Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rekenen en software.  (gelezen 1689 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
Rekenen en software.
« Gepost op: 2009/01/12, 09:57:45 »
Cryptisch das waar.

Ik ben op zoek naar software die het mogelijk maakt om makkelijk rekenopgaven uit te schrijven in de computer.

Op school gebeurt dat altijd in schriften. Helaas hebben wij een kind met reuma die het op de computer moet gaan doen. Ik weet wel dat er voor de middelbare school cd's zijn waarmee je kunt oefenen en keurig een opgave kunt intikken inclusief bijbehorende symbolen. Ik zoek iets waarmee je dat ook kunt printen, vanuit een tekstverwerker of zo. Hij moet zijn opgaven namelijk wel inleveren.

Wie weet een oplossing?
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: Rekenen en software.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/12, 10:11:27 »
Ik ben op zoek naar software die het mogelijk maakt om makkelijk rekenopgaven uit te schrijven in de computer.

Ik weet wel dat er voor de middelbare school cd's zijn waarmee je kunt oefenen en keurig een opgave kunt intikken inclusief bijbehorende symbolen. Ik zoek iets waarmee je dat ook kunt printen, vanuit een tekstverwerker of zo. Hij moet zijn opgaven namelijk wel inleveren.

Lukt dit niet met OpenOffice.org MATH:
Citaat
Met Math kunt u wiskundige formules en vergelijkingen maken en bewerken.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/12, 12:19:08 »
Math, Klinkt goed!

Volgende vraag, in pakketbeheer kom ik Math niet tegen. Ik begrijp dat het een appart programma is wat ook binnen Oo werkt. Via Google gekeken maar??? het is mij niet duidelijk hoe dat te krijgen...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Re: Rekenen en software.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/12, 12:29:00 »
Math, Klinkt goed!

Volgende vraag, in pakketbeheer kom ik Math niet tegen. Ik begrijp dat het een appart programma is wat ook binnen Oo werkt. Via Google gekeken maar??? het is mij niet duidelijk hoe dat te krijgen...
Math moet gewoon aanwezig zijn in Synaptic. Misschien is hij al geïnstalleerd, start Writer en probeer een formule in te voegen.

Math is overigens een zeer handig en uitgebreid hulpmiddel :-)

Re: Rekenen en software.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/12, 14:06:56 »
ik heb OpenOffice 3 geïnstalleerd met volgend script : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=33736.0 (is gemakkelijker dan alle .deb-jes van de officiële OOo site.
dan staat Math gewoon onder toepassingen > kantoor

/*EDIT*/
of anders in OOo Writer : Bestand > Nieuw > Formule
zoals Cumulus007 al schreef
« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 14:24:15 door schwarzproductions »

Offline Tom

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/12, 14:45:23 »
Math, Klinkt goed!

Volgende vraag, in pakketbeheer kom ik Math niet tegen. Ik begrijp dat het een appart programma is wat ook binnen Oo werkt. Via Google gekeken maar??? het is mij niet duidelijk hoe dat te krijgen...



Staat in Synaptic is wel wat naar onder scrollen bij Open office.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Rekenen en software.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/12, 19:00:15 »
Openoffice.org Math werkt redelijk goed.

Voordeel: door iedereen met openoffice.org te bewerken
Nadeel: bij het converteren naar .doc gaat het overzetten niet (altijd) goed



Zelf vind ik OooLatex betere formules maken, maar dit vereist wel wat meer kunde omdat er geen interface bij zit, en je de basis in latex howto's moet gaan zoeken.

Of je kunt ook met de site Sitmo een plaatje van een latex formule maken of de formule in OooLatex plakken.

Voordeel: Door iedereen de formule te bekijken ook bij het converteren naar doc, omdat de formule als een plaatje in het document wordt gevoegd
Nadeel: Alleen te bewerken voor mensen met OooLatex geinstalleerd


Mogelijkheden genoeg, kies maar wat je zoon/dochter het fijnste vind werken
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/12, 19:06:43 »
Ik weet niet op welk nivo hij zit, maar LaTeX heb ik ooit eens heilig verklaard als het gaat over formules tikken. Geen geklooi met klikken enzo, maar gewoon iktikken wat je wil. LaTeX maakt daar dan mooie formules van.

Nadeel: je moet het wel even onder de knie krijgen, maar sinds ik het ken ben ik stukken sneller klaar.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/12, 19:28:59 »
Hallo

Ik heb eens ergens opgepikt dat lyx ;  http://www.lyx.org/
een mooie aanvulling op LaTeX was, zelf nooit mee gewerkt maar
de site laat genoeg zien. Zit trouwens standaard in synaptic, dat je
hem niet van de site gaat downloaden.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/01/12, 19:36:47 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Rekenen en software.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/08, 20:37:46 »
Kijk eens hier: ...link verwijderd...
Met deze software kun je een lijst sommen opgeven en laten uitwerken. Vervolgens is het gemaakte werk eenvoudig uit te printen.

Kijk bij Geavanceerd en dan bij Eigen sommen. Meer info (Engels): ...link verwijderd...

moderator-edit: dit ruikt verdacht veel naar reclame, wat in strijd is met regel 9 van de forumrichtlijnen.
En standalone-versie in freeware of niet, het blijft een betalende netwerkversie die bovendien windows-only is. Dit hoort niet op dit forum. Bovendien, zoals gerrit hieronder aangeeft, spring je wel binnen op een erg oud draadje...
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 21:30:53 door Prosper »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/08, 20:44:24 »
Hallo,

Je weet dat je hier inspringt op een heel oud draadje?

Niettemin ben ik even op de (je) website gaan kijken, omdat ik dit soort van software verzamel,
om eventueel nuttig in te kunnen zetten in Afrika.
Ik lees niets over een Linux installatie? Is dit Windows only?

En ik begrijp dat de standalone versie freeware is (dat is sympathiek natuurlijk)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Rekenen en software.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/08, 21:04:21 »
@mrGee: Klopt, behalve de vraagsteller lezen ook anderen mee die mogelijk baat hebben bij het antwoord.

Deze software is Windows-only en vertaald in het Spaans, Portugees en Engels. En inderdaad is de standalone-versie gratis. Gezien de bezoekersstats wordt het programma al veel gebruikt in ontwikkelingslanden.

Offtopic: Mocht je nog iemand weten die het in het Frans kan vertalen, dan graag. Dat zal vast helpen als je deze software wil gaan gebruiken in Afrika.


Offline mrGee

  • Lid
Re: Rekenen en software.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/08, 21:33:09 »
Hallo

Ik heb hem gedownload, omdat ik nieuwsgierig was of hij met behulp van wine, ook
in Linux is te gebruiken; welnu hij laat zich installeren en ik heb een paar testjes afgewerkt,
kortom lijkt te werken op deze manier.
Liever hadden we natuurlijk een native Ubuntu pakketje gezien, maar goed wine
doet gelukkig niet een al te grote aanslag op de resources. (derde wereld landen,
hebben vaak afgedankte (zwakkere) computers)
Waar is dit eigenlijk in geprogrammeerd, kan/wil je dit porten naar Linux of dit ook
ombuigen richting open-source (heb je meteen een legertje vertalers tot je beschikking)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Rekenen en software.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/08, 22:31:12 »
Jammer dat de link verwijderd is, misschien maak ik iets goed als ik verklap dat verreweg de meeste mensen de freeware versie gebruiken.

@mrGee: Deze software is gemaakt met Delphi 7. Mocht je nog dingen tegenkomen onder wine dan wil ik daar best nog eens naar kijken of er niet wat te verbeteren valt.

Ik heb wel eens met Kylix gewerkt en de source ook compileerbaar gekregen maar nog niet werkend onder Linux. Als je me kunt overtuigen dat er veel gebruikers zijn die graag een Linux-versie willen dan kan ik me daar nog eens in verdiepen, maar helaas is mijn tijd (net als die van iedereen) beperkt en moet ik keuzes maken.

Voor het vertalen kan je gebruik maken van de meegeleverde taalbestanden en heb je de source dus niet nodig. Misschien wordt het nog eens opensource maar ik heb nog geen concrete plannen.