Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte  (gelezen 1812 keer)

installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte
« Gepost op: 2006/01/24, 05:36:07 »
als ik ergens blij mee ben moet ik het aan iedereen laten merken en zo ben ik nu dus een hoop vrienden aan het helpen met het switchen naar ubuntu (en xandros voor degene die ubuntu te moeilijk??? vinden) , dit gaat best lekker op de meeste pc's maar nu heb ik er weer een uitdaging bij gekregen ....
ik heb vorig jaar mijn eerste pc aangeraakt dus ik weet 0,0 van oldtimers behaLVE SIMPELWEG BOEKEN EN CODES OVERTYPEN OP MIJN COMMODORE 64
is het mogelijk om een versie van ubuntu te installeren op een laptop pentium 1 (300mhz?) met 1 gig harde schijf  128 ram , zonder cd drive (wel 3.5" discettes) draait nu op windows 3.1 ?? , die discs zijn vast te maken met een iso ofzo maar ik vind nergens echt concreet wat de systeemeisen zijn voor ubuntu of hoeveel ruimte het nodig heeft om goed te kunnen draaien , ik zag al ergens in een topic 10 gig???? maar op de cd staat bijna elke pc die windows draait dus toch maar even checken.

of is het mischien verstandig om in dit geval damn small linux of iets dergelijks te installeren? dat is maar 50 mb en waarschijlijk ook het antwoord op mijn vraag....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

gosh

  • Gast
installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/24, 08:51:23 »
Mooie uitdaging!
Ik draai op een laptop Pentium II, 400 Mhz, 192 Mb ram, 10 Gb hd zonder enig probleem. Hier stond vroeger Win98 op en dat crashte om de haverklap. Toen Windows ME opgezet en dat was ietsje stabieler, maar mijn wifi lag er om de haverklap uit. Nu met Ubuntu geen centje pijn, hij zoemt als een zonnetje.
Dus ik verwacht dat het wel moet gaan lukken op jouw machine.

Ik weet alleen niet of je Ubuntu op floppy krijgt. Misschien via een USB-stick of een externe CD?

installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/24, 08:59:52 »
Floppy installs zijn niet ondersteund en alleen met veel trucjes en kennis van het systeem mogelijk (In Linux kun je overal omheen hacken, maar simpel is het niet). Ook zijn die systeemspecificaties erg aan de lage kant. Damn Small Linux zou hier inderdaad wel eens uitkomst kunnen bieden.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/24, 09:05:47 »
Debian ondersteunt floppy installs. Je kan op de website een 4 tal images downloaden. Deze moet je gewoon naar de floppies schrijven en je kan aan de slag. De rest kan je via netwerk (HTTP, FTP of NFS) installeren. Debian basis install is 180 MB (zonder grafische omgeving). Als grafische omgeving op dergelijke machine raad ik fluxbox, blackbox of iceWM aan. Zeker geen GNOME of KDE ;) Ik denk dat basis install + grafische omgeving een 500-tal MB zal zijn, maar ik ben het niet 100% zeker.
Debian is ongeveer hetzelfde als Ubuntu of Xandros, dus als je deze kent zal Debian zeker geen probleem zijn.

installatie vraagje voor laptop met hoog museum gehalte
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/24, 21:04:46 »
okee bedankt voor het meedenken jongens , dan zal ik zo maar eens aan de slag gaan , het is dus in ieder geval mogelijk... nu eens kijken of ik er iets van bak..
bedankt!!!!
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN