Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie  (gelezen 7223 keer)

Offline East

  • Lid
Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Gepost op: 2010/06/03, 14:43:52 »
Weet iemand hoe je een vaste IP in moest stellen?
Als ik een vaste IP ingeef krijg ik geen verbinding....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/03, 14:55:25 »
Ik denk dat het goed is, als je even uitlegt waarom je een vast IP-adres wil. Soms zijn er oplossingen mogelijk waar je misschien niet aan hebt gedacht....

Offline timosha

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/03, 15:05:15 »
Open een terminal:

gksu gedit /etc/network/interfaces

Daar staat zoiets als:
auto eth0
iface eth0 inet dhcp


Verander de inhoud naar:
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1


In het voorbeeld natuurlijk de IP-adressen en inferface volgens Uw schema aanpassen
 
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/03, 18:44:38 »
Het voorbeeld van Timosha werkt in principe goed, maar zorgt er wel voor dat de NetwerkManager de verbinding niet meer beheert.
Dit heeft als gevolg dat als je een VPN verbinding wil maken via de NM, dat dat niet meer werkt.
Hetzelfde zou kunnen gelden voor het delen van je verbinding, verbinding maken via bijv. je mobieltje enzovoort.

Een optie die mogelijk veel makkelijker is, is het koppelen van je MAC adres aan een bepaald IP in je router.
Zo heb je toch een vast IP adres, maar werkt de NM ook gewoon zoals het hoort.

Offline timosha

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/03, 18:51:15 »

Een optie die mogelijk veel makkelijker is, is het koppelen van je MAC adres aan een bepaald IP in je router.
Zo heb je toch een vast IP adres, maar werkt de NM ook gewoon zoals het hoort.


Dit is een betere oplossing. Ik gebruik die ook voor mijn servertjes, NASjes en printers. In de router staan hun adressen dan op "reserved".
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline East

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/04, 10:12:40 »
Open een terminal:

gksu gedit /etc/network/interfaces

Daar staat zoiets als:
auto eth0
iface eth0 inet dhcp


Verander de inhoud naar:
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1


In het voorbeeld natuurlijk de IP-adressen en inferface volgens Uw schema aanpassen
 

Thanks deze methode werkt, jammer dat de methode via de grafische panel niet werkt.

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 14:26:55 »
..............................
..............................
Een optie die mogelijk veel makkelijker is, is het koppelen van je MAC adres aan een bepaald IP in je router.
Zo heb je toch een vast IP adres, ......................

Laat ik de pc dan gewoon op DHCP staan?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline timosha

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/06, 14:54:28 »
..............................
..............................
Een optie die mogelijk veel makkelijker is, is het koppelen van je MAC adres aan een bepaald IP in je router.
Zo heb je toch een vast IP adres, ......................

Laat ik de pc dan gewoon op DHCP staan?

Ja, want die PC krijgt dan van de DHCP server in de router steeds dat vastgelegde adres.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline siegi

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/06, 15:05:23 »
Je kan natuurlijk ook op een grafische manier een vast ip adres instellen.
systeem > voorkeuren > netwerkverbindingen > kies tablad kabel > auto eth0 selecteren > bewerken > tablad ipv4 > handmatig > toevoegen > vul adres, netmask, gataway in > toepassen

(indien je deze instellingen systeembreed wil instellen zal je ook naar een wachtwoord gevraagd worden)

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/06, 15:51:20 »
..............................
..............................
Een optie die mogelijk veel makkelijker is, is het koppelen van je MAC adres aan een bepaald IP in je router.
Zo heb je toch een vast IP adres, ......................

Laat ik de pc dan gewoon op DHCP staan?

Ja, want die PC krijgt dan van de DHCP server in de router steeds dat vastgelegde adres.

Ik wist niet dat dit bestond.   ^-^

Heb het eens getest met een ASYS WL500-W router.

Ik heb het MAC adres 00:0e:2e:c5:66:81 (wlan0) gekoppeld aan 192.168.1.104

Echter bij een restart van de pc blijft het adres gewoon op 192.168.1.3 staan.    ???
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/06, 16:01:46 »
Ik begrijp niet waarom er hier oplossingen worden aangeraden d.m.v. het bewerken van allerlei bestandjes. Je kunt toch eenvoudigweg een vast IP-adres toekennen via NetworkManager?

Rechtsklikken op het netwerkpictogram rechtsboven, kies voor "Verbindingen bewerken...", selecteer de verbinding naar keuze, klik op "Bewerken...", ga naar het tabblad "IPv4-instellingen" en stel daar een vast IP-adres in.

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/06, 16:13:19 »
Ik begrijp niet waarom er hier oplossingen worden aangeraden d.m.v. het bewerken van allerlei bestandjes. Je kunt toch eenvoudigweg een vast IP-adres toekennen via NetworkManager?

Rechtsklikken op het netwerkpictogram rechtsboven, kies voor "Verbindingen bewerken...", selecteer de verbinding naar keuze, klik op "Bewerken...", ga naar het tabblad "IPv4-instellingen" en stel daar een vast IP-adres in.

Ja, dat is me volledig bekend en zo doe ik het ook altijd.

Maar het is ook leuk om nieuwe (voor mij althans) dingen te ontdekken en ze te proberen.   ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline siegi

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/06, 16:55:06 »
@cumulus zie naar wat ik eerder al poste :)

@henk
Hoelang is de ingestelde lease periode voor een uitgegeven ip adres, misschien is die gewoon nog niet verlopen. En krijg je daarom nog steeds het oude ip adres.

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/06, 16:56:35 »
@cumulus zie naar wat ik eerder al poste :)

@henk
Hoelang is de ingestelde lease periode voor een uitgegeven ip adres, misschien is die gewoon nog niet verlopen. En krijg je daarom nog steeds het oude ip adres.

Ah, ik zie het.. Niet goed gelezen, mijn fout ;)

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/06, 20:23:30 »
@cumulus zie naar wat ik eerder al poste :)

@henk
Hoelang is de ingestelde lease periode voor een uitgegeven ip adres, misschien is die gewoon nog niet verlopen. En krijg je daarom nog steeds het oude ip adres.


Heeft het hier (zie bijlage: Lease time=86400) iets mee te maken?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline siegi

  • Lid
Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/07, 00:01:02 »
Ik weet niet in welke eenheid (seconden, minuten, uren, dagen) die 86400 uitgedrukt staat. Maar in alle geval is het lang.

Dit is de tijd dat de router dat specifieke ip adres reserveert voor een bepaald mac adres.
Voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol
Citaat
Als een computer, of netwerkverbinding, herstart tijdens de looptijd van een lease voorziet het protocol in een voortzetting van het reeds verkregen IP-nummer zodat de eerste stap (initiële aanvraag) overgeslagen wordt en een verlenging gebruikt wordt

Re: Vaste IP instellen ubuntu 10.4 grafische installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/07, 00:06:11 »
Ik weet niet in welke eenheid (seconden, minuten, uren, dagen) die 86400 uitgedrukt staat. Maar in alle geval is het lang.

Dit is de tijd dat de router dat specifieke ip adres reserveert voor een bepaald mac adres.
Voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol
Citaat
Als een computer, of netwerkverbinding, herstart tijdens de looptijd van een lease voorziet het protocol in een voortzetting van het reeds verkregen IP-nummer zodat de eerste stap (initiële aanvraag) overgeslagen wordt en een verlenging gebruikt wordt

86400 is in seconden.
Eén dag is 60x60x24=86400 sec.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)