Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup maken van mijn computer  (gelezen 603 keer)

Backup maken van mijn computer
« Gepost op: 2013/05/01, 07:33:23 »
Hallo allemaal,

Voor de veiligheid wil ik graag back-ups maken van mijn computer.  Hiervoor wil ik Déjà Dup gebruiken en dit synchroniseren met Ubuntu-One.  Maar wat moet ik mij nu precies van een backup voorstellen?

Ik heb zelf de volgende voorstelling:

-mijn vriendin is boos  :evil: en gooit mijn computer uit het raam
-ik koop een nieuwe computer en installeer opnieuw Ubuntu 12.04
-via Ubuntu One haal ik een backup terug en installeer/herstel deze

Klopt dat?  Eigenlijk dezelfde manier als waarop je een backup herstelt van een (dynamische ) website.

Haal ik met die backup ook mijn geïnstalleerde, software/programma's, printers, Lamp, etc. weer terug?

-welke mappen/bestanden moet ik hiervoor selecteren in Déjà Dup?
-of van welke mappen/bestanden moet ik absoluut een backup maken? 
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Backup maken van mijn computer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/01, 08:14:01 »
Natuurlijk zijn je bestanden het belangrijkst om te back-uppen. Instellingen zijn ook wel handig.
Hiervoor heb je alleen je gehele home map incl. de bestanden en mappen die met een . beginnen te back-uppen.

Programma's is een ander verhaal. Hiervoor is het makkelijker een lijst bij te houden.
Software center heeft al een dergelijke mogelijkheid dit automatisch te doen en via je U1 account te bewaren, maar dat geld alleen voor programma's die ook in het software center zitten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup maken van mijn computer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/01, 11:35:29 »
Backuppen is lastig: beperk dat daarom tot het essentiële minimum.

Het essentiële minimum is een backup (of meerdere) van je persoonlijke data: documenten, foto's, emails... Die vindt je onder de respectievelijke folders (emails zitten onder .thunderbird als je thunderbird gebruikt). Zorg voor een goede backupstrategie van alleen die folders. Dat is al lastig genoeg, en trouwens het enige wat essentieel is.

Wat wil je immers een besturingssysteem backupen? Om de haverklap is er een bijgewerkte versie, en herinstalleren kost tegenwoordig minder dan een half uur. Benodigde programma's heb je er zo weer bijgeïnstalleerd.

Backuppen naar de cloud, zoals Ubuntu One, kan, maar hou er rekening mee dat je opslagcapaciteit beperkt is als je geen betalend abonnement wil nemen. Zelf verkies ik backups op enkele USB harde schijven. Ik vertrouw de cloud voor geen cent.

Re: Backup maken van mijn computer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/01, 22:53:56 »
Bedankt voor de info  :D

Ik ga er gewoon maar eens aan de slag. In het begin begreep ik ook niks van Ubuntu-one (ik vond het zelfs slecht). Nu vind ik het toch wel lekker werken  ;)

Citaat
Wat wil je immers een besturingssysteem backupen?

Omdat er nogal wat op staat. De gedachte alles weer opnieuw  te moeten installeren  - met al mijn persoonlijke instellingen -  trekt mij niet echt. Tenzij dit de enige/meest gemakkelijke manier is.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Backup maken van mijn computer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/01, 23:17:31 »
Stop je hele bestandssysteem in een .tar.gz (je Ubuntu One-map uitsluiten) met behoud van alle rechten en bewaar die in Ubuntu One.

Re: Backup maken van mijn computer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/01, 23:36:09 »
Citaat
Stop je hele bestandssysteem in een .tar.gz

Thanks  :) Hoe stop/selecteer ik mijn hele bestandsysteem in een file?

PS. Zip(pen) of een andere compressie had ik zelf ook al bedacht  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)