Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken  (gelezen 995 keer)

Offline GvbuuH

  • Lid
Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Gepost op: 2014/06/08, 10:08:08 »
Nadat ik problemen met XP begon te krijgen na 9 jaar op mijn pc, heb ik Xubuntu eerst samen met XP ge-installeerd, maar dat liep geregeld vast. Daarna de harde schijf geformatteerd en alleen met Xubuntu 13.10 gaan werken.

Ik heb het van een DVD die een kennis voor mij gebrand had.

Nu draait het redelijk, alleen een upgrade naar 14.04 Trusty Tahr lukt niet, ook de updates lukken niet, omdat er naar mijn wachtwoord (autorisatie) gevraagd wordt en mijn wachtwoord niet wordt geaccepteerd.

Wel heb ik de 32 cijferige/letterige code opgeschreven die bij dit wachtwoord zouden horen,

Graag zou ik verder willen hiermee, maar ik weet niet hoe.

Ik wil ook zo graag normaal kunnen typen, bijvoorbeeld de e met een ' of ` erop. Nu krijg ik 'e en `e. En dat is maar een gedeelte van alles dat gedaan moet worden om Xubuntu naar mijn hand te zetten.

Graag zou ik hiermee verder geholpen worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/08, 10:27:39 »
Doe eens een schone herinstallatie van Xubuntu 14.04. Dus met formatteren en al. Dat is technisch het beste, en voor anderen het makkelijkste om je te helpen bij problemen. Doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Töétsènbôrd:
https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord

Succes!  :)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/08, 10:29:49 »
Is je wachtwoord 32 tekens lang?? Dan is het niet raar dat je continu fouten maakt en dat het niet geaacepteerd wordt. Ik zou een wat korter wachtwoord instellen de volgende keer. Zonder wachtwoord kan je inderdaad niet veel met je systeem, dus misschien is het beter om inderdaad opnieuw te installeren en een wat makkelijker wachtwoord te kiezen. Vergeet niet een backup van je bestanden te maken.

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/08, 10:55:36 »
Dank jullie voor het vlotte reageren.

Pjotr, ik ga er mee aan de slag, bedankt voor de linken.

Redmar, mijn wachtwoord is 11 tekens lang. Ik had begrepen dat als je je wachtwoord kwijt zou raken, dat je dan de 32 tekens lange code nodig had om er weer door te komen. Die code heb ik dus wel genoteerd, maar ik weet niet wat ik ermee moet.

Eerst maar eens zien hoe ik tip 1 klaar krijg, het herinstalleren van Xubuntu 14.04.

Ik zal tzt laten weten hoe een en ander is gegaan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/08, 10:59:51 »
mijn wachtwoord is 11 tekens lang. Ik had begrepen dat als je je wachtwoord kwijt zou raken, dat je dan de 32 tekens lange code nodig had om er weer door te komen.
Ik heb nog nooit van zo'n 32-tekens-code gehoord, dus ik weet niet wat je bedoelt.... Je wachtwoord is je wachtwoord, en dat is altijd hetzelfde.

Misschien je systeem versleuteld of zo, bij installatie? Niet doen. Meestal volkomen onnodig. Of als je het dan per se toch wil, alleen de /home.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/08, 11:06:22 door Pjotr »

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/08, 11:41:35 »
Ja dat had geloof ik met versleuteling te maken (zo weinig weet ik er dus van).
Ik had ook al eens geherinstalleerd, maar nu zie ik dat ik geen ' schone' herinstallatie gedaan had.
Sinds de huidige herinstallatie wil Xubuntu mijn 11 tekens lange wachtwoord dus niet meer accepteren.
Bij de volgende herinstallatie zal ik zorgen dat ik geen versleuteling kies,

Nog een vraag erbij ivm backup: er wordt gesproken over backup op externe harde schijf of geheugenstick. Kan ik geen backup op DVD branden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/08, 12:02:42 »
Kan ik geen backup op DVD branden?
Geen goed idee. Dan moet je dagelijks weer een nieuwe CD branden om je backup up to date te houden. Een USB schijfje kost niets. Met een USB schijfje kan je gemakkelijk incrementele backups bijhouden. Dit wil zeggen dat, wanneer je je backup bijwerkt, enkel de veranderde bestanden worden overgekopieerd. Zo is de backup meestal binnen een halve minuut bijgewerkt.

Als je niet regelmatig een backup maakt, dan is dat omdat je persoonlijke bestanden voor jou geen waarde hebben. Dan is het ook niet erg als je ze verliest.

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/08, 12:49:52 »
Dat is helemaal duidelijk nu, dank je.
Dom genoeg heb ik nooit serieuze backups gemaakt, maar ga dinsdag direct mijn allereerste stick kopen.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/08, 15:11:32 »
Ik zou niet zeggen dat je geen encryptie moet gebruiken, in tegendeel. Als je kijkt hoe vaak ook in het nieuws is wat voor persoonlijke gegevens mensen nog van de harddisk kunnen halen (bijv nadat je de pc hebt weggegooid) zou ik zeker encryptie gebruiken. Het probleem is hier simpelweg dat je je wachtwoord bent vergeten, of het bij de installatie verkeerd hebt ingetypt. Dat heeft verder niks met encryptie van doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/08, 15:19:05 »
Ik zou niet zeggen dat je geen encryptie moet gebruiken, in tegendeel.  Als je kijkt hoe vaak ook in het nieuws is wat voor persoonlijke gegevens mensen nog van de harddisk kunnen halen (bijv nadat je de pc hebt weggegooid) zou ik zeker encryptie gebruiken.
Alleen van praktisch belang voor /home, en daarbij kan het inderdaad niet zoveel kwaad....  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/08, 17:21:57 »
Mocht ik aan een nieuw geheim wapen werken om alle macht over de wereld te verwerven, dan zou ik wellicht ook encryptie gebruiken. Tot zolang gebruik ik geen encryptie en stel ik automatische login in.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/08, 17:25:45 »
@Vanadium: Nee, zo strooi de je NSA geen zand in de ogen!!
Zo =
Citaat
Mocht ik aan een nieuw geheim wapen werken om alle macht over de wereld te verwerven, dan zou ik wellicht ook encryptie gebruiken. Tot zolang gebruik ik geen encryptie en stel ik automatische login in.
Nice try!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/15, 13:32:23 »
Doe eens een schone herinstallatie van Xubuntu 14.04. Dus met formatteren en al. Dat is technisch het beste, en voor anderen het makkelijkste om je te helpen bij problemen. Doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Deze link leidt naar herinstallatie van Ubuntu, maar ik wil Xubuntu herinstalleren.

Het eerste dat ik moet doen namelijk is op het grijze Ubuntulogo klikken bovenine de uitklapbare zijbalk. En deze kan ik beide niet vinden, heb alleen maar een uiklapbare onderbalk.

Vandaar dat ik me afvraag of het wel om Xubuntu gaat.
 

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/15, 14:29:52 »
Dit is de link naar Xubuntu  https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu en omdat je pc 9 jaar oud is, kan het beste 32 bits nemen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/15, 15:37:41 »
Doe eens een schone herinstallatie van Xubuntu 14.04. Dus met formatteren en al. Dat is technisch het beste, en voor anderen het makkelijkste om je te helpen bij problemen. Doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Deze link leidt naar herinstallatie van Ubuntu, maar ik wil Xubuntu herinstalleren.

Het eerste dat ik moet doen namelijk is op het grijze Ubuntulogo klikken bovenine de uitklapbare zijbalk. En deze kan ik beide niet vinden, heb alleen maar een uiklapbare onderbalk.

Vandaar dat ik me afvraag of het wel om Xubuntu gaat.
Mutatis mutandis, zoals de Eskimo's zeggen, hè....  =D

De instructie is geschreven voor Ubuntu, maar ook bruikbaar in Xubuntu. Daarbij moet je uiteraard wel even rekening houden met het andere menu. Maar de aanpak is hetzelfde.

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/15, 15:56:48 »
Goed, bedankt,

Zal proberen of het nu wel lukt om in Gparted te komen.

Offline GvbuuH

  • Lid
Re: Xubuntu upgrade, authorisatie en nog wat ongemakken
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/15, 22:09:46 »
Het is gelukt om Xubuntu te upgraden naar de LTS versie 14.4.
Ik heb nog wel wat vragen. Is het beter om elke vraag in een nieuw topic te stellen of kan dat hier?
Zelf probeer ik wel alles op te zoeken, maar kom er soms niet uit.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/18, 15:30:49 door GvbuuH »