Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extrene harde schijf naar ext3 formatteren  (gelezen 11602 keer)

StevenD

  • Gast
extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Gepost op: 2008/04/10, 10:09:31 »
Hoi,

ik heb even een vraagje over het omzetten van mijn extrene harde schijf van fat naar ext3. Kan dat gewoon vanuit ubuntu met een programma zoals gparted. Of moet ik opstarten met de gparted live-cd? Het gaat over een schijf van 120gig, waar ik toch enkele gigs naar ext3 wil omzetten.

Bedankt
Groeten
Steven

extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/10, 12:35:56 »
Met gparted gaat het makelijk eerst de groote instellen van de partitie  met de pijltjes/schuifjes en daarna ext3 formateren. Als het niet lukt met gparted i.v.m een aangekoppeld besturingssysteem neem dan gparted live, even downloaden en de iso op een schijfje branden. http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline woteb

  • Lid
extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/10, 13:02:41 »
Gparted kun je gewoon via synaptic of apt-get install installeren. Wel opletten dat je die externe disk pas daadwerkelijk kunt formatteren (of anders indelen) wanneer je dat ding NIET MOUNT!
Een gemounte schijf kun je niet bewerken met Gparted.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

kurosaki_ichigo

  • Gast
extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/10, 13:26:23 »
Is dat zo heel verstandig een externe harde schijf naar ext3 formateren. Kijk linux kan ntfs lezen windows niet standaard ext3.

extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/10, 13:41:13 »
Windo kan heel goed ext3 lezen en of schrijven, je moet hiervoor en proggie installeren in windows.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/10, 13:52:16 »
mijn data partitie is ook gewoon ext3, in windows even een driver geinstalleerd en deze partitie een schijfletter toegewezen...werkt perfect.

kurosaki_ichigo

  • Gast
extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/10, 15:17:09 »
Inderdaad maar ntfs vind ik makkelijkere want als ik bij mijn vriendin ben moet ik meestal windows gebruiken omdat ik anders niet op internet kom.

StevenD

  • Gast
extrene harde schijf naar ext3 formatteren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/11, 19:43:58 »
Beste mensen,

bedankt voor de antwoorden. Ik geraak al heel wat verder.

Groeten
Steven