Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?  (gelezen 1828 keer)

Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Gepost op: 2013/03/02, 12:38:31 »
Hallo?

Ik heb via de windows installer Ubuntu 12.10 geinstalleerd, nu valt het me op dat dit een stuk trager (bijna onhandelbaar) werkt op deze oude pc (AMD Athlon 2400+, 1GB ram, ATI Radeon 9600pro). XP is niet erg vlot maar nog wel te doen.

Is Ubuntu gewoon een stuk zwaarder dan XP of is er iets mis met de installatie? Zou het bijvoorbeeld schelen wanneer ik met gparted een ander bestandssysteem kies?

Groeten

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/02, 13:15:57 »
Probeer eens Xubuntu

Xubuntu: een klassieke schoonheid
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu


Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/02, 13:30:39 »
1GB is een beetje weinig voor Ubuntu 12.10. zeker met zo'n oude videokaart.

Ubuntu is inderdaad een stuk zwaarder dan XP. Je kunt zoals hierboven gezegd beter Xubuntu proberen, dat is niet afhankelijk van Compiz (3d-effecten en zo).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/02, 13:59:57 »
Xubuntu of lubuntu proberen.
En vooral de videokaart driver installeren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/02, 15:45:00 »
Ik heb via de windows installer Ubuntu 12.10 geinstalleerd,
Dat is vragen om problemen met oude hardware.
Nu loopt Ubuntu als een programma in Windows, leuk voor een kennismaking, maar niet aan te bevelen voor dagelijks gebruik.
Waarom niet geïnstalleerd naast, of in plaats van Windows ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/02, 15:53:07 »
Probeer eens de 12.04, maximaal de 12.04.1 versie.
Er zit in de nieuwere versies een nieuwe kernel en X server inclusief videodrivers die duidelijk niet (meer) gediend zijn van oudere video kaarten/chips.
Tekstverwerken is geen probleem maar bewegende plaatjes op internet of 3D wordt in deze nieuwere versies een probleem voor de oudere machine.
Ook voor de Xubuntu/Lubuntu versies niet de laatsten installeren.
Testbox:
AMD Sempron 2500, ATI Radeon 9600SE, 1G, Ubuntu 12.04 (updated)
Zolang de machine het niet opgeeft kan deze nog mee tot 2017 ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/02, 16:06:39 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/02, 16:22:32 »
Ik heb via de windows installer Ubuntu 12.10 geinstalleerd,
Dat is vragen om problemen met oude hardware.
Nu loopt Ubuntu als een programma in Windows, leuk voor een kennismaking, maar niet aan te bevelen voor dagelijks gebruik.
Waarom niet geïnstalleerd naast, of in plaats van Windows ?
Dat is echt onzin. Wubi is prima geschikt voor dagelijks gebruik, pas als je grote hoeveelheden data moet verwerken, of wanneer je slaapstand nodig hebt, is Wubi niet meer zo geschikt. Daarnaast draait het niet als programma onder Windows. Sterker nog, er is helemaal geen Windows geladen wanneer je Wubi start. Het enige Windows-component dat eraan te pas komt, is de Windows-bootloader.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/02, 16:51:02 »
Omdat er een conversie plaatsvind van NTFS naar het virtuele Linux bestandssysteem kost dit enige processorkracht en geheugenruimte, dus vertraging.
Dat kan echter niet de oorzaak zijn van de duidelijk "voelbare" vertraging (bijna onhandelbaar) die de topicstarter aangeeft.
(Mijn mening)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/02, 20:11:32 »
Probeer eens de 12.04, maximaal de 12.04.1 versie.
Er zit in de nieuwere versies een nieuwe kernel en X server inclusief videodrivers die duidelijk niet (meer) gediend zijn van oudere video kaarten/chips.
Tekstverwerken is geen probleem maar bewegende plaatjes op internet of 3D wordt in deze nieuwere versies een probleem voor de oudere machine.
Ook voor de Xubuntu/Lubuntu versies niet de laatsten installeren.
Testbox:
AMD Sempron 2500, ATI Radeon 9600SE, 1G, Ubuntu 12.04 (updated)
Zolang de machine het niet opgeeft kan deze nog mee tot 2017 ;)


Toch vind ik dat maar vreemd want ik draai Bodhi met de nieuwste X-server op een hele oude laptop, veel ouder dan jou testbox, met een ATI-videokaart met maar 16 MB videogeheugen en alles werkt keurig voor huis-, tuin- en keukengebruik.

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/03, 09:37:48 »
Bohdi is ook een lichtgewicht versie toch? Verklaart wel waarom e.a. nog soepel loopt? Ik ga in ieder geval een andere distributie proberen, Xubuntu 12.04 lijkt me een prima oplossing. Ik denk dat ik deze pc uiteindelijk vooral als mediapc ga gebruiken dus misschien dat ik wel voor een nog eenvoudiger iets (ik las iets over OpenElec) ga installeren.

