Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e netwerkprinter + window freeze  (gelezen 1435 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
2e netwerkprinter + window freeze
« Gepost op: 2021/06/07, 17:28:44 »
Mijn besturingssysteem is Xubuntu 20.04. Ik wil een 2e netwerkprinter in het systeem hangen (HPLaserjet p1505n), maar er gebeurt iets vreemds.
Ik ga naar printers en klik op add. Op dit moment is alles nog aanklikbaar. Ik open vervolgens het 'Network Printer' deel. Wanneer ik dan op voornoemde printer klik, bevriest de hele boel! Niets meer aanklikbaar. Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik de printer geinstalleerd krijg. Overigens is HPLIP software geinstalleerd.

Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/08, 09:09:01 »
Installeer de printer via HPLIP Toolbox, daarna vind je hem bij Printers.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/09, 22:58:30 »
Installeer de printer via HPLIP Toolbox, daarna vind je hem bij Printers.
Geprobeerd, maar ik krijg deze foutmelding :
/home/user/.hplip/hplip-3.20.6-plugin.run file does not match its checksum. File may have been corrupted or altered.

Mijn andere netwerkprinter doet het wel gewoon. Dat snap ik niet. Enig idee wat nu te doen?

Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/10, 09:17:47 »
Als je een plugin nodig hebt van HP, dan lukt het inderdaad niet via HP-Tools en krijg je deze boodschap.
Hoe dat komt, heb ik nog niet achterhaald.
Laatst heb ik het op deze manier opgelost:

1- Ga naar deze pagina: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/plugins
Zoek de versie die overeenkomt met de HP-Tools versie.
Klik op de hplip-3.20.6-plugin.run (tenminste als dat de gewenste is)
Je zal merken dat dit een soort tekstbestand is, eigenlijk een bashfile die zijn eigen inhoud installeert.
MERK OP: dat is een bestand van ongeveer 11MB en duurt een tijd vooraleer het volledig ingeladen is.
R-klik daarna in de tekst,
Opslaan als: hplip-3.20.6-plugin.run

2- Terminal
cd Downloads
chmod +x hplip-3.20.6-plugin.runsh ./hplip-3.20.6-plugin.run
Een kleine omweg, doch het werkt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/12, 15:24:06 »
Hallo Michael,

Je uitleg is perfect en het werkt ook prima! In 'Printers' is de printer nu ook aanwezig, echter printen doet ie niet  :'(.
Wanneer ik een printopdracht geef hoor ik de printer starten (een soort klik hoor ik dan) en het systeem geeft aan dat er een printopracht is gestart en dat die klaar is, maar geen print die verschijnt (Ja, er zit papier in ;)).
Het systeem geeft aan 'Print error ... there was a problem'. Vervolgens kan ik kiezen voor 'Diagnose'. De uiteindelijke conclusie van het systeem is dan 'Sorry! There is no obvious solution to this problem'. Fijn dan...

Nog een paar systeemmedelingen die ik voorbij heb zien komen :

'Server not exporting printers' (terwijl de printer wel 'shared' is)
'The printer's state message is : ready to print'

Ik snap er niets van. In theorie is alles geinstalleerd wat geinstalleerd zou moeten zijn en het ding is 'ready to print', maar doet het desondanks niet. Heb jij nog een idee misschien?

Ps : ik weet 100% zeker dat er geen technisch mankement aan de printer is!
« Laatst bewerkt op: 2021/06/12, 15:39:03 door Tuxjo »

Offline HWE64

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/12, 16:38:25 »
@Tuxjo, heb je deze printer al vaker met Xubuntu aan het draaien gehad? Bestaat de mogelijkheid om deze onder W10 te proberen?
Ik heb namelijk ook in Xubuntu 20.04 LTS met de HP Deskjet 2724 veel problemen gehad. Ik zag de printer wel staan in afdruk beheer maar printen how maar. Ik heb geprobeerd om hplip 3.30.6 te installeren maar uiteindelijk lukte het mij niet want dat kan niet in Ubuntu 20.04 (gelezen ergens op internet).
Nu heb ik Mint 20.1 Xfce geinstalleerd en die heeft standaard hplip 3.20.11 en de printer werkt als een speer. Misschien een tip voor jou.

Edit:https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108369.msg1056930#msg1056930
« Laatst bewerkt op: 2021/06/12, 16:42:51 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/12, 17:16:17 »
@HWE64 : De printer heeft onder Xubuntu 20.04 via een usb-aansluiting (het werkpaardje HP Laserjet p1505n heeft usb en netwerkaansluiting) altijd normaal gewerkt tot voor kort. Toen begon ie plotseling maar 1 pagina per printsessie uit te werpen. De overige pagina's volgden na aan en uitzetten. Werkt niet echt handig.
Vandaar dat ik dacht ik hang 'm in het netwerk om te kjiken of dat probleem dan verholpen is. Waar ie onder usb tenminste nog iets uitspuugde, vertikt ie het via de netwerkaansluiting.

Windows draait hier op geen enkel systeem ;).

Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/12, 18:57:21 »
Kijk in HPLIP-toolbox naar de status van printer.
Als je ondanks alles via HPLIB-toolbox geen testpagina kan afdrukken, kan ik hier geen verdere tips geven.

groten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/13, 19:21:17 »
Testpagina afdrukken lukt niet.

Weer de diagnose optie doorlopen en het blijkt dat ik 'Publish shared printers connected to this system' moet enablen (via : Printers > Server > Settings). Gedaan en reboot, maar helaas print ie nog steeds niet.
Nogmaals de diagnose-optie doorlopen en de conclusie was werderom 'Sorry, no solution'.

Tja, weet iemand anders wellicht hoe 'm aan de praat te krijgen?

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/14, 22:38:06 »
Jammer, maar dan houdt het hier dus op.

Re: 2e netwerkprinter + window freeze
« Reactie #10 Gepost op: 2021/07/31, 22:05:47 »
heeft jouw printer binnen het netwerk een eigen ip adres gekregen die vast staat?
dat werkte op mijn printer de HP2622  weer wel,  misschien een probeersel waard ?