmentatie op de partitie van het besturingssysteem zelf.

Overigens: swap hoeft maar iets groter te zijn dan je RAM, hoor. Vuistregel: RAM plus 200 MB.

Let op: voordat je begint, eerst je Windows volledig defragmenteren.

Succes!

Pjotr.

Offline eendje

  • Lid
partities
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/02, 20:18:23 »
Hoi,

Het is niet verplicht om drie partities te hebben, maar wel heel handig. Je hebt minimaal 2 partities nodig (Root en swap). Op de / (root) partitie komen alle programma's en tools te staan. Het voordeel van een aparte /home partitie is dat al je documenten en instellingen van programma's weer beschikbaar zijn bij een verse install. De aparte swap partitie is bedoeld om data op te zetten al je geheugen vol is, maar had je waarschijnlijk al wel gesnapt. Het voordeel van een aparte partitie zoals Linux die gebruikt t.o.v. van een swap bestand zoals in WIndows is dat het besturingssysteem niet naar ruimte hoeft te zoeken als het geheugen vol raak, dat is namelijk al gereserveerd. Ook kun je de swap makkelijk op een andere harde schijf zetten als je wilt. Een swap van 2,5 keer je geheugen lijkt me een beetje veel. Iets meer dan 1x het geheugen is voldoende (bijv. 1,2x). Je root partitie kan nog wel een beetje kleiner. Ik heb zelf een root partie van 6GB en die is nog lang niet vol. De rest doe je bij je home partitie. Let er wel op dat je bij de installatie kiest voor handmatige partitieindeling. TIP! Geen linux partities maken met partition magic, want dat werkt niet goed.

edit: pjotr = korter, duidelijk en sneller :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

partities
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/02, 20:33:36 »
Ik heb een tweede harde schijf, nog van mijn windows-pc. Die gebruik ik nog altijd als Data-schijf (Mijn Documenten).
Nu ga ik een clean install doen met FF. Zou het ook kunnen om die extra harde schijf als home in te stellen of beter niet?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
partities
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/02, 20:36:24 »
Als je het als ext3 formateert, dan kan je het gewoon als home gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partities
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/02, 20:36:52 »
/home  moet ook ext3 zijn, dus dat gaat niet.

toevoeging: het kan wel als je het doet zoals Kiwi zegt, maar ja, dan kun je hem weer niet gebruiken in Windows...

partities
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/02, 20:38:02 »
formatteren....dat is net het probleem. Er staat nog data op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partities
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/02, 20:42:20 »
............ dan kan het dus niet. Alternatief: maak er twee partities bij op die schijf. Eén grote, in ext3, voor /home. En één kleine, in FAT32, voor de uitwisseling tussen Windows en Ubuntu.

jofie

  • Gast
partities
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/02, 20:57:24 »
allen bedankt voor de tips. Ik ga er eens aan beginnen
Ik begruik Partagon partition manager

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partities
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/02, 20:58:42 »
Betere partitiebeheerder is de Gparted LiveCD. Versie 3.3-7 is heel goed:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.3-7.iso?modtime=1172440981&big_mirror=0

jofie

  • Gast
partities
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/02, 20:59:42 »
sorry ik "gebruik" bedoel ik