Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]ubuntu mini in gebruik en wil nu windows  (gelezen 1299 keer)

[opgelost]ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Gepost op: 2010/02/26, 10:10:15 »
dag allemaal,
had een werkende windows / ubuntu machine.
maar las over mini ubuntu en de zelfkeuze van software wat mij erg aansprak.
eerst geprobeerd om deze mini naast de bestaande win7 als dualboot te installeren.
dat lukte mij niet. denkelijk maakte ik verkeerde keuze.
daarna de mini geïnstalleerd. Ik ben er gelukkig mee, werkt prima. Was leuk om te doen en goed voor het zelfvertrouwen,lol
maar ik kan nu helaas mijn e-book reader niet meer vullen (was ook kapot nadat ik alles ad verwijderd, bah.
dus heb ik toch denk ik windows nodig (ook voor de downloads en het sony-gedoe).
ik heb wel geprobeerd calibre te installeren maar dat lukt niet.

kortom,
wat ik graag wil is, naast de nu gebruikte mini-ubuntu, een dualboot te maken met win.
hoe doe ik dat of moet ik toch eerst weer windows installeren ?
En dan aanmodderen met het proberen van de install van de mini?

De installatie van de mini heb ik gedaan aan de hand van het volgende artikel van de man die mij alles leerde in instantie.
shttp://www.google.nl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CAsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fsites.google.com%2Fsite%2Fcomputertip%2Fminidistributies&ei=wY2HS7W1Govd-QaXnv3jDQ&usg=AFQjCNHtjpkpV76tJ6_D-wBX03im-0ZfZw&sig2=qAreXZQ6UUhkqdA7BSrWVQ

graag hulp en tips.
ik heb wel een gedeelte van de discussie gevolgd over dfe mini's . (woteb e.a.)

maar daar werd niet gesproken dacht ik over de install van eerst ubunu en daarna windows.
Hans
« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 11:07:38 door Hans Minekus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/26, 12:45:42 »
Beste Hans,

Als ik je verhaal probeer te volgen, haal ik daar het volgende uit:

-je had aanvankelijk W7 op je pc
-je hebt een dual-boot met een mini-ubuntu (Ubuntu NBR?) geprobeerd, maar daarbij ging iets mis (kan gebeuren)
-daarna heb je de mini-ubuntu stand-alone op je pc gezet
-nu merk je dat je toch bepaalde W7 applicaties nodig hebt, en wil je opnieuw een dual-boot.

Je hebt sowieso de goede site/handleiding gevonden met info (http://sites.google.nl/site/computertip/home).
Als je een gewone pc of laptop hebt hoef je niet per se een mini-distributie te installeren. Anders werkte W7 ook niet, lijkt me zo.
V.w.b. je dual-boot, als je de W7 installatie cd's hebt, gaat 't het makkelijkste om eerst W7 op je pc te leggen en daarna Ubuntu. Welke versie je kiest is een kwestie van smaak. Ubuntu 9.04 en 9.10 werken bij mij iig prima, en daar kan je alles mee.
Check wel je installatie cd op fouten van te voren (duurt kwartiertje), dan weet je in ieder geval dat daar niets aan ligt. Bij de installatie krijg je vanzelf de mogelijkheid om deze als dual-boot te installeren. Partities e.d. maakt de installatie zelf aan. Laat dit aanvankelijk automatisch gebeuren, deze zelf indelen is meer voor gevorderden  ;)

Kan je hier wat mee?

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/26, 13:02:03 »
dag,

dank je voor het antwoord.
wilde eigenlijk de mini install van nu behouden
begrijp echter dat ik toch de dualboot met win moet beginnen
jammer

nogmaals dank

hans

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/26, 13:08:15 »
Hans,

Je moet niet eerst met W7 beginnen hoor, het is hooguit makkelijker. Je kan ook W7 eerst installeren, en dan je mini ernaast zetten. En als je je mini in de huidige vorm wilt behouden (of is het een kwestie van back-up van files?), dan wil je dus W7 er nu naast zetten. Dat kan, maar die ervaring heb ik niet. Wellicht dat iemand anders daarin kan assisteren?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/26, 14:43:25 »
Wanneer je achteraf Windows installeert, dan is het enige nadeel, dat de MBR wordt overschreven en dat je Ubuntu niet meer kunt opstarten.
De oplossing is simpel:
Doe eerst de herstel van Grub volgens de documentatie.
Het volgende werkt alleen bij Grub2:
start ubuntu en type in een terminal sudo update-grub.
Hiermee wordt je systeem gecontroleerd op andere operating systemen en ben je weer up-to-date!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/26, 16:08:22 »
hoi allemaal,
eerst wederom dank voor de antwoorden en de tips
heb inmiddels win7 opnieuw geinstalleerd en vervolgens mini ubuntu geinstalleerd via de cloud
domdom
het loopt niet.
ik krijg de melding dat er iets niet klopt
dus het start niet
ron ik zal een kijken of ik met de grub iets kan doen zoals jij zegt
maar ik weet niets van grub.
zal eerst proberen en denkelijk maar weer opnieuw aankloten met installeren.
ach het houdt je als pensioen man bezig,lol

hans

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu mini in gebruik en wil nu windows
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/26, 16:19:40 »
Hans,

wat @Ron aanraadde, was als je W7 na Ubuntu installeert. Dat is nu bij jou niet het geval.

Je krijgt een foutmelding, dat is wel belangrijk. Kun je eens posten wat die foutmelding aangeeft?

NB: rommelen met installeren, daar zijn heel wat mensen hier mee begonnen, je bent wat dat betreft in goed gezelschap ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/02/26, 16:23:58 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

dag,

ben er uiteindelijk weer via ubuntu/mini.

De volgende foutmeldingen krijg ik:
bij het openen van het keuze scherm ubuntu of windows, staan er diverse keuzes voor ubuntu:

2.6.31.2631304 - ec2 e.d. al of niet met generic-pae (ook 2631302)
er staan ook de kernels bij als 2.6.31.19 generic-pae, die wel opent, maat vervolgens bevriest.
de melding die dan wordt genoemd is niet aanklikbaaer/bereikbaar omdat de muis niet werkt.
er is wel een melding van de graphics mode, die zou niet goed zijn.
helaas kan ik geen copie van dit uploadscherm maken, het kan wel maar ik weet niet hoe.
als ik alle ec2 en pae zaken niet kies, maar lager ga in het keuze scherm naar 2.6.31.19 generic dan werekt het wel

kortom,
a.
hoe krijg evt. die ec2 weg mocht dat nodig zijn;

b.
wat is de ec2 en pae uitvoering?
ik heb ingesteld als cloud uitvoering,lol, ik ben dus niet in de hemel

c.
hoe maak ik een scherm voor jullie, zodat jullie mijn gebrabbel begrijpen?

d.
hoe krijg is de dwarsliggende schermen weg?

kortom, rommeltje, maar wel leuk.

Hans
« Laatst bewerkt op: 2010/03/01, 19:23:14 door Hans Minekus »