Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn videokaart is dood  (gelezen 1329 keer)

Mijn videokaart is dood
« Gepost op: 2011/08/02, 01:01:53 »
Zojuist begon de spelende muziek op mijn mediacenter te haperen en... hing het systeem. Wat is dit, dacht ik verontwaardigd. Met een vooruitzicht van veel herstelwerk in het achterhoofd herstartte ik de computer maar in herstelmodus om uit te zoeken wat er aan de hand was. Bleek hij prima op te starten met de nv-driver, de nvidia-driver laat het afweten! Enfin, voor een OS-test heb ik maar Windows gestart, en ja hoor, Windows XP blijft hangen op het opstartscherm.


Mijn videokaart is vandaag dus gestorven. Omdat ik graag VDPAU gebruik en fatsoenlijke drivers belangrijk vind, zijn Intel en ATI geen optie. Uiteraard is een passief gekoelde gpu een vereiste voor een htpc.

Mijn oog viel op de Asus EN210 Silent, een kaartje met prima specs en een lage prijs. Mijn broertje zal ook gelukkig zijn dat zijn GTA: IV nu op medium kan draaien (9400 GT voorheen).

Heeft iemand nog aanraders betreft low-profile, passieve NVIDIA-GPU's? Of heb je er nog een liggen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mijn videokaart is dood
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/02, 02:22:19 »
Niet direct een aanrader, maar ik kan bevestigen dat een XFX Nvidia GT220 prima werkt in Ubuntu :)
Een 210 zal dus ook wel werken aangezien dat ongeveer dezelfde chip is.

Ik weet niet precies wat je budget is, maar deze is wel een aanrader als je wat meer power wil hebben:
http://tweakers.net/pricewatch/276590/sparkle-sxt4301024s3lnmp.html
Low profile, passief gekoelde GT430 voor ong. 75 euro

Re: Mijn videokaart is dood
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/02, 02:27:00 »
Niet direct een aanrader, maar ik kan bevestigen dat een XFX Nvidia GT220 prima werkt in Ubuntu :)
Een 210 zal dus ook wel werken aangezien dat ongeveer dezelfde chip is.

Ik weet niet precies wat je budget is, maar deze is wel een aanrader als je wat meer power wil hebben:
http://tweakers.net/pricewatch/276590/sparkle-sxt4301024s3lnmp.html
Low profile, passief gekoelde GT430 voor ong. 75 euro

Bedankt voor je antwoord, ik gebruik deze machine eigenlijk niet voor intensieve taken, enkel wat oudere games en full hd-films. Mijn oude 9400 GT voldeed daarin prima, een recentere chip is mooi meegenomen, een zo recent mogelijke niet eens vereist. Ik zou graag een relatief zuinige kaart hebben, gezien hij vaak lang aan staat.

Overigens heb ik zojuist aan de videokaart zitten frommelen en opeens draait alles weer prima ??? Ik ben benieuwd hoe lang hij het nu volhoudt. Ik heb werkelijk niets aan de kast veranderd, zo'n kaart gaat toch niet vanzelf uit z'n slot?

Re: Mijn videokaart is dood
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/02, 09:37:49 »
In plaats van de kaart zou het slot ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Ook dat wil wel eens kapot gaan...
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mijn videokaart is dood
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/02, 09:43:06 »
Haal eens alle stroom van je pc(dus kabel los), druk de start knop van je pc in, indien je kaart vast staat door verkeerde driver dan komt hij nu weer los, start de pc weer met stroom.