Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 18 : oplossing gevonden!  (gelezen 16095 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Gepost op: 2007/08/15, 11:37:20 »
Gisteren heb ik een moeizame (maar succesvolle!) installatie gedaan van Ubuntu 7.04 Feisty Fawn, op een redelijk moderne computer met een splinternieuwe 160 GB harde schijf erin (de tweede harde schijf, op de tweede IDE-gleuf in het moederbord).

Het probleem was, dat na de installatie van Ubuntu op die tweede harde schijf, Grub niet kon starten en "error 18" gaf.

De oplossing bleek uiteindelijk te liggen in het aanmaken van een aparte bootpartitie, aan het begin van die tweede schijf. Heel raar, ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt.
De indeling van die harde schijf werd dus als volgt:

sdb1: /boot  (500 MB oftewel 0,5 GB), met boot flag  (!!)
sdb2: /   (5 GB)
sdb3: /home  (5 GB)
sdb4: extended
sdb5: swap (2 GB)
sdb6: /media/sdb6  (140 GB)

Hopelijk is met deze info ooit nog eens iemand anders geholpen (meld het even hieronder?).

Overigens had ik bij deze installatie ook nog even deze rotbug:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/130647#p130647
Maar die kende ik al, dus dat was snel verholpen.....   :-)

Groet, Pjotr.

Cobuntu

  • Gast
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 12:09:23 »
Citaat van: pjotr123
Overigens had ik bij deze installatie ook nog even deze rotbug:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/130647#p130647
Maar die kende ik al, dus dat was snel verholpen.....   :-)

Groet, Pjotr.
Gelukkig dat daar een oplossing voor gevonden is :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 13:24:01 »
Citaat van: Cobuntu
Gelukkig dat daar een oplossing voor gevonden is :)
Zulk soort berichten plaatsen is spammen, Cobuntu..... Alleen als het jou zelf concreet heeft geholpen, of als je een concrete vraag erover hebt, plaats je een reactie. Anders is het spam.

Je bent al vaak genoeg gewaarschuwd. Hou daar nu eens mee op.

Cobuntu

  • Gast
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/15, 13:51:43 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Cobuntu
Gelukkig dat daar een oplossing voor gevonden is :)
Zulk soort berichten plaatsen is spammen, Cobuntu..... Alleen als het jou zelf concreet heeft geholpen, of als je een concrete vraag erover hebt, plaats je een reactie. Anders is het spam.

Je bent al vaak genoeg gewaarschuwd. Hou daar nu eens mee op.
Okay Pjotr. Ik zal beter opletten met wat ik typ en of het toegevoegde waarde biedt.

Mijn excuses aan de mensen die er last van hadden, en de troep die het veroorzaakt.

Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/15, 15:37:04 »
Citaat van: pjotr123
Het probleem was, dat na de installatie van Ubuntu op die tweede harde schijf, Grub niet kon starten en "error 18" gaf.

De oplossing bleek uiteindelijk te liggen in het aanmaken van een aparte bootpartitie, aan het begin van die tweede schijf. Heel raar, ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt.
Per ongeluk heb ik vorige week in een Wiki over dit probleem gelezen.
Het heeft lang geduurd maar ik heb ze teruggevonden: https://wiki.ubuntu.com/Nlfoutmeldingen :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/15, 16:21:14 »
Citaat van: asilnevs
Per ongeluk heb ik vorige week in een Wiki over dit probleem gelezen.
Het heeft lang geduurd maar ik heb ze teruggevonden: https://wiki.ubuntu.com/Nlfoutmeldingen :)
En dus stond het al de hele tijd in onze Wiki. Had ik dat geweten.....    :-(
Nou ja, mijn verhaal is iets uitgebreider en gedetailleerder, dus misschien iets makkelijker voor anderen....

Blijft nog wel de vraag, waar Grub ineens die behoefte aan een aparte bootpartitie vandaan haalde. Zoals gezegd ging het om een redelijk moderne PC uit 2003, Pentium 4, met een Intel moederbord.

