Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestel GEEN Ubuntu CD  (gelezen 10992 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Bestel GEEN Ubuntu CD
« Gepost op: 2009/12/21, 10:42:23 »
Op de Ubuntu-nl site staat "Canonical, de hoofdsponsor van Ubuntu, verstuurt Ubuntu-cd's gratis over de hele wereld." Dit is wellicht waar maar deze service van Canonical is niet voor het grote Nederlandse publiek bestemd!

Op Ubuntu.com/getubuntu staat dat het aanvragen van een CD bestemd is voor "people or organizations with financial constraints."

Veel Nederlanders hebben een behoorlijke internetverbinding en kunnen Ubuntu ook zelf downloaden en branden. Het advies op de shipit website: "you should consider downloading the CD image if you have a fast Internet connection.".

Zie ook de opmerking op de blog van Jane Silber: "particularly those for whom the download options are limited. The goal has not been to supply a CD to every Ubuntu user of every version of Ubuntu.". De CD's worden gratis geleverd maar kosten Canonical natuurlijk wel geld.

Kan/moet er op de Nederlandse site ook een opmerking komen dat deze service niet bedoelt is voor gebruikers die ook op een andere manier aan een Ubuntu release kunnen komen?

Voor het zelf downloaden en branden zijn instructies te vinden op de wiki:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuDownloaden
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/21, 11:15:04 »
Ik brand zelf mijn cd's/dvd's kleine moeite. Alleen mensen die mij naar een cd vragen, verwachten toch een leuk hoesje en een bedrukte cd.  Dilemma ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/21, 11:24:25 »
Ik brand zelf mijn cd's/dvd's kleine moeite. Alleen mensen die mij naar een cd vragen, verwachten toch een leuk hoesje en een bedrukte cd.  Dilemma ???
Kan je een "officieel" hoesje downloaden en printen van de CD wallet artwork site?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline petervs

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/21, 11:26:01 »
Inderdaad, in nederland is het zo gepiept om ubuntu te downloaden en te branden. Totaal overbodigom een cd aan te vragen, helemaal als de reden is om de hoes/officiële cd te krijgen, sommigen sparen ze zelfs? Dit gebeurt wel op de kosten van een bedrijf dat ubuntu steunt en groter wil maken, maar geen giga bedragen er aan verdient. Mensen willen ubuntu vaak ook alleen nog maar proberen, wat niet gezegd is dat ze het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. De opsmuk van een mooi hoesje e.d. zal het verschil niet maken, en indien wel, hoe groot was de wil om ubuntu te gebruiken dan?
Ubuntu MATE 16.04

Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/21, 11:34:00 »
Zonder hoesje en bedrukte cd, denkt men snel dat het een illegale versie betreft, net als bij een ander OS. Kan me er wel wat bij voorstellen, eerst mocht je niks met je OS en nu mag je een OS zomaar kopiëren en verspreiden, graag zelfs. Is voor mensen toch een raar idee. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/21, 11:37:38 »
Ik download ook zelf de CD.
En hoesjes kan daar niks mee.
Maar wat Gijbert zegt .. ja kan mij daar in vinden wat betreft de nieuwe Users legaal of illegaal.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/21, 11:42:38 »
Ik denk dat mensen die al ervaring met Ubuntu hebben het zeker kunnen downloaden. Voor nieuwe mensen is het idd lastiger. Maar voor de doos die besteld is bij Ubuntu heeft Ubuntu-nl toch gewoon voor betaald?
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/21, 12:23:05 »
Ik brand zelf mijn cd's/dvd's kleine moeite. Alleen mensen die mij naar een cd vragen, verwachten toch een leuk hoesje en een bedrukte cd.  Dilemma ???
Je kan bij de Canonical Store ook cd's kopen. Van de opbrengst hiervan worden de "gratis" cd's weer bekostigd. Ik denk niet dat er veel mensen te beroerd zijn om een kleine bijdrage voor zo'n cd te geven. (kostprijs is twee euro oid.)

