Ondersteuning > Installatie

Opstarten

(1/5) > >>

mm55:
Beste mensen,
Laat ik even beginnen met een klein stukje info.
Ben sinds een aantal jaren met pensioen,en de pc wereld is toch wel een hobby van me,doch heb wel meerdere maar deze staat wel bovenaan.
Nu had ik jaren terug al eens Linux op een pc gezet,maar is eigenlijk weinig meegedaan toen,
Nu kreeg ik vorige week een all in one pc van Samsung,(wel een kleine 10 jaar oud maar werkt goed)van mijn zwager,die had een nieuwe aangeschaft,en wilde deze dumpen,vind ik dus een beetje jammer,wordt al genoeg weg gegooid,nu de vraag dan ,heb dus de topic,s al wat verkend,maar toch dit nog even vragen gezien er toch wel het een en ander is veranderd.
Heb deze pc schoongemaakt,en voorzien van een ssd schijf,heb volgens de handleiding(en)het iso bestand op een USB stick gezet,en toen na toch wel enige worsteling geinstalleerd,(maar dat is onwetendheid ,dochwel ingelezen.
Nu heb ik bij opstarten dus het probleem dat het via de stick gaat terwijl het wel op de ssd staat ,en krijg dan ook een paar regels dan met Ubuntu of Ubuntu met uitgebreide mogelijkheden te starten, op een bepaald moment gaat dit ook lukken en kan ik de USB ook verwijderen volgens de melding,dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Misschien een rare vraag maar moet het in het BIOS ook veranderd worden(domme vragen zijn er niet zegt men vandaar).

spievensterke:
@ mm55,

Meer info en hulp kan je lezen in:

- https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/2.html     <--- is ook voor Ubuntu bruikbaar.

- https://kevinvermassen.be/2022/04/01/ubuntu-22-04-installeren-jammy-jellyfish/

- oud, maar nog steeds bruikbaar:  https://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Succes.

vanadium:

--- Citaat van: mm55 op 2023/09/04, 10:14:35 ---Nu heb ik bij opstarten dus het probleem dat het via de stick gaat terwijl het wel op de ssd staat ,en krijg dan ook een paar regels dan met Ubuntu of Ubuntu met uitgebreide mogelijkheden te starten, op een bepaald moment gaat dit ook lukken en kan ik de USB ook verwijderen volgens de melding,dit moet dus iedere keer ,zal dus iets verkeerds doen,en heb iets gelezen van koppellen,maar dat lukt mij niet goed,iemand die eventueel kan vertellen wat ik verkeerd doe.
Misschien een rare vraag maar moet het in het BIOS ook veranderd worden(domme vragen zijn er niet zegt men vandaar).

--- Einde van citaat ---
Staat inderdaad in het BIOS ingesteld om eerst van de stick te booten. Oplossing: verwijder de opstartbare USB stick vooraleer de computer op te starten. Die zoekt dan verder en zal van de harde schijf booten.

Natuurlijk kan je ook de opstartvolgorde in BIOS aanpassen.

DeBaas:
Of

je hebt bij installeren NIET de juiste disk gekozen voor de boot lader en staat deze op de USB in plaats van de bootschijf.

Dan dien je na opstarten alsnog grub-install en update-grub uit te voeren.

mm55:
Hallo.

Bedankt voor de reactie(s),ben hier nieuw op dit forum dus excuus als ik dit verkeerd heb gepost,is nog wat uitzoeken om een bericht te plaatsen op het juiste forum/
Zal de oplossingen hier aangedragen verder uitproberen,en ik hoop dat dit voldoende zal zijn.

bvd Max,

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie