Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA  (gelezen 1270 keer)

(OPGELOST) Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Gepost op: 2018/05/14, 20:35:01 »
Een lang verhaal kort samengevat:
Ik bezit o.a. een ASUSbook T100TA die erg handig is om mee op vakantie te nemen (licht, draagbaar) en waar ik dus enkel maar mee wil kunnen e-mailen, skypen en BaseCamp gebruiken om routes te kunnen maken voor mijn Garmin wandel-GPS. Oorspronkelijk stond daar Windows 8 op en is later ge-upgrade naar Windows 10.
Het opslagmedium is 32GB 'groot' en wordt te klein om nog updates van Windows 10 aan te kunnen. Zelfs door een USB-stick aan te sluiten tijdens de update is er toch nog te weinig plaats op het kaartje van 32GB.
Ik wou dit probleem oplossen door van die Windows een virtuele machine te maken en die dan in Virtualbox te draaien op een micro-SD kaartje van 64GB met als host Ubuntu op de 32GB.
Maar dat lijkt niet vanzelf te gaan !? Ik heb na een mislukte poging een gedetailleerde uitleg gevonden om Ubuntu op de ASUSbook te installeren op
http://www.jfwhome.com/2016/01/04/latest-steps-to-install-ubuntu-on-the-asus-t100ta/#more-358
Alles ging goed tot puntje 4: GRUB aanpassen ... en daar stopt mijn kennis van Ubuntu.
Ik begrijp dat ik de bestanden 'vmlinuz-4.4.0-21-generic' en 'initrd.img-4.4.0-21-generic' moet opzoeken en het pad in GRUB moet zetten, maar daar luk ik niet in.
Als ik opstart van een USB-stick met Ubuntu en kies voor 'Try Ubuntu' dan kan ik via de terminal zien dat ik de bestanden kan vinden in /media/ubuntu/180322xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx/boot/vmlinuz..... en daar staat ook initrd.img-4.4.0-21-generic
Als ik GParted gebruik vanuit dezelfde USB-stick dan vind ik dat de 32GB wordt aangeduid met '/dev/mmcblk0' en partitie mmcblk0p1 heeft de boot en de esp flag - partitie mmcblk0p2 is de swap-partitie en mmcblk0p3 is de ext4-partitie (ik veronderstel de root)
Volgens bovenvermelde site moet ik dus in GRUB invullen iets van
kernel= linux(hd0,gpt3)/boot/vmlinuz-4.4.0-21-generic
root=/dev/mmcblk0p3
initrd (hd0,gpt3)/boot/initrd.img-4.4.0-21-generic
boot

Maar voor ik 'boot' kan ingeven krijg ik de melding:
unaligned pointer 0x72ba2818
Aborted. Press any key to exit.

Waar zit mijn fout ?
Ik twijfel aan hd0 - maar wat moet het dan wel zijn ?

Wie is er thuis in deze materie ? en kan / wil mij een duwtje geven in de goede richting ?
Bedankt op voorhand !
« Laatst bewerkt op: 2018/05/17, 11:24:39 door shadoogie2960 »

Offline jnom

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/15, 08:25:28 »
Een duwtje in een andere richting kan ik wel geven.
Waarom windows? Ik vermoed om Basecamp te gebruiken.
Hiervoor bestaat als alternatief QMapShack.

https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/Home
En
http://www.bergmofa.de/qmapshack-einrichten/

Indien je oudere Garmin gps unit gebruikt is de voorganger van QMapShack een optie en deze heet Qlandkarte en wordt niet meer verderontwikkelt.

Daarnaast is ook GPSbabel (in het softwarecentum zoeken naar gebabbel) handig om te instaleren t.b.v converteren van gps files en om te versturen/ontvangen van de gps unit.




Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/15, 09:59:28 »
Beste Jnom, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een duwtje in de andere richting. Maar de vraag blijft: Hoe installeer ik Ubuntu op de ASUSbook ? ook wanneer ik er geen Windows virtueel wil op draaien. Momenteel kan ik de ASUS niet gebruiken; ik kan enkel Ubuntu gebruiken vanop de stick en moet telkens het klavier en de taal aanpassen, WiFi instellen via een truukje ... kortom een heleboel extra werk dat telkens verloren gaat als ik opnieuw opstart.
Ik wil dus Ubuntu op het intern geheugen van de ASUS krijgen, en vandaar kunnen booten. En dat laatste is mijn probleem.

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/15, 10:01:12 »
dat is een creatieve oplossing die je bedacht hebt. Ik vraag me wel af of dit goed zal werken. Een extern kaartje zal veelal een stuk langzamer werken als een ssd.  En basecamp is ook niet de meest snelle applicatie.

