Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?  (gelezen 5000 keer)

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/05/16, 09:24:30 »
En een image maken is je hoofddoel zo te lezen? Waarom, vraag ik me af?
KDE is een prima omgeving - voor wie er van houdt, je kunt er alles mee, en meer (eh, véél en veel meer om precies te zijn, zoals je weet).

En wat is precies je UEFI-probleem om Mint KDE te installeren?

Ik moet eerlijk zeggen dat het installeren en afregelen van Mint zo vlot is gegaan dat het maken van een Image minder noodzakelijk is dan het voorheen met andere OS'n was. Maar het maken van een Image was slechts vijf tot tien minuten werk dus als het lukt vind ik het toch de moeite waard.

Het is een pas gekochte nieuwe pc waar Windows 10 op stond. Die heb ik eraf gehaald en toen verhinderde UEFI het installeren van Linux.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 11:35:08 door Jos »

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #26 Gepost op: 2017/05/16, 09:34:32 »
Clonezilla is een gratis backup software.
Boot van deze cd/usb stick, en maak een kopie.

En niks laten wijsmaken!
Je hebt zelf 10 jaar ervaring met linux, dus je weet wat je  moet doen.
De makers van de linux versies  weten niet wat ze doen, dus verander de hele linux na installatie!!!!!!!!!!

Enigste wat je altijd moet doen tav van pc's en andere hardware tav pc's is veiligheid.(handleiding zeer uitgebreid lezen).
Vaak staat alles zo dat het direct werkt, dus geen veiligheid, bijv printer scanner staat wijd open naar het internet, omdat beveiliging uit staat, voor de gewone gebruiker die wilt dat het direct werkt, nadeel is dat iedereen je laatste of meerdere prints of scans kunnen lezen, gewoon door een ip in te typen naar iemand die dit open heeft staan.

Het is een pas gekochte nieuwe pc waar Windows 10 op stond. Die heb ik eraf gehaald en toen verhinderde UEFI het installeren van Linux. Drie dagen mee geworsteld voor dat het lukte. En zoals ik al schreef, lukt het booten van USB en DVD van geen kanten.

Niks wijs laten maken ? Door wie? ;-)

Zonder gekheid: ik vind het vaak lastig om te bepalen wie ik nu wel en niet kan geloven.

P.S.  Met Clonezilla kan ik echt niet werken, ik snap het programma niet. Maar ik heb Redo Backup en Acronis True Image geprobeerd en ook die blijken onbruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 10:14:35 door Jos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #27 Gepost op: 2017/05/16, 10:36:22 »
Het niet booten ligt zeker aan de uefi, dit is wat veranderd tav oudere pc's.
Ga eens flink lezen zodat je meer info over uefi krijgt.
Op pjotr site staat dacht ik ook info.

Secure boot uitzetten kan helpen.
Je kan ook booten volgens oude manier,
dus er is van alles in te stellen.
Soms is een bios update nodig, maar dit zou ik alleen doen indien het echt nodig is.

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #28 Gepost op: 2017/05/16, 10:37:47 »
Citaat
Maar ik heb Redo Backup en Acronis True Image geprobeerd en ook die blijken onbruikbaar.

Inderdaad, niet bruikbaar in "Linux". Deze programma's kan je alleen in Windows gebruiken.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #29 Gepost op: 2017/05/16, 10:42:44 »
Je backup software moet wel de laatste versie zijn, zeker tav uefi.
normaal zou alle backup software die image maakt moeten werken,
maar je moet wel een kopie maken die niet naar files kijkt, maar alleen naar de bits kijkt, dus de o en 1 op de hd, dan wordt alles meegenomen.
Als software alleen de files en boot gedeelte meeneemt (wat vlugger is), dan moet de backup software wel de file system kennen, dus bij ntfs of ext4.
Bij bit by bit copie wordt alle meegenomen.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #30 Gepost op: 2017/05/16, 10:47:48 »
Citaat
Maar ik heb Redo Backup en Acronis True Image geprobeerd en ook die blijken onbruikbaar.

Inderdaad, niet bruikbaar in "Linux". Deze programma's kan je alleen in Windows gebruiken.

Ik heb die beperking nooit gemerkt. Redo Backup is ook geschikt voor Linux: https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/redo-backup-recovery-restore-image-herstel-pc

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #31 Gepost op: 2017/05/16, 10:49:50 »
Je backup software moet wel de laatste versie zijn, zeker tav uefi.
normaal zou alle backup software die image maakt moeten werken,
maar je moet wel een kopie maken die niet naar files kijkt, maar alleen naar de bits kijkt, dus de o en 1 op de hd, dan wordt alles meegenomen.
Als software alleen de files en boot gedeelte meeneemt (wat vlugger is), dan moet de backup software wel de file system kennen, dus bij ntfs of ext4.
Bij bit by bit copie wordt alle meegenomen.

Inderdaad allemaal punten om op te letten, wat ik al deed.

P.S. Mijn Acronis True Image is van 2014 (gekocht). Misschien dat een nieuwere versie wel werkt, ik ga het proberen.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 10:52:06 door Jos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #32 Gepost op: 2017/05/16, 10:55:39 »
Van 2014 zou ook moeten werken, alleen de uefi misschien anders instellen, dan zou het moeten werken.
En als Acronis True Image geen ext4 kent, dan een bit by bit copie maken.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #33 Gepost op: 2017/05/16, 11:04:32 »
Het maken van een Image doe ik altijd bit by bit, anders is het immers geen Image :-)

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #34 Gepost op: 2017/05/16, 11:21:42 »
Even kort tussendoor.

Image maken? Dat is toch meer iets voor win?
En een groot nadeel van een recente image is dat je grote kans heb dat je met de image je probleem weer gewoon terug krijgt in je nieuwe installatie. Een virus bijvoorbeeld wat vandaag toe slaat kan al goed drie weken terug verspreid en op je pc terecht gekomen zijn. Die duw je dan lekker mee in je recente image om weer terug te krijgen.

Met linux is het zo simpel.
Je maakt een install-batch van de programma's welke je nu hebt, en deze backup je mee. Dit is niet meer dan een tekstbestandje van enkele kb's.
Daarna backup je je volledige .home map inclusief alle verborgen bestanden. Evenals je aangemaakte batchcommando.

Mocht dan je pc crashen...
Je gebruikte versie linux terug installeren.
Batchcommando in terminal draaien om je proggies terug te krijgen in slechts één handeling/commando.
.home terug zetten, waarmee je meteen je oude instellingen van al je proggies meteen weer terug zet, INCLUSIEF al je emails en accounts!

En je hebt alles weer terug zoals je het had. En dan zelfs volledig schoon.
Hoe simpel wil je het hebben?  8-)

Voorbeeld batchcommando
Citaat
sudo apt-get install <prog1> <prog2> .......... <prog99>
sudo apt-get install naamvanproggie naamvanproggie2
Citaat
sudo apt-get install ardour audacity gimp gparted hydrogen mixxx openshot scribus gnome-nettool
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 11:29:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #35 Gepost op: 2017/05/16, 11:27:02 »
Hoe simpel wil je het hebben?  8-)

Veel simpeler!  :-)   Want eerlijk gezegd is dit voor mij erg ingewikkeld, en veel gecompliceerder dan het maken van een Image zoals ik dat jarenlang deed.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 11:29:30 door Jos »

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #36 Gepost op: 2017/05/16, 11:33:49 »
partyrabbit 11:21:42 schreef: Image maken? Dat is toch meer iets voor win?

Zoals ik al schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat het installeren en afregelen van Mint zo vlot is gegaan dat het maken van een Image minder noodzakelijk is dan het voorheen met andere OS'n was. Maar het maken van een Image was slechts vijf tot tien minuten werk dus als het lukt vind ik het toch de moeite waard.

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #37 Gepost op: 2017/05/16, 11:58:29 »
Citaat
Maar ik heb Redo Backup en Acronis True Image geprobeerd en ook die blijken onbruikbaar.

Inderdaad, niet bruikbaar in "Linux". Deze programma's kan je alleen in Windows gebruiken.

Ik heb eens gekeken, maar Acronis True Image (de versie die ik heb) is inderdaad een Windows programma. Maar mijn Redo Backup niet.

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #38 Gepost op: 2017/05/16, 12:23:31 »
Citaat
Maar ik heb Redo Backup en Acronis True Image geprobeerd en ook die blijken onbruikbaar.