Op een eerdere "tweede" interne harde schijf van 40 GB in diezelfde PC, had al Ubuntu 6.06 gestaan, zonder problemen en zonder aparte bootpartitie. Raadselachtig.....

Offline barth

  • Lid
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/15, 18:13:21 »
Citaat van: pjotr123
Gisteren heb ik een moeizame (maar succesvolle!) installatie gedaan van Ubuntu 7.04 Feisty Fawn, op een redelijk moderne computer met een splinternieuwe 160 GB harde schijf erin (de tweede harde schijf, op de tweede IDE-gleuf in het moederbord).

Het probleem was, dat na de installatie van Ubuntu op die tweede harde schijf, Grub niet kon starten en "error 18" gaf.

De oplossing bleek uiteindelijk te liggen in het aanmaken van een aparte bootpartitie, aan het begin van die tweede schijf. Heel raar, ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt.
De indeling van die harde schijf werd dus als volgt:

sdb1: /boot  (500 MB oftewel 0,5 GB), met boot flag  (!!)
sdb2: /   (5 GB)
sdb3: /home  (5 GB)
sdb4: extended
sdb5: swap (2 GB)
sdb6: /media/sdb6  (140 GB)

Hopelijk is met deze info ooit nog eens iemand anders geholpen (meld het even hieronder?).

Overigens had ik bij deze installatie ook nog even deze rotbug:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/130647#p130647
Maar die kende ik al, dus dat was snel verholpen.....   :-)

Groet, Pjotr.
Mag ik vragen waarom je de schijf aan de 2e ide hebt gehangen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/15, 18:15:17 »
Dat had ik niet gedaan, maar de vriend van me, van wie die PC is. En die wilde graag Windows XP op de eerste IDE houden.......

Groet, Pjotr.

Offline nor

  • Lid
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/15, 18:23:24 »
Mijn PC bevat 2 hardedisks. Ubuntu staat op de tweede HD. Als ik df -h in terminal typ, zie ik geen partitie waar boot flag kunt bevatten. Ik heb dat error 18 nog nooit gezien :S Weet iemand misschien hoe dat zit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/15, 18:29:57 »
Citaat van: nor
Mijn PC bevat 2 hardedisks. Ubuntu staat op de tweede HD. Als ik df -h in terminal typ, zie ik geen partitie waar boot flag kunt bevatten. Ik heb dat error 18 nog nooit gezien :S Weet iemand misschien hoe dat zit?
Als het goed werkt, nor, dan hoef je je geen zorgen te maken! Goed = goed.

De boot flag kun je controleren (en zetten) via de Gparted LiveCD:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Offline nor

  • Lid
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/15, 18:50:39 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: nor
Mijn PC bevat 2 hardedisks. Ubuntu staat op de tweede HD. Als ik df -h in terminal typ, zie ik geen partitie waar boot flag kunt bevatten. Ik heb dat error 18 nog nooit gezien :S Weet iemand misschien hoe dat zit?
Als het goed werkt, nor, dan hoef je je geen zorgen te maken! Goed = goed.

De boot flag kun je controleren (en zetten) via de Gparted LiveCD:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Dank voor je reactie. Ik vind het gewoon interessant om te weten. Kan je niet gewoon ervoor zorgen dat Ubuntu op sdb1 staat, dan staat grub ook meteen op.

Volgens mij is 0.5 GB voor boot flag een beetje te veel. 100 mb is meer dan genoeg, dacht ik.

Controleer ook even of extra HD in bios staat die moet gedecteerd wordt, als PC opgestart wordt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/15, 19:00:30 »
Citaat van: nor
Dank voor je reactie. Ik vind het gewoon interessant om te weten. Kan je niet gewoon ervoor zorgen dat Ubuntu op sdb1 staat, dan staat grub ook meteen op.

Volgens mij is 0.5 GB voor boot flag een beetje te veel. 100 mb is meer dan genoeg, dacht ik.

Controleer ook even of extra HD in bios staat die moet gedecteerd wordt, als PC opgestart wordt.
Bedankt voor het meedenken, maar ik had het probleem dus al opgelost, he!   :-)  Mijn oplossing was de enige die uiteindelijk bleek te werken. Die vriend van me heeft nu een prima tweevoudig opstartbare PC: Windows XP en Ubuntu 7.04 (hiep, hiep....).

