Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS  (gelezen 2437 keer)

Offline Lemmy

  • Lid
Ik heb enkele jaren geleden een computer op zolder als fileserver (smb) en printserver ingericht (Ubuntu 18 server). Dit heb ik aan de hand van een tijdschrift en veel opzoeken gedaan. Nu heb ik die ge-upgrade naar Ubuntu server 20.04 LTS. Ik krijg geen verbinding meer met de gedeelde mappen op de server met een Linux Mint computer.
Laptop1, dual boot: Linux Mint 18 MATE. met de laptop kon ik altijd bij de gedeelde mappen. In het netwerk zie ik wel de server. Krijg melding "kan locatie niet aankoppelen" als ik daar op klik. Printen gaat nog wel. Kan de server wel pingen. Als ik onder Mint 18 VM-ware, Windows 7 start, kan ik daarin weer wel bij de gedeelde mappen.
Laptop 1, dual boot: windows10 kan nog steeds bij gedeelde mappen.
PC: Mint 20.2 xfce. geen toegang tot gedeelde mappen. server wel zichtbaar in "netwerk". Bij klikken op map gebeurd er niets.  Printen via server werkt goed. Met livesysteem Mint 18.1 geprobeerd. Ook dat gaat niet. Krijg geen authentificatiescherm.
Via telefoon met Android kan ik de gedeelde mappen weer wel gewoon benaderen.
Lijkt me een beveiligingsissue, misschien door de Fritzbox7530? Heb al allerlei zoektermen geprobeerd. Wie kan mij helpen?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/07, 10:11:12 »
Kijk eens of je de (samba-)server rechtstreeks kunt benaderen, via smb://<ip-adres server> in je bestandsverkenner

Offline Lemmy

  • Lid
Re: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/07, 21:09:44 »
Verrek, dat werkt als ik smb://<user>@<ip-adres-server>/<gedeelde-map> in type. Daarna krijg ik het vakje voor het wachtwoord.  Nu alleen nog de vraag waarom dat niet gaat als ik op het mapje van de server klik in de verkenner. Misschien niet de juiste toepassing aan de dubbelklik gekoppeld? In ieder geval kan ik nu een koppeling maken voor directe toegang. Hardstikke bedankt in ieder geval. Nu kan ik in Mint verder met de Carnavalskrant. Voor mij is dit voldoende. Ik wil de topic nog een week open laten als er mensen nog iets toe willen voegen. Of is dat niet gebruikelijk? (Dit is de eerste keer dat ik via een forum iets vraag)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/08, 09:11:00 »
Weet dat er best wel wat problemen zijn rondom 'advertising' met Samba, dat die server dus niet correct aangeeft of en welke shares er zijn; allemaal redelijk recent. Heb me er (nog) niet in verdiept, mede ook omdat de 'oplossing' met het direct adresseren van de Samba-server ook voor mij werkt (heb dus hetzelfde probleem, alhoewel ik Samba implementeer via docker). Mss toch maar wat tijd in steken....
« Laatst bewerkt op: 2021/12/08, 09:42:14 door markba »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/08, 13:01:44 »
Zoek de verschillen en oplossingen:
google: Ubuntu SAMBAv1 SAMBAv2
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Probleem netwerk share na update ubuntu server 18 naar 20.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/08, 13:44:25 »
Denk niet dat het probleem in samba 1 vs 2 zit. Want zowel bij de TS als bij mij gaat het om *nieuwe* dus recente samba-implementaties wat de server betreft. De clients zijn ook up-to-date.