Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?  (gelezen 7145 keer)

Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Gepost op: 2016/03/24, 18:04:32 »
Momenteel zit ik met de handen in het haar (en heb er bijna geen...)
Op mijn nieuwe desktop computer is W10 geïnstalleerd, natuurlijk moet nu ook Ubuntu erbij, want daar wil mee werken, W is enkel voor die weinige progs welke ik niet in Ubuntu kan hebben.

Ik wou direct Ubuntu xenial erop, maar ik kreeg het ene probleem na het andere... installeren blijkt tot nu toe onmogelijk.

Het gaat hier telkens om de 64bit-versie.
Ubuntu Xenial iso op DVD, of op USB = start op, je krijgt het grubmenu, drukt "try Ubuntu", er komen 2 regels met meldingen op het scherm, en dan hangup(*).
Zelfde probleem met de Ubuntu mate 16.04.
Vervolgens Ubuntu 14.04.4 op DVD = OK
Dan Ubuntu 14.04.4 op USB via "opstartschijf aanmaken" of "unetbootin" = idem als (*)
Dan Ubuntu 14.04.4 op USB via  "unetbootin" doch de ISO laten ophalen door unetbootin = OK

Dan zou je zeggen: Ubuntu 14.04.4 kan je (met soms wat trucs) installeren: OK so what?
Maar ik kijk verder: hoe ga ik straks de versie Ubuntu 16 op mijn computer krijgen als het zelfs niet lukt via DVD?

Verder...
Bovenvermelde DVD en USB werken allen volledig normaal op mijn andere (oude) computers, zowel de 14.04 als de 16 xenial.
Ook Ubuntu 12.04 op DVD of ISO = alles start en werkt op de oude en de nieuwe computer, eveneens Mint 17.3 op DVD of ISO.

Over deze nieuwe computer:
HP ProDesk 400 G3 met 16GB en I5-processor en 500GB HD.
De HD heeft een GPT-partitietabel (W10 eiste dit).
In de setup staat Legacy support enabled en Secure boot disabled.

Een prachtige computer, doch zonder Ubuntu erop is hij voor mij eigenlijk bijna waardeloos.
Dit is dus niet zoals het moet, doch wat is hier de oplossing?

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/24, 20:38:18 »
Eh, 14.04 eerst proberen en wachten tot 16.04 stabiel is?
Een andere mogelijkheid is een netinstall of via een mini iso. Is wel veel werk maar dan omzeil je de grafische meuk bij het installeren en kun je zelf bepalen wat er fout gaat. Mijn vermoeden is toch dat het iets met e grafische kaart is, heb je toevallig een ati chip?
« Laatst bewerkt op: 2016/03/24, 20:40:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/24, 20:54:41 »
@MKe

Citaat
Een andere mogelijkheid is een netinstall of via een mini iso.
Van beide mogelijkheden had ik nog niet gehoord. Daar ga ik nu eens naar googelen.

Citaat
Mijn vermoeden is toch dat het iets met e grafische kaart is, heb je toevallig een ati chip?
Nee, dit is een pure standaard computer van HP, dus op het moederbord.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/24, 22:12:19 »
Dus het is een intel chipset? Die doen het meestal uitstekend. Dus misschien toch niet de grafische kaart...

Je zegt dat je 2 meldingen krijgt. Welke zijn dat?
Krijg je wel de spalshscreen? Zo ja, kun je eens op esc drukken om te zien welke meldingen voorbij komen?

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/25, 09:28:39 »
Zo gebeurt het:

Start de DVD of USB met Ubunu 16.04 xenial-desktop-amd64

Er komt een menu met keuzes.

Om het even welk menupunt ik neem, geeft 2 meldingen op een zwart scherm:
[ 0.......] efi: requested map not found.
[ 0.......]  esrt: ESRT header is not in the memory map.

En dan gebeurt er niets meer...
Dit is een hangup waar zelfs de netspanning moet weggenomen worden om te kunnen stoppen.
ESC drukken haalt hier dus niets uit.

We mogen ons niet blind staren op deze messages, want met Ubuntu 14.04.4 amd64 DVD komen dezelfde meldingen ook.
Met dat verschil dat er daar nog een extra melding voorbijflitst, het paarse installatiescherm (is dit het splaschscreen?) komt, en de installatie start.

Wat mij ergert is dat W10 installeren vanaf DVD vlekkeloos gebeurt, en dit hier niet lukt (tot nu).
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/25, 11:27:47 »
De minimalCD heb ik bekeken, dit is voorlopig negatief.

Ik lees daar:
Note: While the minimal iso image is handy, it isn't useful for installing on UEFI-based systems that you want to run in UEFI mode. The mini iso lacks the proper files for booting the computer in UEFI mode. Thus, the computer will boot in BIOS compatibility mode, and the installation will be in BIOS mode.

Bovendien is er nog geen minmalCD voor de versie Ubuntu16.


Wat betreft de netinstall, dit lijkt me te ingewikkeld.

 ???
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/25, 12:52:26 »
Dan is er nog een mogelijkheid.
Neem de Lubuntu Alternate CD.
Met F4 kan je kiezen voor een "text only" systeem.
Wanneer je dit hebt geïnstaleerd, en je hebt bekabeld internet, dan type je:
sudo apt-get upate
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove

Na een reboot zou alles moeten werken, krijg je een foutmelding tijdens het installeren, dan kan dat komen door de updates, dan is de remedie om gewoon te rebooten en opnieuw beginnen.
i.p.v. ubuntu-desktop kan je ook kiezen voor een andere desktop omgeving.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/25, 13:33:29 »
Het is niet je grafische kaart maar je efi bootloader.  Mijn eerste suggestie mag je dus vergeten. Ik denk dat je eerst je uefi moet herstellen en een installatie met 14.04 moet proberen. Daarna zou je in theorie 14.04 kunnen vervangen door 16.04 Omdat de bootloader dan in principe goed is. Maa dit is slechts speculatie. Iig zou ik echt eerst 14.04 proberen, dat is de betrouwbare en volwassen versie.

Oh, vegeten, weet je zeker dat je de 64 bits versie van Ubuntu hebt gedownload? 32 bits werkt namelijk niet met uefi.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/25, 13:37:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/25, 18:03:52 »
MKe schreef:
Citaat
Ik denk dat je eerst je uefi moet herstellen en een installatie met 14.04 moet proberen.

W10 en 14.04 installatie verliep volledig normaal.
Zou ik hieruit mogen besluiten dat het UEFI systeem OK is?

De 14.04 staat er momenteel dus op en werkt zoals het moet.
Doch aangezien dit een splinternieuwe computer is, had ik er graag direct de 16.04 op gezet om geen 2 x na elkaar alle eigen gewenste instellingen te moeten doen, eerst voor de 14 dan voor de 16.
Van Ron had ik al de tip gekregen om het installeren van programma's te automatiseren via een bash-file: schitterend is dat!

En alhoewel er momenteel een werkende W10 en een versie Ubuntu 14.04 op staat, blijf ik met mijn vragen zitten:
- wat is er aan de hand waarom het niet lukt met de 16.04 ?
- zal ik, eens de 16.04 officieel uit is, deze kunnen installeren?
- nogmaals: W10 installeerde heel vlot. Dan denk ik: het ligt niet aan de pc
- is er misschien een probleem in die 16.04 waardoor het net met mijn pc niet lukt?
- Met Mint 17.03 lukt het wél!

Ron stelt voor:
Citaat
Neem de Lubuntu Alternate CD.

Daar ga ik nu op studeren en testen...

Voorlopig nog steeds:  :-[
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/25, 18:46:58 »
Het zou kunnen zijn dat er nog een Bug in 16.04 zit. . Het is nog niet de officiële versie. Maar nu grub oed staat kun je eens proberen of je nu 16.04 over 14.04 heen kan zetten.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/26, 09:28:19 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/26, 09:02:28 »
Citaat
Het zou kunnen zijn dat er nog een Bug in 16.04 zit.

Dat is al vanaf mijn eerste test ook mijn idee...
Ook met de ubuntu-mate-16.04-beta1-desktop-amd64 krijg je net hetzelfde probleem.
En aangezien de linuxmint-17.3-cinnamon-64bit feilloos werkt, kan het bijna niet anders.