Het gekke is dat het bestandsgedeelte prima werkt, maar zodra Firefox of een afbeelding/video geopend moet worden gaat het hele ding in de houding.

Omdat er een conversie plaatsvind van NTFS naar het virtuele Linux bestandssysteem kost dit enige processorkracht en geheugenruimte, dus vertraging.
Dat kan echter niet de oorzaak zijn van de duidelijk "voelbare" vertraging (bijna onhandelbaar) die de topicstarter aangeeft.
(Mijn mening)
Ik wil het wel zo goed mogelijk doen, dus de partitie formatteren naar ext4 lijkt me?

Voorlopig wil e.a. booten vanaf mijn USB niet goed werken. Ik blijf hangen bij de het paarse scherm met dat mannetje en keyboard bij verschillende distributies.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/03, 12:09:52 »
Als firefox langzaam is , kijk of je video driver geinstalleerd is.

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/03, 13:14:41 »
@LinkeLoutje: Ja, Bodhi is een lichtgewicht-versie. Maar dan nog is die videokaart echt heel oud dus mijn punt staat nog steeds.

@jan11000: Firefox maakt standaard geen gebruik van GPU-acceleratie in de Linux-versie.

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/04, 13:13:42 »
hmm een van de blokjes ram geheugen bevatte een fout. Nog maar 512 geheugen over dus  :'(

Ik heb op dit moment 2 partities en ik wilde de tweede gebruiken om linux op te installeren. Wanneer ik deze formatteer krijg ik de melding dat er geen basis bestandssysteem is geselecteerd, waar ligt dit aan?

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/04, 15:34:22 »
/ selecteren als aankoppelpunt voor je ext4-partitie.

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/04, 22:42:14 »
Hmm dat had ik geprobeerd, maar zonder succes. Of tenminste ik kreeg een vraag over een wissel partitie, hoe kan ik dit het beste inrichten? Hoe groot moet die zijn? De extra ntfs partitie die ik wil gebruiken is ongeveer 10gb. Die moet ik dus zelf splitsen?

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/04, 22:45:25 »
Hmm dat had ik geprobeerd, maar zonder succes. Of tenminste ik kreeg een vraag over een wissel partitie, hoe kan ik dit het beste inrichten? Hoe groot moet die zijn? De extra ntfs partitie die ik wil gebruiken is ongeveer 10gb. Die moet ik dus zelf splitsen?
Dat ligt aan de taken die de computer moet gaan uitvoeren aan aan de grootte van het RAM. Ik zou hem zo groot als het RAM maken voor normaal gebruik.

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/06, 17:27:38 »
Ok gedaan en Xubuntu draait zowaar! Nu wilde ik alleen de flash player installeren maar geeft xubuntu aan dat dan eerst een flash player installer (ziet er officieel uit.. ) verwijderd moet worden. Hoe doe ik dit!? Of hoe kan ik die installer gewoon starten?? Ik neem aan dat dat het juiste resultaat geeft..?

Linux is wel erg wennen zeg!

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/06, 17:45:43 »
Ok gedaan en Xubuntu draait zowaar! Nu wilde ik alleen de flash player installeren maar geeft xubuntu aan dat dan eerst een flash player installer (ziet er officieel uit.. ) verwijderd moet worden. Hoe doe ik dit!? Of hoe kan ik die installer gewoon starten?? Ik neem aan dat dat het juiste resultaat geeft..?

Linux is wel erg wennen zeg!

Kijkl hier eens naar:
Installeer de volledige multimedia-ondersteuning (mp3, Adobe Flash Player, Microsoft lettertypes, enzovoorts)

https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Installeer-de-volledige-multimedia-ondersteuning-mp3-Adobe-Flash-Player-Microsoft-lettertypes-enzovoorts-

Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/06, 22:03:38 »
Super! Dank voor die tip ;)

Volgend puntje, ik sluit de PC aan op mijn tv en heb tijdelijk alleen s- video beschikbaar, maar het beeld is slecht. De helderheid is laag en de resolutie klopt niet waardoor niet het volledige beeld wordt weergegeven. Ik heb gelezen dat voor mijn kaart (radeon 9600pro) de standaard drivers aangeraden   worden. Wat kan ik nog doen om het beeld te verbeteren?


Re: Ubuntu is erg traag. Ander Bestandssysteem kiezen?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/12, 15:13:51 »
Super thnx. Geeft helaas alleen niet de verbeteringen die ik had gehoopt. Het is een oud beestje en wilde vooral kijken of ik er qua muziek en video nog wat mee kon. Heb even rondgekeken en openelec met xbmc schijnt een goede optie. Ga daar maar eens naar kijken.