Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi  (gelezen 862 keer)

Offline Julian

  • Lid
Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi
« Gepost op: 2010/12/04, 15:12:41 »
Zojuist probeerde ik Ubuntu 10.10 x64 op een wat nieuwere computer te installeren via Wubi, echter kom ik niet door de installer van Ubuntu zelf heen. De installatie in Windows gaat goed, ik reboot de PC, kies voor Ubuntu, waarna de afronding van de installatie start. Echter is de resolutie 640x480, en kan ik daardoor niet naar de volgende screen in de installatieprocedure.
Ik heb al geprobeerd de boot opties handmatig aan te passen, echter wat ik ook probeer (ik zal het vast wel fout doen ;D), de resolutie blijft 640x480.
Is op de een of andere manier toch deze beperking te omzeilen?

Voor als het er toe doet, de specificaties van de PC:
CPU: Intel Core i7 860
RAM: 8 GB DDR3
GPU: Sapphire AMD Radeon HD6870
HDD: OCZ Vertex 2 SSD en 4x 500 GB Hitachi/Western Digital
Beeldscherm: LG 22" 1080p monitor via Sony receiver over HDMI

Kan het zijn dat mijn videokaart te nieuw is en daarom de resolutie niet goed herkent wordt? En zo ja, hoe kan ik ten minste 800x600 of 1024x768 dan forceren zodat ik de installatie ten minste af kan ronden?

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/04, 15:40:06 »
Wubi is sowieso niet ideaal. Overweeg eens een "normale" tweevoudige opstart, waarbij Ubuntu een eigen partitie krijgt naast Windows?

http://sites.google.com/site/computertip/installeren


grj

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 17:03:43 »
De manier van installeren, wubi of niet, heeft geen enkele invloed op de videokaart.

Misschien is er bij Systeem -> Beheer -> Extra's stuurprogramma's een stuurprogramma wat je kan gebruiken?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Julian

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 17:15:02 »
Wubi is sowieso niet ideaal. Overweeg eens een "normale" tweevoudige opstart, waarbij Ubuntu een eigen partitie krijgt naast Windows?

http://sites.google.com/site/computertip/installeren


grj
Zelfs met dat krijg ik het niet werkend. Krijg als ik 'm direct aansluit op de monitor wel een hogere resolutie, maar nog steeds niet de native 1080p, en als ik de driver installeer krijg ik mooi streepjesbehang ;D
De vraag is natuurlijk waar het bij mij aan ligt. Windows 7 gaat prima om met zowel receiver als monitor, en zet 'm standaard op 1080p. Ubuntu krijgt hem dus (zelfs als ik het via tooltjes als xrandr probeer) niet hoger dan 640x480 via de receiver en 1280x1024 direct met de monitor. Tja.
Waarschijnlijk zit het hem in te nieuwe hardware i.c.m. driverondersteuning die daardoor niet optimaal is. Maar zelfs dan zou ik mogen verwachten dat via EDID een hogere standaardresolutie bedongen kan worden.

De manier van installeren, wubi of niet, heeft geen enkele invloed op de videokaart.

Misschien is er bij Systeem -> Beheer -> Extra's stuurprogramma's een stuurprogramma wat je kan gebruiken?


Via wubi kom ik niet eens zo ver, en kan met een standaard installatie ook de resolutie dus op geen enkele manier aanpassen zolang deze via de AV Receiver zit aangesloten. Als ik de monitor direct aansluit kan ik maximaal 1280x1024 als resolutie instellen. Echter wordt ook dit scherm herkend als 'Onbekend'.
Zodra ik de prop. drivers installeer, krijg ik streepjesbehang en kom ik zelfs niet eens meer in de commandline. Lijkt meer op een kernelpanic direct bij de boot.

Jammer maar helaas zal ik deze poging om weer met Ubuntu aan de slag te gaan ook maar als mislukt te beschouwen. Wat mij betreft moet het gewoon werken, en moeten updates (of drivers die via Ubuntu aangeboden worden) geen onwerkbare systemen tot gevolg hebben. Ik heb gewoon nog de zin, nog de tijd om allerlei dingen uit te zoeken c.q. hoe ik die problemen op kan lossen. Dat is eigenlijk waar ik telkens weer tegenaan loop als ik Ubuntu (of een andere Linux distro) probeer. Is het niet in het begin, dan is het wel na enige tijd jammer genoeg.

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken! En wellicht tot een volgende versie (en een nieuwe poging) van Ubuntu ;D

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu installatie op nieuwere PC via wubi
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/05, 21:31:03 »
Dat je resolutie niet hoger in kunt stellen dan 640x480 heeft inderdaad zoals testcees zei, met je HD6870 videokaart te maken. Daarvoor zijn nog geen gesloten bron drivers uitgebracht. Bovendien zijn er ook nog geen open bron drivers voor beschikbaar. In dat geval wordt er teruggevallen naar een VESA 800x600/256 of VGA 640x480/16 driver. Zie verder deze hyperlink
https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM