Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners  (gelezen 11709 keer)

Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Gepost op: 2011/09/24, 12:24:32 »
Beste Mensen.Ik zal mij eerst even correct voorstellen.
Mijn naam is Anton Doove en ik woon in Zoetermeer.
In november hoop ik de leeftijd van 72 jaar te bereiken en ik wil mij nu oriënteren op het
gebruik van Ubuntu als beginner i.p.v.de dure Windows 7 of 8.
Voor zover ik het elders heb gelezen en begrepen is Ubuntu een gratis besturingsprogramma,wat aantrekkelijker is voor mijn AOW-budget.  Klopt dat?
Momenteel gebruik ik nog de Windows XP met SP3,maar vanaf april 2014 wordt dit door MS
niet meer met updates of wat dan ook ondersteund,dus is overstap naar W7 of 8 nodig.
Omdat W7 of 8 dan te duur is voor mijn AOW-budget kies ik liever voor Ubuntu omdat deze mij niets zal kosten als het niet te ingewikkeld werkt.
Ik had elders ook gelezen dat die Open Office org er goed op draait evenals Thunderbird en Firefox van Mozilla,maar ik weet niet in hoeverre dit juist is,dus ben ik blij met meer info.
Graag verneem ik uitgebreide info over gebruik van Ubuntu en wat daarmee mogelijk is.
Daarvoor dank en groet ik iedereen vriendelijk.  Anton Doove.

Anton Doove

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/24, 13:43:39 »
Er is een hele mooie beginners handleiding geschreven voor Ubuntu. Deze is gratis te downloaden of voor een kleine prijs te bestellen.
http://ubuntu-manual.org/?lang=nl

Ook de wiki is een bron van informatie zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/

Verder heeft heet lid Pjotr ook een hele goede site met handige tips voor beginners:
http://sites.google.com/site/computertip/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/24, 14:48:22 »
Beste Ronnie. Eerst dank ik je vriendelijk voor je reactie en ik heb de site van Pjotr bekeken,waarbij ik ontdekte dat die probeer-CD helaas alleen in het Engels is.
Ik ga het echter niet installeren om de Ned.Tl.te verkrijgen,met het risico dat het tegenvalt.
Bovendien weet ik niet of het kan werken met mijn printer en scanner van Epson.
Mijn printer is de Epson Stylus S22 en mijn scanner is de Epson Perfection 4490 Photo.
Vermoedelijk zullen deze 2 niet kunnen werken met Ubuntu.
Aangezien mijn PC met Windows XP en SP3 in de afgelopen week werd hersteld van trage werking,ga ik geen CD in de Engelse taal proberen die al traag werkt.
Ik heb trouwens geen haast om Ubuntu nu al te proberen,want dat plan ik pas in 2014,zodra ik van MS geen ondersteuning krijg voor W.XP met SP3.
Het leek mij correct om je dit te laten weten en ik groet je vriendelijk.

                                                Anton Doove.
Anton Doove

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/24, 15:29:44 »
@Anton Doove, Je kunt de taal instelling en in Ubuntu naar Nederlands zetten.
Ook kun je als je wilt, Ubuntu proberen in Virtualbox of in een dual boot.

Het is aan te raden om het eerst een keer te proberen en dan is Virtualbox een goede oplossing. Mocht er iets fout gaan dan blijft je installatie van XP ongemoeid.
Bij een dual boot moet je wat opletten maar in het algemeen gaat dat ook wel goed al zou ik dan wel zorgen voor een backup van je systeem, mocht er iets fout gaan.

Wat voor systeem heb je want misschien zijn Xubuntu en Lubuntu een betere optie omdat die op wat oudere systemen wat soepeler draaien.
Van Xubuntu weet ik dat het niet 100% vertaald is maar op zich valt dat ook nog mee.
Tevens als het goed is, is in 11.10 wel alles vertaald als ik mij niet vergis.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/24, 16:06:56 »
Voor een beginner is Xubuntu een aanrader, zowel Firefox als Thunderbird zitten er standaard in, en de vertaling is voor 90% klaar (dan heb ik het over 11.10, die ik hier gebruik).
Een dual-boot lijkt mij verstandig, dan kan je altijd terug naar Windows-XP, als iets niet wil.
Mogelijk is er een steunpunt in Zoetermeer, die je kan helpen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/24, 17:10:26 »
Beste Ron. Van een dual-boot heb ik geen verstand en ik denk dat het mij zou verwarren bij het ouder worden.
Het is mij niet bekend of er een steunpunt zit in Zoetermeer,maar ik kan het vragen bij de locale HCC-afdeling,hoewel die niet snel reageren,zodat ik mijn vraag vergeet.
Overigens heb ik geen haast om met Xubuntu te experimenteren,want mijn XP werkt nog goed na het herstel van afgelopen week,maar je hebt mij wel alvast goede Info gegeven.
Handig vind ik wel dat Firefox en Thunderbird al in het pakket zitten.
Mogelijk kom ik daar volgende week op terug en ik wens je nu een zonnig weekend met mijn vriendelijke groeten.  Anton Doove.
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/24, 17:17:11 »
een Dual Boot houd in dat je Ubuntu naast Windows installeerd, je kan dan bij het opstarten kiezen welke je wilt.

om mee te oevenen is de WUBI (Windows Ubuntu Installer) het handigste, dan installeer je ubuntu alsof het een programma voor windows is.
het is eigenlijk vooral bedoeld met testen (hij maakt een virtuele HardDisk dus hij is wel wat trager dan als "echte" installatie) maar je kan hem dan wel opstarten en je kan hem ook zo verwijderen.

dan krijg je bij het starten de Windows bootloader te zien met twee opties:
Microsoft Windows XP <home/business/Professional>
Ubuntu

dan kan je voor Ubuntu kiezen en kan je het proberen.

hier kan je zien hoe dat werkt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi (si voor een iets oudere versie maar het werkt ongeveer gelijk)

voordeel hiervan is dat je hem niet fysiek installeer, als je Ubuntu toch niks vind, kan je in Windows hem via het configuratiescherm verwijderen.
als je hem start kan je alles wat je zou kunnen als hij echt fysiek is geïnstalleerd, maar als er wat mis gaat, ga je naar Windows en gooi je hem er net zo makkelijk weer af.
(kan je dus ook altijd even "opnieuw beginnen" als het mis gaat, via Windows verwijderen, en ook daar weer opnieuw installeren, en dan is hij weer zoals hij geleverd word).


normaal zou ik een echte dual boot nemen, waarbij zowel windows als ubuntu fysiek op de schijf staan, maar dit is een meer "veilige" manier van proberen.


edit:
nog wel een ding overigens, Ubuntu is geen windows, je kan het gebruiken i.p.v. maar het werkt wel anders.
en dat is wel iets wat je goed moet onthouden, je kan het zelfde maar niet altijd met de zelfde programma's (let wel, niet altijd, er zijn wel programma's die ook op linux werken, OpenOffice.org, thunderbird en Firefox zijn daar voorbeelden van).
maar dat houd wel in dat dingen dus soms net even wat anders werken, als je ervan uit gaat dat het allemaal het zelfde werkt, dan kan ik nu al zeggen dat je Ubuntu niks zal vinden, terwijl je, als je er wel om denkt, het waarschijnlijk wel prettig vind, maar het is even wennen.


nog even terug komende op OpenOffice.org trouwens, in Ubuntu zit LibreOffice, dat is bijna gelijk aan OpenOffice.org maar OpenOffice.org was van Sun Microsystems, die zijn nu overgenomen door Oracle, die hebben dingen gewijzigd waar niet idereen even blij mee was, een deel van de programeurs van OpenOffice.org is toen zelf bezig gegaan aan een andere office-suite, en dat is LibreOffice.


edit: linkje naar de handleiding vergeten :P
« Laatst bewerkt op: 2011/09/24, 17:33:44 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/24, 17:19:40 »
Ik heb even gekeken voor de printer en scanner, beide kunnen werken op Ubuntu, er zijn drivers voor.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/24, 18:31:54 »
Voor alle duidelijkheid: na installatie is Ubuntu 100 % Nederlands. Op de CD passen niet alle taalpakketten, vandaar dat die nog grotendeels Engels is.

De ontbrekende vertalingen worden tijdens de installatie alsnog binnengesleept via het internet. Daarna is Ubuntu volledig Nederlandstalig.

Verder zijn alle problemen waarschijnlijk oplosbaar. Maar ja, blijkbaar heb je er (nu?) gewoon nog geen zin in.... En dan houdt het op. Wellicht tot ziens, ooit....
« Laatst bewerkt op: 2011/09/24, 18:43:51 door Pjotr »

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/24, 19:03:57 »
Een overstap naar Ubuntu zal sowieso nodig zijn i.v.m. je hardware; WIndows7 en 8 stellen hogere systeemeisen (hoewel 8 al minder nodig heeft).

Maar zoals gesteld een dualboot is eigenlijk het interessantste, zo heb je nog Windows XP én je kan al aan de slag met Ubuntu.

Xubuntu is ook een optie; zeker i.v.m. je hardware.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/24, 20:24:48 »
Beste Idroy. Jij schreef deze zin:"Maar ja,blijkbaar heb je er (nu?)gewoon nog geen zin in...." waarop ik je het volgende zal antwoorden.
Ik heb er wel zin in,maar ben oer-voorzichtig met nieuwe "experimenten"nu ik net enige dagen mijn PC terug heb van herstel wat niet bepaald gratis was,dus ik pas wel graag op mijn tellen.
Het is ook nog niet echt nodig om zo snel met iets nieuws aan de slag te gaan,want mijn XP
doet het verder weer goed,maar ik hou het proberen wel in beraad.
Ik weet nu dat Xubuntu gratis is,wat ik niet kan zeggen van W7 of W8,want dat is een flink prijs-verschil t.o.v.mijn AOW-budget.
Zodra mijn XP in 2014 niet meer wordt ondersteund,denk ik te kiezen voor Xubuntu i.p.v.het
dure W7 of 8,want met die gratis Xubuntu heb ik wellicht dezelfde opties als met Windows.
Het maakt dan niet uit of het anders werkt,dus als ik toe ben aan die overstap,zal ik mij wel
gauw melden voor nadere uitleg en aansluit-hulp. Ik wens je een zonnig weekend toe.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/24, 20:29:55 door Anton Doove »
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/24, 20:47:21 »
Beste Anton

Voorzichtigheid is geen enkel probleem. In de tussentijd kun je je rustig inlezen. Voor zover ik weet staan mijn boeken voor beginnende gebruikers ook de bibliotheken en zijn ze te lenen. Mijn advies is om de Basiscursus Ubuntu (vanaf versie 10.04) te lezen. Wellicht helpt dat je om al ruim voor april 2014 op Ubuntu over te stappen ;-) .

Met vriendelijke groet

Jan Stedehouder

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/24, 21:00:40 »
Beste Joris.Zoals ik al schreef naar Idroy,zal het naar mijn vermoeden wel uitdraaien
op de keuze bij overstap naar (X)Ubuntu,vanwege mijn AOW-budget.
Dat budget laat geen ruimte voor W7 of 8,ook al krijgen mijn vrouw en ik Bijz.Bijst.omdat wij onder de inkomensgrens zaten en onze AOW wordt ook aangevuld.
Uiteraard mogen wij van dat extra geen spullen voor de PC kopen zoals Windows.
Doen wij dat toch,dan kunnen wij alles terugbetalen en zijn wij weer terug bij AF,dus wij
houden ons wijselijk aan de Sociale Waarden van WZI/WMO en SVB.
Dan is in dit geval die Ubuntu heel erg welkom,want dat is een besparing in ons budget.
Pas in 2014 is dit nodig,want tot die tijd kan ik mijn XP nog gebruiken,tenzij deze het alsnog
vroeger laat afweten en reparaties zinloos blijken te zijn.
Tot die tijd verzamel ik eerst alle nodige info over de mogelijkheden van Ubuntu maar ook van W7 en 8 om te vergelijken,zodat ik wel op de hoogte blijf en hou contact met dit Forum.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/24, 21:27:05 »
Beste Jan Stedehouder.Jouw tip zal ik zeer zeker ophalen uit de bieb in de komende
week en ik geloof te ontdekken dat jij die boeken zelf heb geschreven als ik mij niet vergis.
Lees in dit forum ook maar mijn reacties aan Idroy en Joris,want dan weet jij ook waarom ik
het beste voor Ubuntu kan kiezen en verliest MicroSoft mij als klant-gebruiker.
Ik kan dus maar 1 kant uit en dat is naar het gratis materiaal,want anders krijg ik een dik
probleem met het AOW-budget,WZI/WMO en de SVB,zodra ik hun hulp misbruik.
Dat hou ik dus graag in de gaten,zodat ik kwalijke gevolgen kan voorkomen.
Ik richt mij dus maar op het gratis materiaal,wat net zo goed kan werken en soms zelfs nog
beter dan gekocht materiaal. Daarop kom ik bij gelegenheid nog wel eens terug.
Ik groet jou met het Forum vriendelijk en wens iedereen een zonnig weekend toe.
                             Anton Doove.
Anton Doove

