Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondertitels in MP4 vastleggen  (gelezen 1601 keer)

Offline Haris

  • Lid
Ondertitels in MP4 vastleggen
« Gepost op: 2017/04/26, 18:48:56 »
Ik probeer .srt ondertitels in een MP4 video te krijgen, vast ingebakken dus...
Handbrake doet dit waarschijnlijk wel, maar dat duurt 3 uur voor een 50 minuten video.
Met VLC lukt het mij niet. Ik vind in oude berichten gpac, werkt dat?
Iemand een recente aanbeveling?
« Laatst bewerkt op: 2017/04/26, 19:09:33 door Haris »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/26, 19:38:26 »
Niets anders dan wat je reeds geprobeerd hebt. Als je PC een beetje ouder is, dan is het niet abnormaal dat dit drie uur duurt. Je werkt hier met de moderne H264 codec, en die eist heel wat processorkracht. Voor het moment heb ik een vinnig machientje, en ik haal met standaardinstellingen typisch 25 fps: het encoderen duurt bij mij dus ongeveer even lang als de film zelf. Je kan evenwel de encoderingssnelheid verhogen zonder de kwaliteit te verlagen, maar de kostprijs is een groter bestand. Zo geraak ik maximaal op 70 fps, zowat twintig minuten voor een film van een uur.

In Handbrake doe je dit wellicht door de "Preset" op "fast" te zetten. "RF" is de instelling van kwaliteit. "Preset" bepaalt de snelheid van encoderen. Snel, maar grote bestanden of traag, maar maximaal compacte bestanden tegen dezelfde kwaliteit.

Misschien overbodig nog om te vermelden, maar als je "vast ingebakken" ondertitels wil (d.w.z., ondertitels maken deel uit van het videobeeldje in plaats van een afzonderlijk kanaal), dan kan je niet anders dan hercoderen.

Offline Haris

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/27, 10:40:34 »
Bedankt Vanadium, ik zag al in system monitor dat er 2x100% cpu plus alle swap wordt gebruikt in mijn acer 6930 bij coderen in Handbrake...en dat 3 uur voor een 50 minuten video. Denk niet dat dat goed is voor de laptop...
Ik ga de instellingen eens veranderen zoals je voorstelt.
 

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/27, 11:18:28 »
Even een vraag van deze kant. Waarom wil je die ondertitels permanent vast leggen in je videobestand?
Ik zie alleen maar voordelen om het apart te houden.

Onderanderen het zelf nog kunnen bepaalen waar de ondertietels in de film komen te staan. Bijvoorbeeld door schuiven, zodat ze in de zwarte balken staan. (tegenwoordig bij veel films)
Het lettertype veranderen.
De keur van de letters te veranderen.
Of om de ondertitels in een kader te plaatsen.

Offline Haris

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/27, 11:54:15 »
@Gamer
Ik zet de video op usb stick en stop die in de tv.

Offline KarinKM

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/27, 12:07:24 »
Kunnen jullie mij vertellen hoe je een video met ondertiteling opslaat? Ik heb het net geprobeerd met Handbrake en het lijkt te lukken. Nu dus nog opslaan.

Offline Haris

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/27, 14:02:13 »
@KarinKM
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zodra je met Handbrake een bestand als ¨source¨ inbrengt zal er een ¨destination¨ moeten worden opgegeven. En daar wordt je bestand dus opgeslagen nadat je de ¨start encoding¨ hebt ingedrukt....

Offline Haris

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/27, 16:38:49 »
Even een paar proeven gemaakt:
Source video: 600 mb, 50 minuten, HD 1280x720, MP4
test 1: RF: 20, preset superfast, framerate 72, codeertijd 35 minuten, resultaat 1 gb, m4v.
test 2: RF: 20, preset ultrafast, framerate: as source, codeertijd 25 minuten, resultaat 1,6 gb, m4v

.m4v eenvoudig omzetten naar .mp4 door extensie te veranderen.(Mijn Sony tv accepteert alleen .mp4)
Beide videos prima af te spelen via usb op 80 cm TV nu met nl ondertitels.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/27, 16:46:56 »
@ Haris Daar had ik even zo snel niet aan gedacht. Dat het de bedoeling was om het direct met de tv af tespelen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 vastleggen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/27, 18:11:44 »
Dat gaat inderdaad al heel wat sneller. Als dit geen archiefkopie is, maar enkel een tijdelijk bestand om naar te kijken op je TV, dan geeft het niet dat het bestand een stuk groter is. Ben je zeker dat je TV geen apart subtitelbestandje ondersteunt, of minstens een apart ondertitelspoor in het videobestand? Want dat is de beste methode, en vermijdt dat je moet hercoderen. Als je TV H264 afspeelt, is hij toch tamelijk recent, en lijkt de kans mij groot dat afzonderlijke ondertitels ondersteund worden.