Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GDM Theme Designer  (gelezen 1599 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
GDM Theme Designer
« Gepost op: 2009/08/18, 23:33:33 »
Naar aanleiding van dit topic, ben ik op het idee gekomen om een GDM Theme Designer te gaan programmeren.

Even googlen en er is te zien dat er meer vraag naar is, maar dat er nog niets bestaat.

Naam: nog te bedenken!
Programmeertaal: python
GUI Toolkit: nog open voor discussie, lichte voorkeur voor Qt
Code, Bugtracker etc: Launchpad

Ik ben nog een week op vakantie, dus kan er niet veel aan werken. Wel ben ik al aan het kijken hoe zo'n XML bestand eruit ziet, en wat voor tags erin kunnen.

Referentie:
http://live.gnome.org/GnomeArt/Tutorials/GdmThemes
/usr/share/gdm/themes/
http://art.gnome.org/themes/gdm_greeter

Wie heeft zin om mee te helpen. Alle hulp is welkom
Programmeurs, UI Designers, Vertalers, Testers, Promoters, Zelfs voor het bedenken van een naam
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: GDM Theme Designer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/18, 23:51:01 »
GUI Toolkit: nog open voor discussie, lichte voorkeur voor Qt
Aangezien GDM bij het GNOME project hoort vermoed ik wel dat er heel wat mensen liever een GTK+ based editor hebben.
Langs de andere kant heb ik als Qt programmeur ook wel voorkeur voor een Qt based editor.
Met Qt kan je in elk geval makkelijk XML parsen en een graphics-based designer maken met behulp van QGraphicsView.
Langs de andere kant zullen er vast ook GTK+ widgets in geïntegreerd moeten worden,
en hoewel dat mogelijk is in Qt, zou ik eigenlijk gewoon iets meer moeite doen en de editor volledig in GTK+ ontwikkelen.
Ik denk dat je zo ook meer welwillende programmeurs zult vinden.

Een andere optie is om de niet-GUI core code van de editor als een library te ontwerpen zodat je verschillende frontends kunt schrijven.
Misschien is dat voor dit project nog de beste optie. Dan kan je beginnen met een Qt front-end en staat het iedereen vrij om een GTK+ alternatief te ontwerpen,
terwijl er nog steeds resources gedeeld worden - zoals het een open source project betaamt :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: GDM Theme Designer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/19, 01:04:27 »
In hoeverre is de nieuwe GDM die nu al in Karmic zit nog te "themen"?
Ik heb al van verschillende kanten gehoord dat het nu nog niet mogelijk is om een nieuwe theme toe te passen, tenzij je handmatig in de config files gaat prutsen. De oude themes zouden ook niet meer werken.

De referentielink uit de eerste post is in ieder geval uit 2008 en zal waarschijnlijk niet meer werken in nieuwere versies van GDM.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: GDM Theme Designer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/19, 17:42:56 »
Ik zal eens kijken naar GTK+. Ik heb met beide nog niet veel geprogrammeerd, maar over Qt had ik meer documentatie gelezen. Aangezien GDM alleen voor Gnome is, is een GTK toolkit wellicht een betere keuze. De GUI scheiden van de Core code zou kunnen, alleen heb ik daarmee nog geen ervaring.

Johan, Ik zal eens kijken naar de GDM themes van Karmic. Zijn deze wezenlijk anders, dan zal het programma waarschijnlijk op de Karmic versie gebaseerd worden.

Ik ben al een eind met inventariseren van de XML tags en attributen van de standaard geïnstalleerde themes van Jaunty. Het zijn er toch wat meer dan ik gedacht had.

Als je met het project mee wilt helpen, stuur dan een PM
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal