Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux <-> windows verbinden  (gelezen 4673 keer)

MarkStraatman

  • Gast
linux <-> windows verbinden
« Gepost op: 2008/06/29, 00:38:37 »
Ik ben momenteel aan het proberen om een gedeelde map aan te maken tussen mijn windows laptop en mijn linux laptop.

ik heb samba al gedownload en geinstalleerd. ik zit nu te kijken in opties/voorkeuren van het programma zelf, maar daar word ik ook niet echt veel wijzer van.

als ik naar mijn windows laptop ga en daar kijk naar mijn netwerk (er draait vista op mijn windows laptop) dan zie ik een gebruiker staan die "SAMBA24" heet...

ik heb dit niet terug kunnen vinden in de voorkeuren van Samba zelf, maar als ik klik op die gebruikersnaam in vista, vraagt ie om een wachtwoord, logisch natuurlijk, maar ik heb er geen wachtwoord op gezet, en in Samba kan ik niks vinden van een gebruikersnaam die Samba24 heet.

ik heb al geprobeerd om een andere account aan te maken op samba, en dan in te loggen met die account op de windows laptop, maar ook zonder resultaat...

ik heb beiden laptops een static ip adres gegeven, dat leek me wel handig voor als ik in de terminal van linux "sudo smbclient //192.168.0.3/Public" intyp, probeerd ie wel verbinding te maken, maar geeft even later de foutmelding dat ie geen verbinding heeft kunnen maken. ik dnek dat het aan de poorten liggen, maar het lijkt me aan de andere kant ook raar dat er een ander poortnummer nodig is voor het kunnen delen, aangezien linux zich aanpast in windowsnetwerken.

iemand?

linux <-> windows verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/29, 02:44:44 »
<>

Introductie:

Al een geruime tijd was ik bezig om samba werkende te krijgen op mijn Linux (Ubuntu) server/fileserver.
Na flink zoeken met Google voor een oplossing, heb ik veel topics gevonden met hetzelfde of bijna hetzelfde probleem die ik had.
Veel mensen zien een zeer belangrijk ding over het hoofd of vergeten het, maar als je het weet dan is het zo als altijd…………. simpel
sudo smbpasswd -a [gebruiker] was voor mijn de bottleneck.


Ik ga er van uit dat je ergens al een map op je Linux PC hebt staan die je wil delen.
Ik heb de map in de root van mijn HDD staan (je kan de mapjes natuurlijk ook ander noemen)
/data/werkmap
/data/mp3

###########################################
Het is handig als Webmin geïnstalleerd is.....

Open je internet browser en ga naar:
http://www.webmin.com/download.html

Klik dan op "webmin_1.xxx_all.deb"

(Debian package suitable for Debian, Ubuntu or other derived Linux)

Je wordt dan doorgelinkt naar de site van "sourceforge.net", klik daar op downloaden.
Nu open er een download venstertje met 2 opties
 - Openen met: gdebi-gtk
 - opslaan op schijf

Kies dan voor Openen met: gdebi-gtk

Vervolgens krijg je een venster "pakketinstallatie-webmin"
Klik op de knop "Pakket installeren"
Dan krijg je hoogst waarschijnlijk de melding "administratieve rechten toekennen"
klik op de knop "toekennen"
Geef nu het root wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Nu gaat hij installeren, als hij klaar is klik je op sluiten.
Sluit nu het venster "pakketinstallatie-webmin"

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
(in plaats van localhost kan je ook het IP adres gebruiken van de computer waarop Webmin draait)

Oke, nu ben je ingelogd of je kan nog niet in loggen.
Als je niet kan inloggen komt dat doordat je root account nog geen root wachtwoord heeft.

Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.
(Dit is het wachtwoord die je gebruikt bij het aanmelden van je systeem)

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.

#########################################################

Samba instaleren:

Open je browser en typ https://localhost:10000/ of ipv “localhost" het IP adres van de PC waarop Linux+Webmin draait.
Log in als “root" en vul je root wachtwoord in.
Klik op de knop “Servers
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

pjvolders

  • Gast
linux <-> windows verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/29, 09:07:27 »
Wow!
Wat een uitleg!
Normaal kan je een map delen door er rechts op te klikken en dan naar het betreffende tabblad te gaan..

groetjes
PJ

Offline Jakke5

  • Lid
linux <-> windows verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/15, 23:58:44 »
Ik wou ook een vista-machine in een netwerkje met een ubuntu-pc maar als ik al die ingewikkelde, voor mij volledig onbegrijpelijke dingen lees, zal ik er maar wijselijk niet aan beginnen. OF misschien over 10 jaar, als ik wat meer van dat terminal-chinees begrijp ...

Lees a.u.b. ook mijn probleem met re-installatie van een te kleine HD naar een andere HD waar dan Windows XP en Ubuntu de ruimte moeten delen.
Zoiets eenvoudigs, zegt u? Nee, het lukt niet, windows wil z'n plaats niet afstaan ...

Ubuntu installeren op een usb-stick? Lukt ook niet, het systeem op de live-cd herkent de stick niet.

linux <-> windows verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/16, 01:29:36 »
Het onbegrijpelijke chinees domweg overtypen, of nog beter copy&past doen ivm je typ vouten ....

ennuh wat was verder de bedoeling van je postje ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dave

  • Lid
linux <-> windows verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/16, 09:36:44 »
Citaat van: pjvolders
Wow!
Wat een uitleg!
Normaal kan je een map delen door er rechts op te klikken en dan naar het betreffende tabblad te gaan..

groetjes
PJ
hahaha ja zo doe ik het ook en de rest gaat dan vanzelf.
beetje dom van mij dan maar werken doet het prima.

freddybe

  • Gast
linux <-> windows verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/16, 15:19:02 »
Je moet vanaf je de smb.conf file hebt ingesteld moet je smbpasswd -a gebruikers naam intikken in kernel.
En dan vraagt die wel naar u paswoord.
vanaf dat je dat gedaan hebt kan je in principe aan de juiste map.

uiteraard als de rechten ook goed staan.