Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen  (gelezen 1080 keer)

Erwin_001

  • Gast
Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen
« Gepost op: 2007/06/23, 15:44:23 »
Beste mensen,

Ik heb een gewone PC met Ubuntu 7.04 (incl laatste updates) hier draaien en een Acer Aspire 5100 met Windows Vista (incl. laatste updates).

Op Ubuntu staat zowel SAMBA als NFS ondersteuning.

Op Windows Vista staat alles wagenwijd open voor toegang van buitenstaanders.
In het Netwerkcentrum staan alle opties aan voor het delen. En bij de map die ik deel geef ik aan dat iedereen toegang moet hebben tot de gedeelde map en ook volledig recht heeft (gedaan met administrator bevestiging etc.).

Nu is het vreemd, want als ik in Ubuntu mijn ACER selecteer in het Windows Netwerk vraagt deze om een wachtwoord:

Dit staat er al:

Username : erwin
Netwerk: MSHOME
wachtwoord:

Waarom blijft hij dit nu vragen terwijl ik alles toelaat? Ik heb al veel zitten zoeken op Google, maar blijkbaar niet het goede gevonden (wat blijkbaar al wel ergens aanwezig zal zijn.. excuses..).
Ook een login blanco werkt niet, met username en zonder wachtwoord. Daarnaast werkt het zelfs niet om met de administrator gegevens in te loggen van de Laptop (ACER) (omdat dat de eigenaar is). Ook staat alles bij de "Iedereen" gebruiker op lezen schrijven etc.
Nu weet ik wel dat Ubuntu geen NTFS kan schrijven. Maar ik moet het toch wel kunnen lezen? Laat staan inloggen..


Sorry als onduidelijk ben, graag vragen stellen voor duidelijkheid :).

Bvd

Erwin

Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/23, 18:13:23 »
probeer anders eens in Vista met een wachtwoord, bij Ubuntu moet je vaak je wachtwoord ingeven omdat er een hoog veiligheidslevel is.

Offline anko

  • Lid
Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/24, 08:28:56 »
Is het al gelukt?
Overigens kan Linux tegenwoordig wel degelijk ook schrijven op NTFS. Gebruik hiervoor ntfs-3g. Ik dacht standaard in Feisty, maar anders even zoeken in Synaptic. Bij het mounten geeft je dan al filesystem ntfs-3g op ipv ntfs.
Succes.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

abonnema

  • Gast
Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/24, 09:08:28 »
Hi Erwin,

Kan het zijn, dat je de samba toegang vanuit Vista op user in plaats van Share hebt gezet? Bij mijn weten is bij user een password verplicht en bij share niet.
Je *kunt* op share nivo wel een password opgeven, maar het hoeft niet.

Succes.

Guus.

Erwin_001

  • Gast
Ubuntu een gedeelde Windows Vista map laten uitlezen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/26, 11:49:02 »
Heel erg bedankt voor de tips!

Ik ga er even mee aan de gang binnenkort.