Inderdaad, niet bruikbaar in "Linux". Deze programma's kan je alleen in Windows gebruiken.
Complete onzin.
Redo is een live cd / usb
Acronis heeft ook een live cd en daar kan je gewoon een image van Linux mee maken. (kan zijn dat de live cd alleen vanuit windows is aan te maken)

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #39 Gepost op: 2017/05/16, 12:53:54 »
na googlen, vastgesteld dat deze programma's inderdaad wel bruikbaar zijn in 'Linux'.
Mijn excuses.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #40 Gepost op: 2017/05/16, 13:55:09 »
partyrabbit 11:21:42 schreef: Image maken? Dat is toch meer iets voor win?

Zoals ik al schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat het installeren en afregelen van Mint zo vlot is gegaan dat het maken van een Image minder noodzakelijk is dan het voorheen met andere OS'n was. Maar het maken van een Image was slechts vijf tot tien minuten werk dus als het lukt vind ik het toch de moeite waard.

Sjah Jos. Natuurlijk moet je het helemaal zelf weten.
Maar de manier zoals ik het beschreef is behoorlijk gangbaar als linux backup, en dan heb je stukken minder (zoniet niet) het risico dat je ook nog een image maakt van je oude probleem.

Image is vooral handig inderdaad als je met regelmaat een blauw scherm krijgt.  :evil:
Maar het is zoooo 90's.  ^-^ Om precies te zijn '95, '98, xp, vista.   :rolleyes:  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #41 Gepost op: 2017/05/16, 14:05:00 »
Je hoeft helemaal niks te doen, laat je niks wijsmaken, door vele websites.

En niks laten wijsmaken!
Je hebt zelf 10 jaar ervaring met linux, dus je weet wat je  moet doen.
De makers van de linux versies  weten niet wat ze doen, dus verander de hele linux na installatie!!!!!!!!!!

Enigste wat je altijd moet doen tav van pc's en andere hardware tav pc's is veiligheid.(handleiding zeer uitgebreid lezen).
Is het volgens jou verkeerd om dingen te veranderen aan je Linux?

Zo ja, waarom "moet" er bij veiligheid volgens jou ineens weer wel wat worden veranderd? Weten de Linuxontwikkelaars bij veiligheid soms plotseling "niet wat ze doen"?

Hoe consequent vind je je eigen redenering?
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 20:14:55 door Pjotr »

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #42 Gepost op: 2017/05/16, 14:18:59 »
partyrabbit: "... en dan heb je stukken minder (zoniet niet) het risico dat je ook nog een image maakt van je oude probleem."

Dit is mij bij het talloze malen maken van een Image nooit overkomen.



Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #43 Gepost op: 2017/05/16, 14:35:16 »
Dit is mij bij het talloze malen maken van een Image nooit overkomen.

Ja mooi hè.  ^-^
Sinds ik linux heb heb ik geen talloze keren een image nodig gehad want zelfs nog nooit één crash gehad. 1x een backup vanwege een nieuwe pc. Daar zit het verschil. ;)

Image is vooral handig inderdaad als je met regelmaat een blauw scherm krijgt.  :evil:

Veel succes!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #44 Gepost op: 2017/05/16, 15:00:01 »
"Sinds ik linux heb heb ik geen talloze keren een image nodig gehad want zelfs nog nooit één crash gehad. 1x een backup vanwege een nieuwe pc. Daar zit het verschil. ;)"

Door veel problemen met Linux heb ik veel gehad aan mijn Images.

"Veel succes"

Dat moet met jullie hulp lukken :-)

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #45 Gepost op: 2017/05/16, 15:11:34 »
Even voor de duidelijkheid. Mijn strategie is:

1. Distro installeren
2. Voordat ik ga configureren, of event. erna, een Image maken
3. Linux gebruiken... en als ik de boel verprutst heb:
4. Image terug zetten

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #46 Gepost op: 2017/05/16, 15:37:05 »
Behoorlijk zinloos naar mijn idee. Linux staat tegenwoordig binnen een half uur geïnstalleerd.
Image maken, image terug zetten duurt net zolang of langer

Offline Jos

  • Lid
Re: Welke 10-punten lijst moet ik na installatie uitvoeren?
« Reactie #47 Gepost op: 2017/05/16, 16:06:21 »
Mijn ervaring is echt anders. Het installeren van Linux duurt bij mij dertig minuten en het configureren twee uur, zeker na het getob met UEFI BIOS dat de installatie van een ander OS dan Windows lijkt tegen te werken. Het terugzetten van een Image duurt bij mij vijf tot tien minuten.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/16, 16:30:54 door Jos »