Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution mail wil niet meer inloggen  (gelezen 431 keer)

Evolution mail wil niet meer inloggen
« Gepost op: 2024/03/03, 14:14:46 »
Hallo,


ik gebruik al vele jaren Evolution voor mails van mijn google e-mailadres. Nu heb ik het paswoord van mijn Google account veranderd. Daarna wou ik Evolution open doen en ging het niet meer om in te loggen. Weet iemand hier raad mee?

Ik post hier eventjes wat ik zoal te zien kreeg.

Met e-mailaccount ‘Els Stevens’ verbinden mislukt.

De gerapporteerde fout was ‘Aanmeldingscontrole mislukt: The name :1.179 was not provided by any .service files’.

Google-account-authenticatieverzoek

Meld u aan bij uw Google account en accepteer de voorwaarden om toegang te verkrijgen tot uw account elss…..

Kon toegangstoken niet hernieuwen. Gelieve u opnieuw aan te melden bij de server

Inloggen met Google

Toegang geblokkeerd: verzoek van GNOME Evolution is ongeldig
Je kunt niet inloggen omdat GNOME Evolution een ongeldig verzoek heeft gestuurd. Probeer het later opnieuw of neem contact op met de ontwikkelaar over dit probleem. Meer informatie over deze fout
Als je de ontwikkelaar van GNOME Evolution bent, bekijk je de foutgegevens.
Fout 400: invalid_request

Fout 400: invalid_request
The out-of-band (OOB) flow has been blocked in order to keep users secure. Follow the Out-of-Band (OOB) flow migration guide linked in the developer docs below to migrate your app to an alternative method.
Details van verzoek: redirect_uri=urn:ietf:wg:oauth:2.0:oob
Gerelateerde documentatie voor ontwikkelaars


Gmail toevoegen aan een andere e-mailclient

Je kunt Gmail toevoegen aan andere e-mailclients, zoals Microsoft Outlook, Apple Mail of Mozilla Thunderbird. Als je Gmail toevoegt, worden je berichten en labels gesynchroniseerd met die e-mailclient.
Wijzigingen in Gmail-synchronisatie met andere e-mailclients

Je kunt Gmail niet meer gebruiken met apps of apparaten van derden waarmee je je gebruikersnaam en wachtwoord van Google moet delen. We doen dit om je account beter te beveiligen. Als je je accountgegevens deelt met derden, kunnen hackers namelijk makkelijker toegang tot je account krijgen.

Zoek in plaats daarvan de optie Inloggen met Google. Dat is een veiligere manier om je e-mails te synchroniseren met andere apps. Meer informatie over Inloggen met Google
Gmail-gebruikers met een persoonlijk Google-account

Vanaf juni 2024 is de optie om IMAP aan of uit te zetten niet meer beschikbaar. IMAP-toegang staat altijd aan in Gmail. Dit heeft geen gevolgen voor je huidige koppelingen met andere e-mailclients. Je hoeft niets te doen.
Gmail instellen in een andere e-mailclient

Zo voeg je Gmail toe aan een andere e-mailclient:

    Open de client op je apparaat.
    Zoek naar de optie Inloggen met Google.
        Als je hulp nodig hebt bij het instellen van Gmail in de e-mailclient, neem je contact op met de ontwikkelaar van de client.


Dat zijn de foutmeldingen die ik al gekregen heb en iets meer uitleg over Google. Ik geraak echter nergens.

Wil dat nu zeggen dat Google het niet meer toelaat om je mails via Evolution te ontvangen en versturen?

Heeft iemand enig idee wat ik nu kan doen? Ik vind nergens een optie om het wachtwoord bij Evolution opnieuw in te geven en ik geraak ook nergens om mijn e-mailaccont terug in te stellen bij Evolution omdat ik altijd zo 'n foutmeldingen krijg.



Alvast enorm bedankt aan iedereen die kan en wil helpen.

Groetjes,
Els

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/03, 14:32:06 »
Wilde gok....

Ik heb zo'n vermoeden dat je (opnieuw) in moet stellen dat 'onveilige software' contact mag maken met je Google account.
Google zet dit wel vaker zomaar uit. Vaak bij wijzigingen.
Dit doe je bij Google online (webbased, browser) bij de instellingen ... mail.google.com ... Daar zou ik het gaan zoeken.

Dat lijkt er ook te staan...
Citaat
Meld u aan bij uw Google account en accepteer de voorwaarden om toegang te verkrijgen tot uw account elss….

Sjah. Google noemt alles wat niet Google (en win?) is simpelweg 'onveilige software' en blokkeert dat standaard =D
« Laatst bewerkt op: 2024/03/03, 14:35:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/03, 14:40:52 »
Oeps  =D
Nou vergeet ik te vragen welke versie Linux je hebt. Want als dit een oudere niet meer ondersteund versie is mag ik je niet helpen  ???
 =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Oesje

  • Lid
Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/03, 15:54:19 »
Citaat
Hallo,


ik gebruik al vele jaren Evolution voor mails van mijn google e-mailadres. Nu heb ik het paswoord van mijn Google account veranderd. Daarna wou ik Evolution open doen en ging het niet meer om in te loggen. Weet iemand hier raad mee?

Daar  Gmail gebruik maakt van IMAP (webgebaseert) en niet van POP3 (berichten op je PC binnenhalen en  bewaren) zou ik zelf evolution mail verwijderen en opnieuw installeren en bij het aanmaken van je Gmail account het nieuwe wachtwoord invoeren . Zolang jezelf bij gmail niet aanmeld via je browser en geen mails via daar gaat verwijderen ben je geen mails kwijt .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/03, 15:58:35 »
Citaat
Ik heb zo'n vermoeden dat je (opnieuw) in moet stellen dat 'onveilige software' contact mag maken met je Google account.

Nee hoor want ik zelf gebruik Thunderbird voor mijn gmail en nog nooit problemen ondervonden als ik mijn gmail wachtwoord verander .
Ik krijg dan wel een foutmelding te lezen in thunderbird dat het wachtwoord niet juist is maar kan ik dan in thunderbird wachtwoord eenvoudig veranderen en wijzigingen bewaren .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/03, 16:20:47 »
Citaat
Ik heb zo'n vermoeden dat je (opnieuw) in moet stellen dat 'onveilige software' contact mag maken met je Google account.

Nee hoor want ik zelf gebruik Thunderbird voor mijn gmail en nog nooit problemen ondervonden als ik mijn gmail wachtwoord verander .

Toch is dit een veel voorkomend probleem. Zelf diverse keren gehad met diverse accounts, en het is ook al vaak hier voorbij gekomen als probleem.

Google gooit soms plotseling deze instelling terug en niemand snapt waarom.
Als dit bij Google geblokkeerd staat kun je je account 100 keer opnieuw instellen maar blijft het geblokkeerd.

Ik zei ook expres "Wilde gok" en "heb zo'n vermoeden" omdat ik het niet zeker weet maar wel degelijk vermoed, mede gezien de melding die ze krijgt.
Kleine moeite om dit even te checken en uit te sluiten of weer goed te zetten.
Maar Els moet maar even kijken wat ze ermee doet. Dan horen we wel of het dat was of niet.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/03, 16:37:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/03, 16:24:59 »
Daar  Gmail gebruik maakt van IMAP (webgebaseert) en niet van POP3
Gmail ondersteunt zowel IMAP als POP3, hier gebruik ik nog steeds POP3 voor al mijn email.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/03, 16:41:06 »
Gmail ondersteunt zowel IMAP als POP3, hier gebruik ik nog steeds POP3 voor al mijn email.

Hier ook enkele pop. Enkele imap.
Bij mij bepaald door de hoeveeheid  apparaten waarop betreffende mail gelezen moet worden. 1 = pop, >1 = imap.

TIP. Stel in dat je mails maximale duur op de server blijven staan. Dat kan geloof ik 99 dagen (in TB).
Anders trekt pop je volledige mailserver leeg en zijn ze daar weg.
Op die manier heb je altijd enige (extra, snelle) backup van de emails voor die tijdsduur. ;) In elk geval de meeste nog lopende zaken.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/03, 16:45:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/03, 17:12:52 »
Bedankt allemaal voor jullie raad en ervaringen. Ik ben een aantal keren aan het proberen geweest om mijn account in Evolution volledig te verwijderen en terug in te stellen maar het lukt niet. Ik kom zelfs nergens een kadertje of iets tegen om mijn paswoord in te vullen, dat snap ik niet.



In bijlage hoe het er uit ziet van instellingen in mijn Gmail. Zo staat het altijd al, geen idee of ik daar iets aan moet veranderen.

Ik heb Ubuntu 20.04. Ik ben wel van plan om in april of mei over te schakelen naar Ubuntu 24.04.

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/03, 19:40:54 »
Kijk/loop dit eens na. Kijk of Evo daar bij staat...
https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=nl
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/03, 19:57:54 »
Bedankt voor de uitleg van Google.

Ik heb ondertussen Evolution eens helemaal verwijderd van mijn laptop, laptop terug laten opstarten, Evolution terug geïnstalleerd. Het was blijkbaar een wat verouderde versie die ik nog had. En toen vroeg hij tijdens het instellen wel die websitelink die eerst niets liet zien en vroeg hij om in te loggen bij mijn Google account. Dan kreeg ik een paar keer beveiligingscodes en daarna werkt Evolution wel goed.

Heel erg bedankt voor alle hulp en antwoorden, het is in orde gekomen. Ik weet natuurlijk niet of het zo gaat blijven nadat ik de laatste uitleg gelezen heb van partyrabbit. Maar in elk geval ben ik nu heel goed geholpen.

Vriendelijk bedankt allemaal.

Groetjes,
Els

Re: Evolution mail wil niet meer inloggen
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/04, 16:21:56 »
En toen vroeg hij tijdens het instellen wel die websitelink die eerst niets liet zien en vroeg hij om in te loggen bij mijn Google account. Dan kreeg ik een paar keer beveiligingscodes en daarna werkt Evolution wel goed.

En daarmee heb je Google toestemming gegeven om dat wat zij zien als onveilige app toch toegang te geven.
Een andere (om-) weg naar hetzelfde  ^-^

Mooi dat het uiteindelijk gelukt is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore