Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart installeren op Ubuntu Feisty Fawn 7.04  (gelezen 765 keer)

Videokaart installeren op Ubuntu Feisty Fawn 7.04
« Gepost op: 2007/06/27, 20:09:55 »
Hallo mensen,

Ik ben een nieuwe beginner met ubuntu feisty fawn en ik wil graag mijn videokaart installeren, meer niet :p
ik ben al een beetje erg gestresst maar als ik alles klaar heb en dan doe ik System > Admin > Restricted Devices Manager.
Dit heeft hij succesvol geinstalleerd maar toen na de reboot wilde hij niet meer booten, hij bootte wel maar hij kwam maar niet in de login scherm ervan. echt heel irritant.

Ik heb het nu opnieuw geinstalleerd, kan iemand ff helpen?

edit: het gaat om deze videokaart: NVIDIA 8800 GTS 640 MB

edit 2: http://doc.gwos.org/index.php/Latest_nvidia_feisty >ik heb deze ff gevolgd maar kwam er niet meer uit want die ene laatste command die klopt niet, en daardoor was de X server vermoord. Nu heb ik hem weer opnieuw geinstalleerd. Kan iemand alsjeblieft helpen?

Videokaart installeren op Ubuntu Feisty Fawn 7.04
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/28, 17:40:53 »
Je kan het beste methode 2 gebruiken, in combinatie met de nieuwste Nvidia driver.

Installatie lukt me op de volgende manier: (gebruikte driver NVIDIA-Linux-x86-100.14.06-pkg1.run, maar er is alweer een nieuwere)


- Voorbereidend werk:

sudo apt-get install build-essential

sudo apt-get install xserver-xorg-dev

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r`

(Het handigst is de boel via copy & paste in een terminal te kopieren. Als je het handmatig intikt, let dan op de laatste regel: gebruik ` en niet '.)

- Open een console: ctrl-alt-F1 (of F2 t/m F6)

- Stop GDM:

sudo /etc/init.d/gdm stop

- Navigeer naar waar je de installer hebt opgeslagen, en dan:

sudo sh NVIDIA..de..exacte...naam.....pkg1.run

- Vervolgens zal de installer vragen of hij een pre-compiled kernel mag downloaden, kies nee (want hij zal er toch geen vinden). Kies ervoor om de installer zelf de boel te laten compileren.

- Re-start GDM:

sudo /etc/init.d/gdm restart



Eventueel (als er problemen zijn):

- Check xorg.conf:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

- Kijk of de "nvidia" driver wordt gebruikt (i.p.v. de oude "nv" driver.)

- Je kan ook de oude "nv" driver blacklisten:

sudo gedit /etc/default/linux-restricted-modules-common

- En verander DISABLED_MODULES="" in DISABLED_MODULES="nv"

- Als je reboot en je krijgt een regel over een conflict tussen kernel versies, dan was je systeem nog "vervuild" met een oude driver installatie. Er zijn allerlei manieren om dat op te lossen, maar de eenvoudigste is een verse installatie te doen.


Laat het weten als er problemen zijn. Succes!