Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multi user problemen  (gelezen 659 keer)

hendrikh

  • Gast
multi user problemen
« Gepost op: 2007/09/05, 16:24:46 »
Hoi,

Weer een vraagje.

Even de situatie schetsen. Ik ben ingelogd als tweede grbruiker op een laptop. Dit heb ik gedaan via:
Systeem -> Afsluiten -> Gebruiker Wisselen

nu heb ik de volgende problemen:
ik kan heb muispad en het draadloos netwerk niet meer gebruiken.

Switch ik terug naar de 1e gebruiker, dan heb ik geen problemen meer.
meld ik volledig af en log ik in als de tweede gebruiker, dan heb ik ook geen probleem.

Omdat we de pc met 2 personen gebruiken, is dit erg lastig.

groet Hendrik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
multi user problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/05, 20:38:04 »
Kies liever "Afmelden" in plaats van "Gebruiker wisselen". Dan is je PC meteen sneller ook, want dan hoeft-ie niet twee gebruikersomgevingen tegelijk in z'n RAM te houden.

hendrikh

  • Gast
multi user problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/10, 14:50:40 »
Je beboelt toch niet dat ik altijd al mijn werk moet afsluiten wanneer mijn vriendin vlug een mailtje wil sturen? (en omgekeerd)
Toen ik een paar maanden geleden nog met fedora werkte, heb ik daar nooit problemen mee gehad. (Windows heeft daar naar het schijnt ook niet veel problemen meer mee en Mac al evenmin)

Ken er iemand wat meer over het multi-user gebeuren in ubuntu, misschien kan die persoon mijn helpen.

Groeten Hendrik.

(sorry voor late reactie)

hendrikh

  • Gast
multi user problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/10, 15:52:22 »
In Fedora heb ik nog een gelijkaardig probleem gehad met het geluid. Dit kan omdat bij het inloggen van een gebruiker werden de rechten op de devices aangepas naar die bepaalde gebruiker. Een andere gebruiker kon die rechten dan niet meer wijzigen. Wanneer je de configuratie van die rechten in dbus aanpaste, was je probleem opgelost.

Hier in ubuntu, is het mij niet zo duidelijk waar ik die kan aanpassen. maar de rechten op de devices in /dev/ lijken mij in orde.

Groeten Hendrik.