Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux mint firewall werkt niet  (gelezen 6143 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2014/05/05, 11:48:01 »
Precies wat femke98 hierboven zegt.

Wat constructief van jou zou zijn geweest: de aangeboden oplossing (in het begin van dit draadje al!) direct aanvaarden.
Het aanzetten van de firewall via de terminal was geen oplossing, het was *hoogstens* een work-a-round (dus niet echt constructief). Het probleem was dat het schuifje niet actief werd. Maar dat werd pas een na een fors aantal berichten duidelijk, dus *zeker* niet in het begin.....

Citaat
En verder niet luidkeels blijven schetteren over je "probleem": dat is iets voor een foutmelding op Launchpad
Dit is niet "schetteren" maar slechts een poging om de oorzaak te achterhalen. Daarna kan er mss een bugrapport aangemaakt worden (hoeft niet). Alle info die dan bekend is, dient dan ter ondersteuning. Discussie in deze draad helpt (of zou kunnen helpen) bij de fundamentele oplossing van het probleem. Zou dus niet weten waarom iemand hier niet bepaalde vragen mag stellen.

Citaat
(als het al geen PEBKAC was).
Net als dat "schetteren" zorgt het woordgebruik van PEBKAC niet voor een uitnodiging om een open dialoog aan te gaan om van elkaar te leren (druk me hier zeer voorzichtig uit). En laat dat dat laatste nu precies het idee zijn achter dit forum (dacht ik tenminste in mijn onschuld.....).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2014/05/05, 12:29:50 »
Dit noem ik dus irritant geschetter (reactie #19):
Citaat
En weet je wat ik nu zo raar vind.................dat er niemand even op mijn vraag een antwoord kan geven!

De so called expers ?

Dus nog maar eens:

In XFCE heb ik de zaak ontgrendeld, maar het schuifje kan NIET naar AAN worden verschoven.
Waarom is dat en hoe komt dat?

Op het Mint forum krijg ik daar ook geen antwoord op.

Maar goed, het gaat onderdehand nergens meer over.....

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/05, 21:23:56 »
ook mijn vraagtekens bij de werking van de firewall, je kan inderdaad in het terminalvenster de bekende commando's ingeven, maar
vervolgens staat ie steeds weer uit. Er is iets niet in orde. Benieuwd of iemand echt de juiste tips heeft ding aan te krijgen en te houden.
of toch maar de verouderde firestarter installeren??

ik heb m vanmorgen eerst handmatig ingeschakeld, toen ik  zag dat ie weer was uitgeschakeld
Hoe zag je dan, dat-ie uit stond?

Die opdrachtregel die ik zojuist gaf, is alleen om te controleren hoe de status is. Verder doet-ie niks. Er zijn dus geen twee vuurmuren of zo. :)

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/05, 22:07:32 »
Citaat
Usage: ufw COMMAND

Commands:
 enable                          enables the firewall
 disable                         disables the firewall
 default ARG                     set default policy
 logging LEVEL                   set logging to LEVEL
 allow ARGS                      add allow rule
 deny ARGS                       add deny rule
 reject ARGS                     add reject rule
 limit ARGS                      add limit rule
 delete RULE|NUM                 delete RULE
 insert NUM RULE                 insert RULE at NUM
 reload                          reload firewall
 reset                           reset firewall
 status                          show firewall status
 status numbered                 show firewall status as numbered list of RULES
 status verbose                  show verbose firewall status
 show ARG                        show firewall report
 version                         display version information

Application profile commands:
 app list                        list application profiles
 app info PROFILE                show information on PROFILE
 app update PROFILE              update PROFILE
 app default ARG                 set default application policy

de firewall eenmaal opgestart met sudo ufw enable blijft actief ook als je een  koude start doet.
Om hem uit geschakeld te krijgen gebruik disable ipv enable; meer is het niet hoor  :D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/06, 09:08:23 »
ook mijn vraagtekens bij de werking van de firewall, je kan inderdaad in het terminalvenster de bekende commando's ingeven, maar
vervolgens staat ie steeds weer uit. Er is iets niet in orde.
Als je over gufw hebt: deze staat niet uit, dat lijkt maar zo. De juiste status kan alleen maar weergegeven worden als het schermpje ontgrendeld is.

In de nieuwe versie (die met 14.04 meekomt), moet je een wachtwoord opgeven zodra gufw opstart: en  daarmee kan de status altijd (correct) uitgelezen worden. Daarin is dit probleem dus opgelost.

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/06, 09:37:16 »
goede morgen

het is misschien een rare vraag,maar als de firewall in Ubuntu toch wel belangrijk is waarom staat hij dan standaard uit?.. O0
en juist om dat er toch vele mensen pas met Linux beginnen. en dit dus niet weten.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/06, 10:22:24 »
goede morgen

het is misschien een rare vraag,maar als de firewall in Ubuntu toch wel belangrijk is waarom staat hij dan standaard uit?.. O0
en juist om dat er toch vele mensen pas met Linux beginnen. en dit dus niet weten.
Hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Firewall
(punt 1.2, linkerkolom)

Frederik

  • Gast
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #32 Gepost op: 2014/05/06, 10:58:35 »
Via dit topic heb ik in de Terminal de Firewall kunnen aanzetten maar in Toepassingenmenu kan ik nergens een Firewall vinden (Xubuntu 12). Zoeken met toepassing zoeken levert ook niks op. Waar zit dan ding ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #33 Gepost op: 2014/05/06, 11:01:31 »
Via dit topic heb ik in de Terminal de Firewall kunnen aanzetten maar in Toepassingenmenu kan ik nergens een Firewall vinden (Xubuntu 12). Zoeken met toepassing zoeken levert ook niks op. Waar zit dan ding ?
Xubuntu heeft die grafische schil voor UFW (GUFW) niet standaard aan boord. Gelukkig maar, want 't ding wekt vooral verwarring. Het "kale" terminalprogramma UFW is veel beter.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #34 Gepost op: 2014/05/06, 11:12:56 »
Via dit topic heb ik in de Terminal de Firewall kunnen aanzetten maar in Toepassingenmenu kan ik nergens een Firewall vinden (Xubuntu 12). Zoeken met toepassing zoeken levert ook niks op. Waar zit dan ding ?
Xubuntu heeft die grafische schil voor UFW (GUFW) niet standaard aan boord. Gelukkig maar, want 't ding wekt vooral verwarring. Het "kale" terminalprogramma UFW is veel beter.
Zie boven:
Citaat
In de nieuwe versie (die met 14.04 meekomt), moet je een wachtwoord opgeven zodra gufw opstart: en  daarmee kan de status altijd (correct) uitgelezen worden. Daarin is dit probleem dus opgelost.
In Xubuntu 14.04 zit (hopelijk) dezelfde versie als in Ubuntu 14.04. En dan is er ook geen verwarring meer.....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #35 Gepost op: 2014/05/06, 11:28:02 »
In Xubuntu 14.04 zit (hopelijk) dezelfde versie als in Ubuntu 14.04. En dan is er ook geen verwarring meer.....
Terechte aanvulling.  :)

Overigens is GUFW ook in Xubuntu 14.04 niet standaard geïnstalleerd.

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/06, 11:31:12 »
goede morgen

het is misschien een rare vraag,maar als de firewall in Ubuntu toch wel belangrijk is waarom staat hij dan standaard uit?.. O0
en juist om dat er toch vele mensen pas met Linux beginnen. en dit dus niet weten.
Hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid#TOC-Firewall
(punt 1.2, linkerkolom)
nu is het me duidelijk,bedankt voor het antwoord.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #37 Gepost op: 2014/05/06, 21:33:14 »
Via dit topic heb ik in de Terminal de Firewall kunnen aanzetten maar in Toepassingenmenu kan ik nergens een Firewall vinden (Xubuntu 12). Zoeken met toepassing zoeken levert ook niks op. Waar zit dan ding ?

Als je via de terminal je firewall hebt aangezet, dan is deze geactiveerd en zal geactiveerd blijven als je je systeem opstart. We hebben meerdere discussies gehad over dit onderwerp, je kan erop vertrouwen dat je firewall nu prima werkt. Die staat nu bv. ook op 'default deny' zodat grapjassen je poorten niet kunnen afluisteren (tenzij dat inmiddels anders is hoor, ik hou dit niet in alle details bij).
 
Als de terminal aangeeft dat iets werkt, dan is dat zo al staat een grafische schil op zijn kop en begint de Marseillaise te zingen. Dat grafische programma GUFW is meer voor hardcore users die weten en kunnen sturen hoe met een firewall om te gaan en dit snel willen kunnen veranderen (enigszins in tegenstelling met hoe het doorgaans met grafische toepassingen gaat). Als je daar geen sjoege van hebt, gewoon vanaf blijven.
Voor doorsnee gebruik zou ik je firewall met sudo ufw enable aanzetten en dit verder zo laten, dat is al een prima bescherming. Al zou ik niettemin adviseren om de java-plugin in je browser uit te zetten.

Dat hier en daar in deze zaken niet scherp met elkaar communiceren is niet helemaal ok en verdient aandacht vanwege mogelijke verwarring, maar je kan erop vertrouwen in deze dat als je firewall aanstaat volgens de terminal dat-ie dat ook is.   
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 21:50:33 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #38 Gepost op: 2014/05/06, 22:33:27 »
Pjotr, oké dus ligt aan de grafische schil als je bij controle (terminalvenster) aan staat, dan is het in orde? Eea is zeker verwarrend.
dank voor je antwoord. groet Richard

Waarom denk je, dat de vuurmuur uit stond?

Controleren doe je zo:
sudo ufw status verbose

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint firewall werkt niet
« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/06, 22:46:00 »
Ja.  :)