Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: "last resort" om een Atheros wifikaart te laten werken  (gelezen 917 keer)

SGNL02

  • Gast
Tip: "last resort" om een Atheros wifikaart te laten werken
« Gepost op: 2009/09/08, 23:43:55 »
Bij mijn Ubuntu install(s) op mijn laptop(s) wilden niet alle wifikaarten meteen overstag met Ubuntu.

Maak eerst een backup van al je belangrijke data en gegevens voordat je deze stappen uitvoert of als je zeker weet waar je mee bezig bent, als je zeker weet waar je mee bezig bent, kun je ook altijd een Ubuntu cd erin stoppen en live draaien en zo je bestanden overkopieeren naar een opslagmedium... je zal niet de eerste zijn *proest* kijkmaarnaarmij *proest* ! ;)

Wat ik heb gedaan, en per toeval ooit ben achtergekomen op de Engelstalige Ubuntu-forum, is het volgende wat ik ga uitleggen, de draadloze drivers "compileren", dit is een 'Hubo' manier van installeren zegmaar voor de minder technische mensen onder ons... :D

Stop een ethernet kabel in je laptop om de download van stap 1 te kunnen downloaden.
Krijg je geen internetverbinding, probeer dan via een pc met werkend internet dit bestand te downloaden en op een draagbaar medium te zetten en deze weer op je Ubuntu installatie te zetten. Stap 1 kan je dan natuurlijk overslaan, als je dit bestand naar je home directory uitpakt, that is... :)

Men doet als volgt:

1] Download compat-wireless-20xx-xx-xx.tar.bz2 van http://wireless.kernel.org/download/compat-wireless-2.6/
(in deze tutorial download ik deze naar de home directory ("/home/username")
2] Ga naar de home directory en doe een rechtermuisklik en pak deze uit.
3] Open de terminal (Applications > Accesoires > Terminal)
4] cd /home/username/compat-wireless-2009-09-08/
(Je kan deze regel vanaf cd...wireless-2009-09-09 ook kopieeren en plakken in de terminal, plakken is CTRL+SHIFT+V) ;)
5] sudo make
6] Voer je wachtwoord in die je gebruikt bij het inloggen! :)
7] sudo make install
8] Dit kan lang duren (10/15 minuten dacht ik), gedult dus :)
9] sudo make unload
10] sudo make load
11] Herstart de computer en bij het opstarten heeft u ook wellicht werkend internet! :)
12] Als dit gelukt is, kan je een rechtermuisklik op het netwerkicoon bovenin (vanuitgaande dat iedereen Gnome gebruikt) en Enable Networking en Enable Wireless aanvinken. Minuutje wachten, en een linkermuisklik zal draadloze netwerkverbindingen weergeven.
13] Done! :D

Dit was voor mij, en misschien voor anderen, de manier om draadloos internet te krijgen.
Je kan ook (indien dit nog niet mogelijk was) verbinden met WPA2 netwerken.

Notes
1] Username moet natuurlijk je eigen gebruikersnaam zijn die je tijdens de installatie van Ubuntu hebt opgegeven.
2] Ik zal binnenkort screenshots, en de gehele walkthrough voorzien van updates en een automatisch script om deze stappen te doen :)
3] "Hoe weet ik wat voor wifi kaart ik in mijn laptop heb zitten?"
Open een terminal (Applications > Accesoires > Terminal) en type het volgende:
lspci -v
Ergens hiertussen staat een regel zoals:
"Ethernet Controller: Atheros Communications Inc."
4]* Ik weet dat ik evt. 'blacklist' vergeet (etc/modprobe.d/blacklist) die op sommige systemen bijgewerkt moet worden, deze heb ik nog nooit hoeven doen, maar als mensen dit willen aanpassen/verbeteren/aanvullen met tips, zijn jullie meer dan welkom :)

*Verder kan ik ondertussen redelijk mijn weg vinden in Linux, maar als ik het fout heb of het niet weet, please bear with me... :P
« Laatst bewerkt op: 2009/09/08, 23:45:38 door SGNL02 »

Offline petervs

  • Lid
Re: Tip: "last resort" om een Atheros wifikaart te laten werken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/09, 18:25:12 »
Ik denk dat het handig is om te vermelden om welke Atheros kaart het hier gaat en op welke Ubuntu versie je dit hebt gedaan.

(Zo is er bijv. ook een type (AR242X) die alleen meteen werkt vanaf Ubuntu 9.04)

Groet Peter
Ubuntu MATE 16.04

SGNL02

  • Gast
Re: Tip: "last resort" om een Atheros wifikaart te laten werken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/09, 21:47:25 »
Ik denk dat het handig is om te vermelden om welke Atheros kaart het hier gaat en op welke Ubuntu versie je dit hebt gedaan.

(Zo is er bijv. ook een type (AR242X) die alleen meteen werkt vanaf Ubuntu 9.04)

Groet Peter

Oja, deze kaarten en Ubuntu's heb ik ondertussen kunnen testen en werken:

Atheros AR242x 802.11abg
Ubuntu 8.04, 8.10 en 9.04.

Atheros AR9285
Ubuntu 8.04 en 9.04 (8.10 zal vast ook wel werken)