Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sorteren op alfabet  (gelezen 894 keer)

sorteren op alfabet
« Gepost op: 2013/08/23, 15:00:42 »
Is er in xubuntu een mogelijkheid om een lijst te maken en die te sorteren op alfabeth?
Ik kan hem niet vinden.
vr.gr.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: sorteren op alfabet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/23, 15:18:55 »
Wanneer je een lijst van bestanden wilt laten zien op alfabeth dan is het commando:
ls |sort
dit kan je naar een file schrijven met:
ls |sort > inhoud.txt

Is dat wat je bedoelde?
Met de bladeraar van Xubuntu (Thunar) kan je sorteren, door te klikken op beeld en dan een lijst-weergave kiezen.
Hierna kan je sorteren op van alles in de horizontale balk boven de inhoud man de map.

« Laatst bewerkt op: 2013/08/23, 15:20:27 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: sorteren op alfabet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/23, 15:57:56 »
dank je wel ron,
moet ik het commando in de terminal plakken?
en is dan sorteren actief in libre office? ik merk dat ik mijn vraag lomp gesteld had.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: sorteren op alfabet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/23, 16:05:39 »
kan ik thunar downloaden of installeren en hoe?
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: sorteren op alfabet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/23, 16:36:21 »
Het eerste voorbeeld is een terminal commando, waarbij het ALLEEN op je scherm komt,
het tweede voorbeeld maakt een .txt file aan, die gesorteerd is.
Thunar is de standaard bladeraar van Xubuntu, die staat dus al op je systeem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: sorteren op alfabet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/23, 17:16:22 »
Het is niet helemaal duidelijk waar je die te sorteren lijst wil hebben, in welk programma. Je hebt het over LibreOffice?

In LO Writer (Word) kun je woorden (of rijen in een tabel) gewoon onder elkaar zetten, selecteren en naar Tools > Sort gaan.

In LO Calc (Excel) staat de sorteeroptie onder Data > Sort.

Als je een Nederlandstalig systeem hebt heten die menu-items uiteraard wat anders.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/23, 20:48:20 door erik1984 »