Aan de andere kant is het voor Canonical heel erg makkelijk om geen gratis cd's naar Nederland te sturen. In Nederland kan iedereen wel zo'n cd betalen. Dus als het echt alleen bedoelt is voor mensen die geen cd kunnen betalen, dan had Canonical al lang Nederland van de verzendlijst kunnen schrappen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/21, 12:45:53 »
Aan de andere kant is het voor Canonical heel erg makkelijk om geen gratis cd's naar Nederland te sturen. In Nederland kan iedereen wel zo'n cd betalen. Dus als het echt alleen bedoelt is voor mensen die geen cd kunnen betalen, dan had Canonical al lang Nederland van de verzendlijst kunnen schrappen.
Zou kunnen, of worden beperkt.

Je reactie, van een tijdje terug in een ander topic, is hier ook van toepassing. Mijn gratis CD mag naar Afrika.  :)
Natuurlijk staat een mooie orginele cd netter, maar dat was niet mijn punt. Wat ik bedoel was dat sommige mensen op deze planeet waarschijnlijk zo'n cd echt nodig hebben. Niet omdat dat netter staat, maar omdat ze gewoon geen internetverbinding hebben (denk aan Afrika). Als Canonical dan een keuze moet maken, dan wat mij betreft liever een cd voor de mensen die zo'n cd echt nodig hebben.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/21, 16:14:43 »
Als het budget het toestaat moeten we denk ik voor de volgende Release cd's gaan kopen om op de Release Parties uit te delen. Of misschien zelfs een bijdrage vragen van een euro oid in plaats van uitdelen. Zelf brand ik altijd herschrijfbare cd's. Zo kan ik mijn oude installatiecd's die ik niet meer gebruik weer voor een nieuwe Ubuntu versie gebruiken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/21, 16:48:01 »
Als het budget het toestaat moeten we denk ik voor de volgende Release cd's gaan kopen om op de Release Parties uit te delen.

Is dat zo? Ik denk dat de vraag om enige terughoudendheid meer voor "eigen gebruik" is bedoeld.

Op de blog van Jane Silber staat ook te lezen: "We will continue to supply CDs to LoCo teams". Worden die niet gebruikt voor de Release Parties?


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/21, 17:26:03 »
Je kan bij de Canonical Store ook cd's kopen. Van de opbrengst hiervan worden de "gratis" cd's weer bekostigd. Ik denk niet dat er veel mensen te beroerd zijn om een kleine bijdrage voor zo'n cd te geven. (kostprijs is twee euro oid.)
Ik wil graaaag cd'tjes van Ubuntu want dat is veel mooier dan gebrande cd'tjes, en ik ben ook best bereid om daar voor te betalen, maar ik vind 2 euro een beetje .. umm .. veel :-[
Kunnen ze die prijs niet wat lager doen =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/21, 17:30:47 »
Aan de andere kant is het voor Canonical heel erg makkelijk om geen gratis cd's naar Nederland te sturen. In Nederland kan iedereen wel zo'n cd betalen. Dus als het echt alleen bedoelt is voor mensen die geen cd kunnen betalen, dan had Canonical al lang Nederland van de verzendlijst kunnen schrappen.

+1

Ik denk, dat het meer zoden aan de dijk zet voor Canonical, wanneer Jane Silber gewoon een aantal rijke landen schrapt van de verzendlijst. Nu, met een oproep, blijft het te vaag en te vrijblijvend, waardoor het in de praktijk te weinig zal besparen....

Overigens: de gratis CD is bij mij indertijd (2006) de oorzaak geweest van mijn overstap naar Ubuntu. Ik zou anders de moeite niet zo snel hebben genomen, denk ik. Sterker nog: ik vermoed, dat de gratis CD een van de hoofdoorzaken is geweest van de snelle groei van Ubuntu.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/21, 19:52:34 »
Overigens: de gratis CD is bij mij indertijd (2006) de oorzaak geweest van mijn overstap naar Ubuntu. Ik zou anders de moeite niet zo snel hebben genomen, denk ik. Sterker nog: ik vermoed, dat de gratis CD een van de hoofdoorzaken is geweest van de snelle groei van Ubuntu.
+1, zo ben ik ook aan mijn eerste Jaunty-installatie begonnen.

Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/21, 19:54:12 »
Op Release Parties moeten er zowiezo "echte" CD's zijn. Dan zien de mensen zo'n mooie bedrukte CD en dito hoesje waarna je het eerstgenoemde in hun laptop/PC plugt. Geeft volgens mij meer vertrouwen dan een zelfgebrand CD'tje.  Kan je nadien nog altijd een zelfgebrand meegeven.
Voor diegenen die zonder PC tegen een presentatie aanlopen: enkel origniele CD's zullen het 'm doen. Ikzelf heb in 2007 op de VLOD in Flanders Expo een gratis CD'ke gekregen van Edgy.  Een zelfgebrand zou ik NOOIT in mijn laptop hebben geplonkt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/21, 19:56:52 »
Ik denk dat mensen die al ervaring met Ubuntu hebben het zeker kunnen downloaden. Voor nieuwe mensen is het idd lastiger. Maar voor de doos die besteld is bij Ubuntu heeft Ubuntu-nl toch gewoon voor betaald?
Nee, dit gaat niet via ubuntu-nl maar direct via Canonical.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/21, 19:59:27 »
Nu zullen veel meer mensen naar de releaseparty's komen, dat is ook een mooi neveneffect. ;) Wel jammer voor degenen die te ver weg wonen.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/21, 20:21:18 »
Tja, dilema he.

Ik weet het nog zoals het bij mij is gegaan, moest voor school toen ik dus diep in het rood zat een behoorlijk aantal verslagen maken. Zonder pc was dat niet te doen. Dus op zoek. En in een winkel terecht gekomen in Utrecht die adverteerde op marktplaats met laptops onder de 200 euri, Tja..... Ga je eens kijken en blijkt dit geen windows te zijn. Maar na een vakundige uitleg heb ik een laptop voor 140,00  met Linux en werkend internet kunnen aanschaffen. De kids werken er nog steeds op.

Ik had geen cd. Dus heel voorzichtig, tja je bent windows gewend he. Dus via zoeken op het web terecht gekomen bij Linux-nl. Daar een cd opgevraagd. 9.1 was dit geloof ik. Dus de volgende laptop. Waar windows op zat is nu ook volledig Linux. De oude laptop kon dus niet branden, er zit slechts een cd speler in. Een dvd afspelen kan deze niet eens.

Nu met mijn Nieuwe laptop, inmiddels ook weer een half jaar oud. Welliswaar ook weer een tweede hands werkt dit heel wel, ik kan nu dus gewoon branden. En heb ik dit niet meer nodig.

Wat ik wel weet is dat ik dus wel veel heb moeten leren. Zonder die winkel had ik dus nog op window gewerkt. Dan wil je niet zomaar een cd hebben met de handbeschreven tekst ubuntu. Zeker als je dit niet kent.

Wat ik laatst wel tegen kwam, is dat ik geen cd´s meer kan bestellen. Ik krijg de melding dat deze al gegeven zijn en dat het voor mij nu ophoud, ik moet een andere inlog naam maken om dit wel te kunnen, de boel flessen zeg maar. Deze manier vind ik eigenlijk gewoon heel erg goed. Zo kan iedereen een nieuwe editie krijgen om te proberen maar geen misbruik van maken of sparen.  ;) Ik heb wel eens in een mailtje aangegeven dat ik graag een stel wil hebben om vrienden, familie enz te kunnen voorzien van een echte cd als ze dit eens willen proberen. Ik ben hier zeer zuinig op. Willen ze geen gebruik van maken, cd terug. Zo heb ik toch al een aardig stel mensen geholpen inmiddels die nu echt linux gebruikers zijn voor hun prive situatie.

Ik denk dus dat hier wel genuanceerd over gedacht moet worden. Het betalen voor een cd is geen reklame. Vorig jaar heb ik een leuke donatie gedaan, wel geen wereld schokkend bedrag, maar toch wel 50euro. Ik ben erg tevreden over Linux. Mensen hebben hier hard aan gewerkt, dus vind ik dat dit net als Windows ook wel een beetje betaald mag worden. Echter is dit mijn keuze geweest. Ook nu in omstreeks ferbruari zal ik weer steunen en de nieuwe Lts wel weer in originele vorm willen hebben. Om ook zo weer verder te kunnen in mijn omgeving. Die net zoals ik destijds bang is voor elke cd die je maar in je pc duwt. Je weet nooit, met windows ben je mooi klaar als het verkeerd gaat.  :o Vaak zijn die van die oem pc/laptops. Dus helemaal geen cd. 
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline geertman

  • Lid
    • Ubuntu en Linux Mint Sites
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/03, 16:18:43 »
Denk dat het voor computerbladen interessant is om in elk geval de lts versie van Ubuntu aan te bieden in hun blad .
Als ze dan gelijk een mooie handleiding erbij leveren bij hun blad/magazine hoe te installeren .
Dus ook hoe je multimedia aan het werk krijgt .
Dan is dat voor Ubuntu mooie reclame en een goede verspreidingsbron .
De computerbladen zullen dan ook meer verkopen denk ik . Een win win situatie
Zekers als ze er voor zorgen dat de dvd in een doosje zit met een origineel Ubuntu hoesje.
En een handleiding op degelijk papier .
Dus computerbladen let op Ubuntu 10.04 lucid lynx lts is in aantocht doe er iets mee .

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/03, 16:31:03 »
Het aanbieden in een blad gebeurd toch al? CT heeft regelmatig na een Ubuntu release een CD toegevoegd. De laatste was volgens mij 9.04 met artikelen. Misschien dat 10.04 er ook weer voor wordt gebruikt. Alleen wordt dit forum daar niet genoemd als bron voor informatie (althans ik kan het me niet meer herinneren).

Offline Double12

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/03, 16:49:31 »
Voor release parties zijn goeduitziende cd's echt een visitekaartje. Daar kunnen de LoCo-cd's voor gebruikt worden, maar bij deze LTS-release zouden we ook zelf CD's kunnen drukken.
Gebrande cd's geven een iets minder professionele indruk. Maar voor de minder courante releases is het op een party altijd handig een paar zelfgebrande cd's of een harde schijf met images achter de hand te hebben. Dan kun je deze mensen tenminste helpen. Vergeet in dat verband ook niet de mogelijkheid om met Unetbootin een Ubuntu USB-stick te maken, dan hoef je geen cd meer te verspillen.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/03, 16:58:32 »
idd de bootable stick's waar ik er altijd een stuk of drie van bij me me heb doen het ook goed in de ogen van de mensen.

ziet er minder knutselpruts uit dan een zelfgebrande cd en de neiging om ze mee te gappen is ook minder ;)
en onmisbaar ivm de netbookjes en lastige cd drives die niet meer netjes lezen ;)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #22 Gepost op: 2010/01/03, 18:44:06 »
idd de bootable stick's waar ik er altijd een stuk of drie van bij me me heb doen het ook goed in de ogen van de mensen.

ziet er minder knutselpruts uit dan een zelfgebrande cd en de neiging om ze mee te gappen is ook minder ;)
en onmisbaar ivm de netbookjes en lastige cd drives die niet meer netjes lezen ;)
Ik heb er maar een. ;) Ook staan er op een aparte partitie op de laptop een aantal images.

Offline geertman

  • Lid
    • Ubuntu en Linux Mint Sites
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #23 Gepost op: 2010/01/03, 19:40:09 »
Het aanbieden in een blad gebeurd toch al? CT heeft regelmatig na een Ubuntu release een CD toegevoegd. De laatste was volgens mij 9.04 met artikelen. Misschien dat 10.04 er ook weer voor wordt gebruikt. Alleen wordt dit forum daar niet genoemd als bron voor informatie (althans ik kan het me niet meer herinneren).
Ik heb het ook over computerbladen en inderdaad ct besteed met regelmaat aandacht aan linux
Maar ik bedoel iegelijk dat ze eens een Ubuntu dvd met een doosje + hoesje bij de bladen zouden moeten leveren plus een aparte bijlage met de installatie instructies  dus hoe je je dvd`s kunt afspelen etc .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestel GEEN Ubuntu CD
« Reactie #24 Gepost op: 2010/01/03, 21:20:29 »
Alleen wordt dit forum daar niet genoemd als bron voor informatie (althans ik kan het me niet meer herinneren).
Wel de Nederlandstalige documentatie?
http://wiki.ubuntu-nl.org/
Klik links bovenin op Documentatie