Wat betreft de tip om /  geheel op sdb1 te zetten, dus inclusief /boot: daar heb je waarschijnlijk gelijk in! Dat heb ik niet geprobeerd. Ubuntu stond eerst geheel op sdb5, en ondanks de boot flag wilde hij dus niet starten en vroeg Grub (via error 18) om een aparte bootpartitie aan het begin van de schijf. Ik heb niet geprobeerd om Ubuntu in z'n geheel op sdb1 te zetten.

Moraal van het verhaal: als Ubuntu wordt geinstalleerd op een tweede harde schijf die met z'n kabel in de tweede IDE-gleuf zit op het moederbord, dan moet dat altijd gebeuren op de eerste partitie van die tweede schijf. Anders Grub error 18.

Overigens: als die tweede HD niet gedetecteerd zou zijn in het BIOS, dan had ik er sowieso al helemaal niks mee gekund, dus dat zou ik snel genoeg hebben gemerkt......  :-)

Je haalt trouwens wel twee dingen door elkaar: een boot*partitie* is iets anders dan een boot*flag*.

Groet, Pjotr.

Offline frits1954

  • Lid
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/18, 21:28:04 »
bedankt ik zit met het zelfde probleem ook ik kom niet voor bij Grub error 18
heb alles uitgeprint en gaa er mee aan de slag
mijn harde schijf is 320 gb
Frits1954
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline frits1954

  • Lid
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/28, 23:45:43 »
het is gelukt
maar ik kon het helaas niet zelf Pieter heeft het voor mij gedaan
nu alleen nog de taal naar nederlans dan ben ik klaar allen heel hartelijk dank.

mvg
Frits   =)  =) :)  :)
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/28, 23:47:39 »
Taal:

Systeem - Beheer - Taalondersteuning (Language Support)

- controleer of Dutch (Nederlands) de standaardtaal is
- controleer of Dutch volledig is aangevinkt (niet alleen een liggend streepje).

dark maxie

  • Gast
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/19, 20:01:18 »
ik denk dat ik dit eens ga proberen ja.
ben namelijk al een heletijd bezig met het proberen om die grub error 18 weg te krijgen
heb een grote schijf (320 gb) met een moederbord die niet de hele schijf kan lezen
hopelijk werkt dit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/19, 20:51:23 »
Volgens mij is het probleem, dat IDE slot 1 een HD en een DVD/CD drive heeft, en de 2e HD op het 2e IDE slot zit.
Zou je de beide HD's op IDE slot 1 en de CD/DVD op slot gezet hebben, dat had het (waarschijnlijk) gewoon gewerkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JimZ

  • Gast
Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/20, 00:51:26 »
Ouwe koeien en sloten en zo......

Sorry, maar ik kon het niet laten :) .

Gr,
Jim

Re: Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/12, 09:20:15 »
Beste mensen,

Laat ik eens reageren op dit ongelooflijk oude draadje. Helaas voor mij wel actueel.

Mijn desktop draait 8.04 LTS (hardy heron). Een paar dagen geleden heb ik de updates verwerkt (die al een tijdje werden aangeboden). Er zat een nieuwe kernel bij.
Vanaf Sinds installatie daarvan heb ik Grub error 18 bij het opstarten.

Vreemd: heel soms kom ik er wel langs, en start hij goed op (ik heb echter niet gekeken of hij dan de nieuwe kernel gebruikt).

Het BIOS kan niet het probleem zijn - ik heb deze HDD al een poosje.

Echter: ik kwam dit nog tegen:
http://www.thc1.nl/ubuntu/fout-error-grub.html
Volgens dat stuk kan het inderdaad met de kernel te maken hebben.....

Probleem is: de live-cd komt er ook niet in..... Hij zeurt dan over de HDD. Wellicht dat die ook stuk is? Ik zal de exacte foutmeldingen eens fotograferen..... Het is nogal een lijst namelijk.

Misschien dat iemand nog een idee heeft, hoe dit te herstellen is? Ik bedoel, als een live-cd ook al niet wil.....

Groet,

Steven


EDIT:
Warempel kwam de Live-CD er toch een keertje door.
Echter: Grub-herstel heeft niets uitgehaald.
Hopelijk zijn er nog andere opties..... Of moet ik vrezen dat de schijf naar de barrebiesjes is?

Heb ook nog even in het BIOS gekeken.
Ik heb 1 schijf.
Deze wordt echter gezien als "Third Primary Master IDE".
De "First Primary Master IDE" is leeg - de eerste primaire "Slave" is de dvd-brander.

De reden hiervoor is: het is een SATA-schijf en hij hangt dus niet aan een ide-slot. In het BIOS heb ik hem vervolgens als IDE geconfigureerd..... (en niet als AHCI).

NB
Tijdens het herstellen van Grub zag ik tevens, dat er slechts 1 bootflag aan staat, namelijk op de systeempartitie van Win XP. Bij mijn weten moet de systeempartitie van Uby toch óók een bootflag hebben...? Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Hoe kan dat dan ineens veranderd zijn?

NB 2
... en hier staat een foto van mijn scherm, zoals ik te zien krijg bij het laden van de Live-CD......
http://members.tele2.nl/spiritus/skh-scherm.jpg
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 11:30:26 door Steven Klein Haneveld »

Re: Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/12, 22:14:51 »
HOERA,
geen GRUB error 18 meer -
maar daarvoor in de plaats een error 17.

Nadat de live-CD er nog een keertje door kwam, heb ik direct de hele partitie-tabel gerepareerd en alles in /etc/fstab weer goed gezet (het was een zooitje, werkelijk waar).
En? HOERA! Error 17 opgelost.

Echter nu heb ik error 16.

Als ik zo door moet tot aan error 1 ben ik nog enkele dagen bezig.....
Overigens: met error 16 mag ik serieus gaan vrezen dat de schijf fysiek naar de mallemoer is :(   
En dat, terwijl hij nog geen jaar oud is.

Uitkomst:
ik geef het op. Ik probeer nog een volledige herinstallatie van Uby 8.04, maar ik vrees dat ook dat geen soelaas gaat bieden.....

Voor elk die stiekum toch meegedacht heeft.....
Bedankt.

Groetend,

Steven

Offline track

  • Lid
Re: Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/26, 17:15:05 »
Hoi Steven,

wat ik hier lees lijkt mij een probleem ivm. het BIOS te zijn ...

Normaal moet aan een IDE het eerst een "master" aanwezig zijn, pas dan een slave.
(in jouw geval de brander)
Mogelijk brengt dat alles in de war ?

Dus zou ik het eerst de brander als "master" instellen (met het stekkertje acheraan),
en dan het liefst de SATA als AHCI laten draaien. - dat lijkt mij het best.

Wat zit trouwens aan het 2de IDE-kanaal ?  Niets ?  Dan zou ik hem in het BIOS afzetten.

Levert dit nu iets op ?

track


p.s.: dat de schijf nu naar de haaien is denk ik eerder niet ...
« Laatst bewerkt op: 2010/02/26, 17:16:46 door track »

Re: Grub error 18 : oplossing gevonden!
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/26, 21:00:53 »
Hoi Track,

Dank voor het meedenken.

Als dat het probleem zou zijn, had het al veel eerder moeten optreden - het heeft namelijk al een poos zo gedraaid.

Overigens heb ik het probleem opgelost.
Ik vermoedde een probleem met de eerste partitie van de schijf (omdat GRUB daar ook op staat). Deze eerste partitie is een WinXP-installatie. Het bleek, dat die kennelijk een keer verkeerd was afgesloten, waardoor hij beschadigd was. Een schijfcontrole liep ook steeds vast - zowel via GParted-LiveCD als via andere herstel-ceedees. Niets lukte.
Via de cd van Super-GRUB lukt het om 1x "erin" te geraken. Ik heb toen Windows opgestart en hem zelf een schijfcontrole laten doen. Dit lijkt geholpen te hebben, want alles werkt weer.

Nogmaals dank,

Steven