Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub verwijderen  (gelezen 310 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Grub verwijderen
« Gepost op: 2016/06/16, 13:30:23 »
Hallo allemaal,
Ik heb de Linux Mint 18 Beta uitgeprobeerd en het beviel me niet.
Deze had ik wel in een dual met Windows 8.1
Nu heb ik weer de Linux Mint 17.3 geïnstalleerd door te kiezen voor de schijf te wissen. Ik dacht hierbij een nieuwe verse installatie van LM 17.3 te krijgen.
Maar Windows 8.1 was verdwenen en LM 18 Beta bestond nog en nestelde zich ook in de Grub.
Nu heb ik met de installatie-stick d.m.v. G-parted de partitie van LM 18 Beta verwijderd, maar krijg nog steeds Grub te zien bij het opstarten.
Dat wil ik niet aangezien ik nu maar 1 besturing op heb zitten, en bij de installatie opgegeven had dat ik automatisch aangemeld moest worden.
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Alvast dank en een groet, koelie.

Re: Grub verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/16, 17:34:50 »
Hallo, typ eens in een terminal
$ sudo update-grub

(zonder het dollarteken). Daarna herstarten. Beter zo?

Edit. Automatisch aanmeleden bij het starten is weer een ander ding dan grub wel of niet zien. Grub gebruik je om meerdere besturingssystemen te kunnen starten, dat autoamtisch aanmelden betekent dat je geen wachtwoord hoeft in te vullen nadat je Linux-distro geladen is.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/16, 17:40:19 door Paul Matthijsse »

Offline koelieman

  • Lid
Re: Grub verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/17, 07:30:02 »
Dank u wel Paul Matthijse,
het is gelukt met de gegeven opdracht. Vreemd eigenlijk, want dit had ik ook al gedaan voor ik me tot het forum wendde.
Nou ja, misschien toch iets verkeerd gedaan.
Bij de grub-gerelateerde onderdelen van Pjotr heeft hij het wel over verwijderen van Grub, maar alleen in combinatie met Windows.
Niet voor een dualboot met 2 Linux-systemen waarvan je er eentje weg wil doen.
Het automatisch aanmelden heb ik ook aangehaald, maar dat was eigenlijk in LM 18 Beta en ik verwachtte dat Grub idd achterwege zou blijven bij het deleten van de partitie met LM 18 Beta.

Nogmaals dank en een groet, koelie.

Re: Grub verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/17, 17:10:52 »
Mooi koelieman. Een partitie verwijderen betekent niet dat de distro die daarop stond uit Grub verdwijnt. Het programmaatje Grub staat ergens (= op een zekere partitie) geparkeerd en als je distro's aan je pc toevoegt wordt dat door Grub automatisch opgemerkt, waarna de volgende keer dat je start die nieuwe distro naast de bestaande gekozen kan worden.

Verwijderen van een distro uit Grub moet je dan ook anders doen dan door een partitie te verwijderen. Hoe, dat weet ik zo even niet uit m'n hoofd, ik gebruik vrijwel altijd een enkele distibutie. (Welke dat is? De beste natuurlijk!  ;) ).