Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DNS Zonefiles  (gelezen 1459 keer)

RinzeF

  • Gast
DNS Zonefiles
« Gepost op: 2009/03/02, 13:22:04 »
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag m.b.t. dns zonefile's.
Ik moet voor ruim 180 website's nieuwe zonefile's maken. als ik dit met de hand moet doen kopieren/plakken, ben ik erg lang bezig.
Weet iemand of er een tooltje is, zodat ik het kan inkloppen en dat het gelijk geexporteerd wordt?

Met vriendelijke groet,

Rinze


Re: DNS Zonefiles
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/02, 21:05:49 »
Als je een lijstje hebt met naam + IP dan kan je via een shell scriptje vlug een zonefile automatisch opbouwen.

Hmm, klinkt leuk project om een dood moment op te vullen :) Jammer dat ik geen vrije tijd heb  :'(
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline ruujan

  • Lid
Re: DNS Zonefiles
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/03, 20:46:54 »
Ja, ik weet niet wat er allemaal gewijzigd moet worden, maar met de commando's sed en grep moet je toch een eind kunnen komen. Ik verwacht niet echt dat er een simpele tool is.

Offline track

  • Lid
Re: DNS Zonefiles
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 02:23:26 »
Hoi Rinze,

welkom op het forum !

In de richting van Michael en ruujan zou ik ook denken.  Kun je even beschrijven wat er verandert en hoe zo'n Zonefile uitziet ?
(heb ik nl. geen idee van)  In dit verband is mijn "kandidaat" awk als het er om gaat bepaalde tekstonderdelen te wijzigen.

Vriendelijke groet,

track

p.s.: wil je toch even uitleggen wat je als uitgangspunt hebt ?  Is er een lijst of een reeks bestanden ?
       Hoe zo'n zonefile moet uitzien weet ik inmiddels:  http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_file
« Laatst bewerkt op: 2009/03/04, 12:36:23 door track »

Re: DNS Zonefiles
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/04, 12:01:00 »
jongens, niet zo 'moeilijk' denken... sed, grep en awk :p

bash scriptje leest een file in met per lijn
hostname ip
en output in de juist syntax naar een andere file ....


lol, net ff gegoogled achter een voorbeeldje van een zone file om hierboven verder te gaan toen ik dit vond:
http://pgl.yoyo.org/adservers/bind-zone-file-creator.php
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development