Je kan de oplossing van jnom uitproberen. Lijkt mij een goede weg. Vraagt wel even een tijdsinvestering voor het installeren en ook aan de iets andere manier van werken

Je kan ook kijken of de ssd in de laptop vervangen kan worden. Maar ik ben bang dat deze vast op het moederbord gemonteerd is en dat is vervangen niet zo makkelijk.

je kan ook windows 10 uitkleden. dwz. alles verwijderen wat je niet nodig hebt. Zie google hoe je dit moet doen.

alternatief: er is de mogelijkheid om windows (windows on the go) op een usb-stick te installeren. Heb ik wel eens geprobeerd maar dit is heel erg langzaam.

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/15, 10:11:29 »
in jouw link staat:
"Here, (hd2, gpt5) refers to the fifth partition on the third disk (Partition numbering begins at 1 and disk numbering begins at 0). This will vary depending on how you installed and your T100 model. On my 32GB model, Grub assigns the USB stick as hd0, the read-only recovery flash chip as hd1, and the main internal flash as hd2. gpt5 is the fifth partition, but it will depend on how you installed (specifically, where /boot is). "

ik denk dat je een foutmelding krijgt doordat je verwijzing naar de harddisk/partitie niet goed is. Als ik de tekst goed lees dan zou je op hd2 moeten zitten.

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/15, 12:15:17 »
in jouw link staat:
"Here, (hd2, gpt5) refers to the fifth partition on the third disk (Partition numbering begins at 1 and disk numbering begins at 0). This will vary depending on how you installed and your T100 model. On my 32GB model, Grub assigns the USB stick as hd0, the read-only recovery flash chip as hd1, and the main internal flash as hd2. gpt5 is the fifth partition, but it will depend on how you installed (specifically, where /boot is). "

ik denk dat je een foutmelding krijgt doordat je verwijzing naar de harddisk/partitie niet goed is. Als ik de tekst goed lees dan zou je op hd2 moeten zitten.
Ik heb al met (hd0,gpt3) en met (hd1,gpt3) geprobeerd.
(hd2,gpt3) lijkt me niet de juiste keuze te zijn vermits het dan om de derde harddisk zou gaan ...? maar ik zal het wel eens proberen; misschien maak ik een denkfout.

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/15, 12:55:11 »
Ook met
kernel= linux(hd2,gpt3)/boot/vmlinuz-4.4.0-21-generic
root=/dev/mmcblk2p3
initrd (hd2,gpt3)/boot/initrd.img-4.4.0-21-generic
krijg ik dezelfde foutmelding (unaligned pointer)
hd0 - hd1 en hd2 al geprobeerd ... zit het 'm dan in de gpt ???
Of moet er een ander cijfer worden gebruikt voor de kernel, de root en de initrd ???
Ik begrijp er niet veel van ...???

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #7 Gepost op: 2018/05/15, 16:19:50 »
weet het ook niet.
als ik naar de regel "kernel= linux(hd2,gpt3)/boot/vmlinuz-4.4.0-21-generic" kijk dan vind ik het wat raar uitzien. Aan de rechterkant van het =-teken staat alles aan elkaar. Missen er geen spaties???????

Hopelijk zijn er mensen die je verder kunnen helpen. Ik weet het ook niet.


Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #8 Gepost op: 2018/05/15, 16:24:05 »
Nog eens bedankt, peer, voor je reactie.
Achter de "=" staat wel degelijk een spatie, maar die is niet echt goed zichtbaar, maar ik tik ze wel ...

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #9 Gepost op: 2018/05/15, 18:01:50 »

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #10 Gepost op: 2018/05/16, 09:56:12 »
Meer uitleg over de GRUB command line: https://www.linux.com/learn/how-rescue-non-booting-grub-2-linux
Bedankt, Nero ! Dit is een gouden tip en ik vermoed dat de oplossing van mijn probleem hier moet te vinden zijn !
Maar eerst dus wat gaan studeren ... en uitproberen.

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #11 Gepost op: 2018/05/16, 12:54:38 »
De handleiding over 'Grub' heeft mij wel al wat klaarheid in de duisternis gegeven, maar uiteindelijk was het resultaat toch weer een foutmelding.
Ik kwam uit op volgende input:
set root=(hd1,3)
linux /boot/vmlinuz-4.4.0-21-generic root=/dev/sdb3
initrd /boot/initrd.img-4.4.0-21-generic
boot

en na een poos zag ik volgende lijn verschijnen
Begin: Running /scripts/local-block ... done
die zich een tiental (?) keer herhaalde en daaronder:
Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat /proc/cmdline)
 - Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
 - Check root= (did the system wait foor the right device?)
- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
ALERT! /dev/sdb3 does not exist. Dropping to a shell!

Blijkt dus dat (hd0,1) geen map /dev/ bevat ...? Of zie ik dat verkeerd ?
Ik vermoed namelijk dat de GRUB waarvan ik opstart op de USB-stick staat en die is (hd0)
Betekent dit dat ik een fout gemaakt heb in de tweede regel?
Wat moet ik dan invullen bij 'root=' ?

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #12 Gepost op: 2018/05/16, 13:49:19 »
Bij de start krijg je het GRUB menu te zien, toch?
Druk dan eens op 'c' waardoor je in de GRUB command line mode terecht komt. Geef dan eens het resultaat vanls

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #13 Gepost op: 2018/05/16, 15:52:50 »
Ja, ik kom in de GRUB terecht na het drukken van 'c'
Bij ls zie ik
(hd0) (hd0,gpt1) (hd1) (hd1,gpt3) (hd1,gpt2) (hd1,gpt1)

(hd0) is mijn USB-stick waarop de live Ubuntu staat
(hd1) is de interne geheugenkaart van 32GB van de ASUSbook waarop ik reeds Ubuntu heb proberen te installeren en vanwaar ik dus wens op te kunnen starten.

Bedankt voor alle tips !


Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #14 Gepost op: 2018/05/17, 07:13:54 »
ls (hd1,gpt1)/
ls (hd1,gpt2)/
ls (hd1,gpt3)/
Als je opstart zonder USB stick wordt je hd1 wel hd0.
Geef van de live sessie eenssudo lsblk -f

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #15 Gepost op: 2018/05/17, 09:43:43 »
ls (hd1,gpt1)/
efi/

ls (hd1,gpt2)/
error: unknown filesystem

ls (hd1,gpt3)/
./ ../ lost+found/ boot/ etc/ media/ bin/ dev/ home/ lib/ lib64/ mnt/ opt/ proc/ root/ run/ sbin/ snap/ srv/ sys/ tmp/ usr/ var/ vmlinuz initrd.img cdrom/

en in de live sessie:
sudo lsblk -f
NAME          FSTYPE    LABEL                 UUID                                                                     MOUNTPOINT
sda
|__sda1       ntfs           Restore                D628B...........
sdb
|__sdb1       vfat           UBUNTU 16_0  180A-0C1B                                                         /cdrom
loop0           squashf                                                                                                                /rofs
mmcblk0rpmb
mmcblk0boot0
mmcblk0boot1
mmcblk0
|__mmcblk0p1   vfat                                 1E25-01C3
|__mmcblk0p2   swap                               d8f75................................
|__mmcblk0p3   ext4                                180322.............................                                 /media/ubuntu/180322.........

Geeft dat meer klaarheid, Nero ?
'k Ben zeer benieuwd ...

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #16 Gepost op: 2018/05/17, 10:44:24 »
In plaats van root=/dev/sdb3 dien je root=/dev/mmcblk0p3 te gebruiken. Let wel, set root=(hd1,3) moet set root=(hd0,3) worden.

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #17 Gepost op: 2018/05/17, 11:14:39 »
Hartelijk dank, Nero, dat je je energie en tijd aan mijn probleem wilt besteden !

Ik heb jouw raad gevolgd en ingegeven in GRUB:
set root=(hd0,3)
linux /boot/vmlinuz-4.4.0-21-generic root=/dev/mmcblk0p3
na deze regel krijg ik:
error: disk 'hd0,3' not found
Ik merkte reeds bij het ingeven van linux /boot/vmlinuz en dan de Tab-toets, dat hij de bestandsnaam niet verder aanvulde ...

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #18 Gepost op: 2018/05/17, 11:20:27 »
Laat daarvoor dan maar hd1,3 staan.

Re: Ubuntu installeren op ASUSbook T100TA
« Reactie #19 Gepost op: 2018/05/17, 11:22:30 »
Eerste regel gewijzigd naar set root=(hd1,3)
en de rest zoals jij, Nero, hebt aangegeven en ...
JAJA !
Hij doet het !!!
Ubuntu wordt nu gestart vanop de interne drive.
Nu nog de WiFi in orde brengen en de taalondersteuning updaten en dan heel tevreden zijn dat ik hier weeral goed geholpen ben door Nero.
Ik was in mijn kinderjaren eerder een Suske en Wiske-fan, maar nu ga ik alle boeken lezen van Nero !!!

Thanks a lot !
Shadoogie 2960