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/24, 22:31:18 »
Hoi

Even een hart onder de riem steken......... Mijn schoonvader van 75 gebruikt ook al een aantal jaren Ubuntu op zijn pc en dat gaat prima.
Dus ik denk dat u ook zeker Ubuntu zal waarderen en er alles mee kan wat u wilt.

--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/24, 22:56:11 »
Hallo,

Ubuntu is anders als Windows, maar niet moeilijker, ik zou eigenlijk zeggen makkelijker. Met sommige dingen ben je wat beperkter, en je heb heel veel voordelen, geen virussen, het is snel, gratis en stabiel. Internetten, emailen, muziek luisteren, briefjes schrijven in libreoffice is allemaal met 1 druk op de knop. Software installeren hoef je niet op zoek te gaan op internet en downloaden of kopen maar in Ubuntu kijk je in het Ubuntu Software Centrum en drukt u op de installatie knop, en u heeft het programma geinstalleerd. Geen meldingen meer voor elk programma dat het updates heeft, nee 1 scherm die automatisch opduikt wanneer er updates zijn, en update zo uw besturingssysteem en ook al uw software dat een update nodig heeft, zo bent u altijd up to date en veilig. Op het spellen gebied is het bijvoorbeeld wat beperkter in Ubuntu, wellicht bent u daar niet in geintresseerd.

Het mooie van Linux is dat er ook nog verschillende werkomgevingen zijn (de indeling van u bureaublad simpel gezegd] Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu. U kunt eens kijken wat u het handigste lijkt. Ubuntu CD kunt u downloaden op www.ubuntu.com. Als u de cd start kunt u kiezen voor Live sessie, dat veranderd niks aan uw computer en kunt u een beetje rondkijken (misschien niet de beste prestaties van CD]
« Laatst bewerkt op: 2011/09/24, 23:03:11 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/24, 22:56:43 »
Beste Anton,

Volgens mij keek u verkeerd, Pjotr was degene die: "Maar ja, blijkbaar heb je er (nu?) gewoon nog geen zin in.... En dan houdt het op. Wellicht tot ziens, ooit...." zei.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/24, 23:12:23 »
Een tip voor iedereen aangaande de Live CD: ga na het opstarten van de Live-omgeving naar de Taalinstellingen (waar je dus de taal kan aanpassen en nieuwe talen kan installeren enzo). Zoek in de lijst met talen naar Nederlands en installeer deze. Daarna uitloggen. Je wordt dan automatisch weer ingelogd en dan is de hele Live CD in het Nederlands :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/24, 23:48:35 »
Dat is een goede tip voor degenen die geen Engels kennen en vanaf CD willen testen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/25, 11:37:17 »
Een tip voor iedereen aangaande de Live CD: ga na het opstarten van de Live-omgeving naar de Taalinstellingen (waar je dus de taal kan aanpassen en nieuwe talen kan installeren enzo). Zoek in de lijst met talen naar Nederlands en installeer deze. Daarna uitloggen. Je wordt dan automatisch weer ingelogd en dan is de hele Live CD in het Nederlands :)

En als je een usb opstartschijf aangemaakt hebt en daar die speciale ruimte hebt laten aanmaken (ben de naam even vergeten, met de schuifbalk kan je dat instellen.), dan kan je die taalpakketten en wat je verder nog erbij installeert van programma's en aanpast aan de instellingen, laten vastzetten. Zo start je usb altijd in het Nederlands op.


@Anton Doove, Kijk ook even hieronder in mijn "Handtekening" naar de vele linken die er staan. Veel sites over Linux/Ubuntu vind je terug via deze link: http://damen.dommel.be/Ubuntu.html
« Laatst bewerkt op: 2011/09/25, 11:39:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/25, 15:27:40 »
Beste Mensen.Allereerst dank ik jullie vriendelijk voor alle info die ik vroeg,zodat ik het komende week allemaal kan doornemen,voordat ik er echt mee aan de slag kan.
Pas op dinsdag kan ik naar de bieb om daar de beginnerscursus Ubuntu te zoeken van de
auteur Jan Stedehouder en dat te lenen,zodat ik het thuis kan doornemen.
Ook kan ik dan pas mijn printer in orde zien te krijgen,want die hapert even,zodat ik jullie waardevolle tips nog niet kan uitprinten.
Morgen heb ik eerst even andere activiteiten,maar morgenavond kan ik alvast jullie tips wel
doorlezen,die ik vandaag bij mijn Favorieten zal opslaan om snel terug te vinden.
Ook vandaag na dit bericht van mij,dien ik eerst nog wat voor te bereiden i.v.m.de activiteit van morgenmiddag bij de Seniorenclub van het Leger des Heils.
Mijn vrouw en ik zijn als Heilssoldaten lid van die club waar ik het zal hebben over Familie-
stambomen als mijn actieve bijdrage,waarop ik dinsdag nog wel terug zal komen.
Ik wens jullie allemaal nog een Fijne Zondag toe met mijn vriendelijke groeten.
                                Anton Doove.

Anton Doove

Offline MBeentjes

  • Lid
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/27, 15:29:22 »
Als u dat boek wilt gaan lezen, moet u er wel rekening houden welke versie het is, want bij 11.04 hebben de makers van Ubuntu een ander uiterlijk te gebruiken (eerst was het Gnome, nu is het Unity). Dus dat kan misschien wat raar aanzien, maar daar zal u snel aan wennen.

Ik wens u in ieder geval succes met het installeren van Ubuntu en veel plezier ermee!
"Google is like God, it knows everything."

Offline frits1954

  • Lid
Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/29, 22:56:43 »
Beste Anton Doove.

Ubuntu komt iedere 6 maanden met een nieuwe uitgave, Maar eens in de 2 jaar komen ze met een
L, T, S,  Lang Tijd  Support uitgave bvb 2008-4 .  2010-4. 2012-4.  2014-4 deze L T S zijn zeer stevig en gemaakt om  3 jaar te werken zonder problemen dus als u wil overstappen in April 2014- komt dat goed uit  neem u tijd kijk en lees wacht tot 2012-4 vraag dan een CDtje  2012-4 en probeer Ubuntu Xubuntu uit zonder te installeren er is vast wel een steun punt bij u ik de buurt Zie steunpunt kaart
http://kaart.ubuntu-nl.org/

 
Ubuntu NL probeert deze L.T.S. uitgave meestal wat op te vrolijke met een feestje   =D   XD   :D

Ubuntu is gewoon fijn om mee te werken
Mvg Frits1954
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/29, 23:07:02 »
Inderdaad, misschien is het een goed idee als u eens langskomt op een Release Party, beste Anton :)

Re: Info gevraagd voor Ubuntu-beginners
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/01, 18:44:14 »
Inderdaad, misschien is het een goed idee als u eens langskomt op een Release Party, beste Anton :)

Ik heb ooit een release feestje georganiseerd in Zoetermeer (waar ik woon), waar toen ook de LTS versie gelijk werd geïnstalleerd op alle computers inclusief configuratie en afwerken van de installatie. Heb zo toen 15 man een stabiele pc gegeven (nog geen klachten gehad sinds  april 2010), waarvan 3/4 daarvoor onder de spyware en virus meuk zat (lees Windows pc zonder bescherming).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu