Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verschoven beeld  (gelezen 3198 keer)

Offline eendje

  • Lid
verschoven beeld
« Gepost op: 2007/03/31, 23:49:04 »
Ik heb als ik Ubuntu installeer dat het beeld verschoven is op de monitor. Op een screenshot zie je dat natuurlijk niet. maar ik heb het screenshot hieronder zo verbouwd als dat het op het scherm wordt weergegeven. Ik heb het al bij twee systemen gehad.

1 Geforce FX 5200 met een Philips 150B3V monitor
2 ATI x200 met een LG Flatron L1718S monitor

Waar komt dit door?



Ik kan bij de instllingen van de monitor het wel verschuiven, maar als ik dan Windows opstart is het beeld daar verschoven, terwijl het daar origineel goed was.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verschoven beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/31, 23:58:40 »
Komt door verschil in de drivers. Heb je onder Windows de fabrieksdriver, en in Ubuntu de open-brondriver?

Offline siegi

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/01, 00:26:21 »
Ik zou eerder denken dat je onder windows een andere resolutie of refresh rate hebt.

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
verschoven beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/01, 00:37:07 »
Zelfde "probleem" hier.
Ik heb dit kunnen oplossen door mijn monitor terug te plaatsen naar de fabrieksinstellingen.
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

Offline siegi

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/01, 00:39:11 »
Als je een monitor aanstuurt via een dvi poort inplaats van vga dan heb je daar geen problemen meer mee.
Beeld is altijd mooi waar het moet zijn.
Maar alleen recente tft monitors hebben die poorten.

CrazyCentaur

  • Gast
verschoven beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/01, 07:50:50 »
Ik ken het alleen van mijn LCD-scherm (de computer waar verschillende systeemprogramma's op staan). Inderdaad: verschillen tussen XP en Linux, maar ook tussen Suse en Ubuntu. Ik druk dan maar op het knopje "Auto Adjusting" en dan staat het weer goed. Ik heb net de oplossing van RoG eens gedaan. Ik ben benieuwd of het nu over is.

Het probleem van het ontbreken van DVI: oude grafische kaarten hebben ze natuurlijk ook niet :)

Offline eendje

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/03, 20:59:43 »
Citaat van: siegi
Ik zou eerder denken dat je onder windows een andere resolutie of refresh rate hebt.
Bingo dat was em, bedankt! (sorry voor trage reactie, maar nog geen tijd gehad om het uit te proberen)
Het zijn inderdaad TFT schermen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

CrazyCentaur

  • Gast
verschoven beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/03, 22:37:39 »
Fijn voor jou, Eendje, maar dat is niet per se de reden van dat verschuiven. Bij mij zijn resolutie en refresh rate overal hetzelfde en toch gebeurt dat. De oplossing van RoG moet ik nog even op resultaat bekijken.

Offline Ramana

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/04, 19:04:11 »
Bij Feisty is het nu niet meer het geval, maar bij alle vorige versies van Ubuntu was het beeld een klein beetje verschoven (b.v t.o.v. Windows). Met de Nvidia-driver was dit bij mij niet het geval.  Bij Suse is dit softwarematig aan te passen. Er bestaat ook een Debian progje om het beeld te verschuiven. Bij dualboot wel zo prettig. Kijk eens of je verschil ziet met en zonder Nvidia-driver (als je tenminste 'n Nvidia-kaart hebt)..

Offline eendje

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/04, 20:00:21 »
Bij mij was het met de binaire Nvidia driver ook verschoven... Ik gebruik op dit moment de nv driver heb geen probleem als de verversingsfrequenties in WIn en Ubuntu gelijk zijn. Ik zal de binaire driver eens installeren en kijken of het hier ook goed blijft.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
verschoven beeld
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/04, 23:36:25 »
heb het bij alle installaties dat het beeld wat aangepast moet worden aan de monitor.
maar start ik dan een andere installatie weer op staat het nog gewoon goed.