Een bug dus; Waar kan je die melden?

Citaat
Maar nu bruin goed staat kun je eens proberen of je nu 16.04 over 14.04 heen kan zetten.

Hoe doe je dat vanaf een werkende Ubuntu 14.04.4 ?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/26, 09:10:18 »
Citaat
Neem de Lubuntu Alternate CD.

Dat heb ik nu doorgenomen en ermee begonnen op mijn testbak.

De manier van kiezen op welke partitie je gaat installeren is nog niet zo geperfectioneerd als wat we vandaag gewoon zijn met de huidige distro's.
Ik had een lege partitie voorbereid, doch die was zelfs niet te zien in het keuzemenu.

Daarom durf ik het echter niet te gebruiken op mijn nieuwe pc waar ik de W10 installatie niet wil verliezen.

Uit wat ik zag is Alternate CD inderdaad de mogelijkheid om op oudere pc's te installeren.

Om te onthouden.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/03/26, 09:35:31 »
Ik zie dat ik typefouten maak omdat ik te snel swipe op mijn telefoon, sorry daarvoor.

In principe wordt de optie om te upgraden naar een nieuwe versie automatisch gemeld. Normaal  ik daar niet veel vertrouwen in, maar nu met een schone 14.04 zou dat goed moeten gaan. Alleen ben je nu te vroeg omdat 16.04 nog niet officieel uit is. Ergeren hier op het forum moet wel ergeren staan hoe je upgrade naar een test versie, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/03/27, 15:00:48 »
Blijkbaar ligt het gewoon aan het feit dat het nog een beta is. Daniel heeft hier ook problemen mee. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95167.msg978130#new

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/03/27, 21:13:53 »
OPGELOST: ja en nee.

Alles heeft te maken met het feit dat ik nog niet helemaal thuis ben in de setup van de nieuwe computers.

Zoals gezegd, werd bij W10 installatie geëist dat er een GPT partitietabel moest zijn. Dus zette ik W10 op een GPT disc.
En alles wat je daarna probeerde te installeren met ubuntu 16 xenial DVD of USB lukt niet.

Dan las ik ergens het volgende:
Citaat
In generating SW boot images for GPT drives, the user must utilize “GPT aware” software tools.
Not all tools will automatically support partitioning and formatting for GPT.
For example, only newer versions of Symantec GHOSTTM are able to handle GPT partition tables.
The user will need to check the particular tool documentation to ensure the software provides support for GPT.
A certain percentage of users may choose to re-install the 64-bit OS with a Microsoft DVD.
On machines with UEFI BIOS, the DVD setup utility may try to install the image in GPT format by default.
If this is not what the user wants, then the DVD setup utility will need to be manually selected to install in MBR format instead.
To install in MBR mode, the user will need to access the boot menu using F9, then select “Legacy Boot Sources/ATAPI DVD Drive/SATA0”

Iemand liet hier al eens uitschijnen dat er voluit voor Legacy moest gekozen worden (doch daar kon ik niets mee omdat ik het niet volledig begreep)
Ik kon die DVD dus wel in Legacy mode starten, doch je kan er natuurlijk niet mee op een GPT-schijf mee installeren.

Daarom heb ik nu het UEFI-booten uitgeschakeld, W10 geïnstalleerd op een schijf met MBR-partitietabel.
En vanzelfsprekend lukt de installatie nu wel met de ubuntu 16 xenial DVD.

Doch het is niet alles zonneschijn...
Zo moet je vanuit ubuntu of ook W10 niet gaan afsluiten met "opnieuw opstarten", want dan hangt Ubuntu gegarandeerd, de volgende keer.
En de setup is in veel gevallen  zelfs niet meer te bereiken, je moet zelfs de netspanning enkele minuten weghalen om weer in de setup te geraken.

Ik ben er alleszins nog niet van overtuigd dat W10 en Ubuntu 16.04 samen op deze computer een goede oplossing is.

Nog even proberen met de goede vertrouwde ubuntu 14.04.4 en zien wat daar de ervaringen mee zijn...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/03/28, 08:02:37 »
Mijn ervaring met Windows 10 in combinatie met Ubuntu 14.04 en de testversie van Ubuntu 16.04 (ook beide 64 bit) is anders. Ik had gewoon Windows 10 Home geïnstalleerd in UEFI mode op een GPT partitie. Verder staat in het BIOS ACPI ingeschakeld. (Hoofd pc onderschrift.)

Ik heb dus zowel voor de Windows 10 installatie en de beide Ubuntu installaties bij het starten vanaf de installatie dvd's gekozen voor UEFI DVD. Zie afbeelding.



Ik heb op die wijze Windows 10 en beide Ubuntu versies met succes kunnen installeren. Ook rebooten vanuit Windows 10 naar beide Ubuntu versies of andersom, werkt.

Alleen is het wel nodig in Windows 10 “de getruukte snelle opstart” uit te schakelen. Zie hierover onder andere pjotr' tip  https://sites.google.com/site/computertip/windows
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/03/28, 09:35:04 »

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/03/28, 09:47:04 »
Citaat
Verder staat in het BIOS ACPI ingeschakeld.

Weer zo'n instelling die bij sommigen kan, hier echter weer niet.
Je kan wat betreft setup nog moeilijk iemand raad geven tegenwoordig, tenzij je net dezelfde pc hebt.

Initieel heb ik (onwetend) mij laten leiden volgens de toenmalige BIOS-UEFI instellingen en werd W10 verplicht op een GPT-schijf geïnstalleerd.
Dan zette ik er zonder problemen Ubuntu 14.04.4 bij vanuit een DVD.

Doch de miserie begon bij het "proberen" installeren van Ubuntu 16 xenial, zowel vanaf DVD als USB: je komt zelfs niet tot aan het splaschscreen.
Daarnaast was het onmogelijk om Ubuntu 14.04.4 op te starten met USB (gemaakt met "opstartschijf aanmaken")

Al bij al draaide de GPT-versie normaal, en zelfs veel soepeler dan wat ik vandaag zie met de installatie op klassieke MBR-schijf.
De "restart" problemen waren er niet.

En ik zet steeds de "getruukte snelle opstart" af.
Daar had Pjotr ons al van verwittigd...

Ik denk eraan terug om te schakelen naar de UEFI en GPT, en Ubuntu 14 zal hier voorlopig blijven tot 2019, dan zien we wel wat de xenial ondertussen geworden is...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/02, 10:21:31 »
Eind goed al goed.

W10 en Ubuntu 14.04.4 herinstalleerd, volledig LEGACY, dus op een MBR schijf.

Ook restart in alle mogelijkheden is nu OK.

Je kan echter niet steeds aan de setup, doch dit is misschien een truuk van HP: je moet tijdelijk de netspanning weghalen.

Ubuntu 16 xenial zal dus zeker moeten wachten tot na de officiële release...

Bedankt voor het meedenken!
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline boyette

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/02, 13:39:39 »
ik heb W10 en ubuntu xenial sinds beta1 gewoon naast elkaar draaien op 1 systeem.. wel op legacy en eerst w10 geinstalleerd.
bootmenu creeeren is me niet gelukt maar ik laat gewoon 1 systeem booten en de andere met een bootmenu van de bios wat ik met F12 bijv. kan oproepen tijdens het booten als ik het het andere OS wil opstarten.
Dat kun je bij elke bios ook standaard inschakelen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/06, 09:03:17 »
Als je tijdens instalatie geen installer ziet,
dan tijdens booten van de ubuntu cd,
dan zie je onder iconen,
druk op f4, dan krijg je een keuze menu,
f6 kies daar nomodeset,
dan wordt er een algemene video driver geinstalleerd.
Dan installeren,
dan updaten,
dan bij additionele drivers, de videokaart driver installeren.


Zelf heb ik bij een nadere pc, gehad dat ik niet kon booten, bijv 14.03 werkte niet, maar 14.4.1 werkte wel, dus een andere punt versie zou je ook nog kunnen proberen. Op deze pc zat een oudere nvidia driver, en normaal werken deze altijd.

Offline boyette

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu xenial op mijn computer krijgen?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/08, 11:11:10 »
je kan ubuntu met de laatste windows 10 nu installeren vanuit de windows store met bash