Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp in Alkmaar  (gelezen 24250 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #100 Gepost op: 2007/03/23, 23:12:18 »
Goed artikel, Vinc. Uiteindelijk is het in ieders belang, om het verstikkende monopolie te doorbreken.

Aangaande je draadloze USB-kaart: vandaag is de bètaversie van de nieuwe Ubuntu 7.04 Feisty Fawn uitgekomen. Op 19 april komt de voltooide versie pas officieel uit. Maar misschien kun je met deze bèta, die al aardig goed werkt, je draadloze kaart snel aan de praat krijgen. Als je geluk hebt, werkt hij uit-de-doos, meteen dus.

Je kunt Feisty gewoon testen in een LiveCD-sessie, dus zonder installatie op de harde schijf.
In het systeemvak, rechtsbovenin, zie je een icoontje van Network Manager (een dubbele terminal). Als je daarop klikt, zie je de beschikbare draadloze netwerken.

Hier haal je de bèta:
http://releases.ubuntu.com/feisty/ubuntu-7.04-beta-desktop-i386.iso

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hulp in Alkmaar
« Reactie #101 Gepost op: 2007/03/23, 23:15:21 »
Citaat van: "trouw"
Maar wat gaat deze docent doen als hij nieuwe computers koopt?
 Of wat zullen zijn leerlingen doen met het geleerde? De tijd zal het leren. Maar het hangt van ons allen af of de hele wereld mee kan doen in het digitale tijdperk, zonder een wetsovertreder of crimineel te worden.
Allemaal op Opensource .....
Goed stuk Vinc ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #102 Gepost op: 2007/03/23, 23:25:07 »
Citaat van: pjotr123
Goed artikel, Vinc. Uiteindelijk is het in ieders belang, om het verstikkende monopolie te doorbreken.

Aangaande je draadloze USB-kaart: vandaag is de bètaversie van de nieuwe Ubuntu 7.04 Feisty Fawn uitgekomen. Op 19 april komt de voltooide versie pas officieel uit. Maar misschien kun je met deze bèta, die al aardig goed werkt, je draadloze kaart snel aan de praat krijgen. Als je geluk hebt, werkt hij uit-de-doos, meteen dus.

Je kunt Feisty gewoon testen in een LiveCD-sessie, dus zonder installatie op de harde schijf.
In het systeemvak, rechtsbovenin, zie je een icoontje van Network Manager (een dubbele terminal). Als je daarop klikt, zie je de beschikbare draadloze netwerken.

Hier haal je de bèta:
http://releases.ubuntu.com/feisty/ubuntu-7.04-beta-desktop-i386.iso

Helpt dit?

Groet, Pjotr.
Hai Pjotr,
Dank voor je tip, maar nu ik me realiseer dat 7.04 al over een week of drie formeel afgerond beschikbaar is, denk ik dat ik dat gewoon maar ga afwachten en dan meteen die versie installeer, en dan pas mń linksysje ga prberen te vinden.
Is het in Feisty inderdaad zóveel makkelijker om een wifi-verbinding te realiseren???
Want wat ik tot nu toe tegenkwam aan beschrijvingen voor Dapper en Edgy, maakte me niet vrolijk...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #103 Gepost op: 2007/03/23, 23:29:09 »
Veel makkelijker, geloof me. Network Manager neemt je alle moeite uit handen....  :-)
Gewoon klikken op het NM-symbooltje in het systeemvak, en de beschikbare draadloze verbindingen klappen open (inclusief die van je buurman, haha) en je kunt gewoon kiezen met welke je verbinding wil maken.

Overigens: dit kan natuurlijk alleen dan, wanneer Feisty de driver voor je draadloze kaart aan boord heeft. Juist daarin scoort Feisty veel beter dan de vorige versies, dus het is zeker het proberen waard. Ach, wat heb je te verliezen? Een leeg CD'tje kost maar 50 cent....

Lukt het ook met deze bèta nog niet meteen, niet getreurd, dan lukt het wellicht over een maand wel, met de voltooide versie.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Hulp in Alkmaar
« Reactie #104 Gepost op: 2007/03/24, 10:35:31 »
FEISTY heeft natuurlijk een betere hardwareherkenning. het is idd het proberen waard. kijken of de livecd werkt lijkt me. :)
verder is de betaversie stabiel.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #105 Gepost op: 2007/03/24, 16:47:14 »
Vinc, ik zou het erg jammer vinden als je nog veel problemen zou ondervinden met Ubuntu. Ik zou nu eerst inderdaad een drietal weken de release van 7.04 afwachten en deze dan installeren, volgens mij wordt deze namelijk erg stabiel en erg snel, zoals ik ook beschreven heb in mijn blog (deze valt te lezen op http://planet.ubuntu-nl.org of gewoon een rechtstreekse link: http://wesley.debianbox.be/2007/03/23/feisty-fawn-flies-fast/)

En wat jouw draadloze kaart betreft, er zijn manieren bekend om deze te laten werken, maar ik weet niet of die in Feisty wel standaard zal werken. Ik heb hier wel Feisty beta draaien, maar ik kan zo snel niet aan jouw kaartje geraken om het zelf te testen... Als het niet gefixt is, dan lossen we het in ieder geval samen wel ff op met een workaround via het forum of via IRC/Jabber/MSN (of je moet ff naar België rijden ;)) en dan zullen we er eveneens voor zorgen dat het probleem opgelost wordt in de volgende versie van Ubuntu, want dan moeten we dit toch als een nieuwe bug gaan rapporteren
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #106 Gepost op: 2007/03/24, 19:47:42 »
Citaat van: pjotr123
Veel makkelijker, geloof me. Network Manager neemt je alle moeite uit handen....  :-)
Gewoon klikken op het NM-symbooltje in het systeemvak, en de beschikbare draadloze verbindingen klappen open (inclusief die van je buurman, haha) en je kunt gewoon kiezen met welke je verbinding wil maken.

Overigens: dit kan natuurlijk alleen dan, wanneer Feisty de driver voor je draadloze kaart aan boord heeft. Juist daarin scoort Feisty veel beter dan de vorige versies, dus het is zeker het proberen waard. Ach, wat heb je te verliezen? Een leeg CD'tje kost maar 50 cent....

Lukt het ook met deze bèta nog niet meteen, niet getreurd, dan lukt het wellicht over een maand wel, met de voltooide versie.
Hai Pjotr123,
Heb nu dus de Feisty-Cd draaiende
en kijk in System (Feisty is nog Engelstalig bij mij)
Zie daarin geen NM symbooltje,
wel
  Administration
en daarin weer
  Network    
en
  Network Tools
Klik ik op Network, dan krijg ik een overzicht van de Network Settings
Daarin zie ik 4 netwerk-mogelijkheden
- Wireless connection (wmaster0)    niet aangefinkt
  roaming mode enabled
- Wireless connection (wlan0)          niet aangefinkt
 roaming mode enabled
- Wired connection                          wel aangefinkt
  Address: dhcp
- Modem connection                       niet aangefinkt

Het verschil tussen wmaster en wlan ken ik niet. Bij beide staat bij properties helemaal niets behalve dan het vinkje bij allow roaming mode
Wat moet ik nou doen om m'n WUSB Linksys 54GC te laten zoeken en via die wlan verbionding met m'n modem te maken?
Voor de duidelijkheid: ik heb nu dus verbinding via m'n ethernetkabel

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #107 Gepost op: 2007/03/24, 19:54:36 »
OK! je hebt de draadloze USB-internetkaart er al inzitten, dat is wlan0, en die wordt al herkend, anders zou je hem daar niet zien staan.

Tja, gooi de netwerkkabel eens los, klik op Network Manager symbooltje (terminalschermpje) rechtsbovenin, en vink wlan0 eens aan. Als dat lukt, dan heb je verbinding!

Open Firefox dan maar eens en probeer een website te bezoeken.

Ik ben benieuwd!

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #108 Gepost op: 2007/03/24, 20:54:03 »
Jammer, maar nog niet gelukt.
Ik heb een Fon wifi-zendertje (access point) aan het modem zitten. Die hefet twee draadloze kanalen: een openbaar kanaal FON AP, waarop iedere voorbijganger kan inloggen, en een beveiligd priv'e-kanaal: MyPlace.
De network manager ziet beide kanalen. Ik wil met MyPlace werken, want dat is beveiligd, Met WPA. En dus riep de Network manager:
Error connecting to wireless network
The requested wireless network requires security capabilities unsupported by your hardware.
Daarna FON AP aangefinkt. Dan is ie lang aan het pogen contact te maken, maar na een minuut of zo meldt ie dat er geen verbinding is. Nu ik de ethernetkabel heb aangesloten, pakt ie die weer keurig automatisch. En als ik nu FON AP aanfinkt, probeert ie het were een minuutje en schakelt dan automatisch toch weer naar de ethernetkabel.
Kortom: het Linksysje wordt gebruikt, anders wist de Networkmanager niet dat er een FON AP en MyPlace bestaat, lijkt me, en ook niet dat je voor MyPlace beveiligingsmogelijkheden nodig hebt die niet door mijn hardware wordt ondersteund. Hoewel: hardware? Mijn hardware ondersteunt wel WPA! Ik gok erop dat Feisty dat niet (niet goed) doet?!

Voor de goed orde:vanuit Windows kan ik wel zowel MyPlace als FON AP gebruiken,

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #109 Gepost op: 2007/03/24, 21:12:48 »
He, nu toch weer anders:
Als ik nu op de netweork manager klik, krijg ik als keuze slechts
 Wired network (en die is aangefinkt)
en daaronder staan niet FON AP en MyPlace, maar staat
 wireless networks
met een keuzemenuutje met drie mogelijkheden:
hoewel
NU staan FON AP en MyPLace er weer
overigens steeds met een bijna volle balk (= goede kwaliteit van de verbinding, gok ik?)
En achter MyPlace staat nog een soort schildje (voor de WPA beveiliging die nodig is??)

Goed, tot zover maar weer even
ik ga er nu even een paar uur of langer tussenuit...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #110 Gepost op: 2007/03/24, 21:14:02 »
Jammer. Maar hier vind je een handleiding van iemand die het ding aan de praat heeft gekregen in Ubuntu:
http://marc.abramowitz.info/archives/2007/02/20/setting-up-a-linksys-wusb54gc-wlan-adapter-in-ubuntu/
Eindconclusie van deze handleiding is hoopgevend:
"Definitely not plug and play but not as hellish as I had imagined."

Helpt dit?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #111 Gepost op: 2007/03/24, 22:58:53 »
pjotr123: ik heb toch wel een vermoeden dat Feisty's nieuwe kernel misschien wel deze netwerkkaart ondersteunt... en als ik de verhalen van Vinc hoor, dan lijkt het ding toch min of meer te werken?

Vinc, als je op het networkmanager symbool in de taakbalk klikt, en je klikt op één van de draadloze netwerken, probeert hij dan te verbinden? Bij de WPA verbinding wordt je normaal gezien automatisch om een WPA sleutel ofzo gevraagd.

edit:

Vinc, als je Jabber, MSN of IRC hebt, voeg me dan ff toe zodat ik je even live kan proberen te helpen..

msn: profox#at#linux.be
jabber: profox#at#amessage.be
irc: profoX` in kanaal #ubuntu-nl in server irc.freenode.net
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #112 Gepost op: 2007/03/24, 23:47:58 »
Volg profoX zijn aanwijzingen maar, Vince!

Ik heb hem via e-mail gevraagd om te helpen. Hij is het soort Linuxgebruiker dat Linuxgebruikers als ik te hulp roepen, wanneer *wij* er niet uitkomen. Baas boven baas!  :-)

Bedankt, profoX! En veel plezier in Spanje volgende week, hè, op je ....hum.... "educatieve" reis!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #113 Gepost op: 2007/03/24, 23:55:34 »
pjotr123: hier staat niemand boven niemand ;)

en bedankt.. plezier zal ik wel hebben :D ik heb ook al een beetje Spaans geleerd zodat ik me ginderachter goed kan behelpen.. una grande servessa, por favor..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Hulp in Alkmaar
« Reactie #114 Gepost op: 2007/03/25, 00:52:55 »
ejejejejeje Profox on vacatione con espagne ejejejeje

Es no dificiel profox,
perro probar el lang solomenta con comer I beber :P

Hele fijne vakantie en gezond weer terug kerel :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #115 Gepost op: 2007/03/25, 01:43:12 »
Citaat van: Gandyman
Es no dificiel profox,
perro probar el lang solomenta con comer I beber :P
Bedankt! Denk ik :P ik begrijp er eerlijk gezegd niets van ;) en Babelfish ook niet, lol
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #116 Gepost op: 2007/03/25, 13:01:25 »
Citaat van: profoX
pjotr123: ik heb toch wel een vermoeden dat Feisty's nieuwe kernel misschien wel deze netwerkkaart ondersteunt... en als ik de verhalen van Vinc hoor, dan lijkt het ding toch min of meer te werken?

Vinc, als je op het networkmanager symbool in de taakbalk klikt, en je klikt op één van de draadloze netwerken, probeert hij dan te verbinden? Bij de WPA verbinding wordt je normaal gezien automatisch om een WPA sleutel ofzo gevraagd.

edit:

Vinc, als je Jabber, MSN of IRC hebt, voeg me dan ff toe zodat ik je even live kan proberen te helpen..

msn: profox#at#linux.be
jabber: profox#at#amessage.be
irc: profoX` in kanaal #ubuntu-nl in server irc.freenode.net
Hi Profox,
Ik heb ook msn, maar nog niet in Feisty, die ik van de live-cd draai en pas na 19-4 echt wil installeren.
Als ik nu op m'n NM-symbooltje klik, krijg ik weer een ander menuutje:
Wired Network is aangevinkt,
daaronder staat als subhoofdje      Wireless network
en dan volgt eerst
default (niet aangevinkt)
en daaronder weer de stanadaard drie andere mogelijkheden (Connect to other... etc)
Dus geen overzicht van FON AP en MyPlace
maar dat was logisch omdat m'n Fon nog niet aan stond.
Nu is dat wel het geval, maar dan nog verschijnen die twee mogelijkheden niet in beeld.
Ik weet dat gisteren na het aanklikken van FON AP er een minuut lang verbinding werd gezocht, waarna alsnog automatisch weer voor het wired network werd gekozen.
Na het aanvinken van MyPlace kreeg ik onmiddellijk de mededeling dat er beveiligingszaken nodig waren die niet door mijn hardware worden ondersteund' (maar dan in het engels - zie mijn post van gisteren), dus geen mogelijkheid om een wpa-sleutel in et voeren.

Ach, inmiddels is de mogelijkheid om onder Wireless network
 default
aan te vinken verdwenen...
ws door het aanzetten van het Fon-Access Point? Of zou die   default    van een buurman zijn geweest die net z'n zaakie heeft uitgezet?
wanter is in de buurt nog een zwak Wifi-netwewerkje (beveiligd, dus ik ben er nog nooit opgekomen...)

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #117 Gepost op: 2007/03/25, 13:10:47 »
Hi profoX,
Nog iets, bedenk ik me:
Ik heb gisteren nog geprobeerd om via NM en dan Connect to other wireless network een verbinding te maken.
dan verschijnt er een menuutje waarin je de nama van het netwerk moet opgeven (waarop ik MyPlace heb ingevuld), en de vorm van beveiliging: None of wep.
Dat hiel niet, maar omdat ik daar MyPlace had ingevuld, kon later misschien die naam in het Menuutje verschijnen samen met FON AP, bedacht ik me net.
Dus nu opnieuw die route gevolgd, maar in plaats van MyPlace als naam MijnPlaats opgegeven (en None als beveiliging) Hij probeerde even contact te krijgen, en schakelde wired network uit, maar al heel snel ook weer in.
Maar nu zie ik in NM plotseling wel weer FON AP en MyPlace staan! Dus niet de naam MijnPlaats. Oftewel: volgens mij heeft Feisty toch wat contact met m'n WUSB Linksys 54GC, maar komt er vervolgens geen verbiding met het FON Acces Point tot stand, ook niet via MyPlace.
Ik probeer MyPlace net weer even en krijg opnieuw de melding:
Error connecting to wireless network
The requested wireless network requires security capabilities unsupported by your hardware.

Volgens mij is mijn hardware prima in staat om WPA te gebruiken, in ieder geval vanuit Windwos XP...

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #118 Gepost op: 2007/03/25, 13:13:48 »
En dan nog maar een aanvulling:
Als ik bij MyPlace die melding over security capabilities heb weggeklikt, blijft de NM toch nog een minuut of zo proberen verbinding te maken via MyPlace.

Ah, en nu zijn FON AP en MyPlace als mogelijkheid weer uit de NM verdwenen...

Kan ik in de NM iets handmatig instellen via   Create new wireless network????

Vinc

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #119 Gepost op: 2007/03/25, 18:11:20 »
Iets geheel anders: vertalen van Ubuntu.
Ik dacht: ik ga eens wat bijdragen aan Ubuntu en ga wat teksten vertalen naar het Nederlands. Als ik via Launchpad naar Ubuntu-vertalingen  ga en dan Dutch kies, zie ik dat al heel veel vertaald is. Dan filter ik op wat nog niet vertaald is, en zie dat er al wel allerhande vertalingen onder de Engelse teksten staan, maar alleen in lichtgrijs ipv in zwarte tekst. Volgens min zij dta goeie vertalingen, en ik wil niet opnieuw het wiel uitvinden. Hoe werkt dit? Waar vind ik teksten die echt nog niet vertaald zijn, en waarom staan goede Nederlandse vertalingen in een rubriek 'nog niet vertaald'?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hulp in Alkmaar
« Reactie #120 Gepost op: 2007/03/25, 18:13:43 »
dat is een vraag die thuis hoort in de rubriek vertalingen en niet bij installatie en beginners Vinc
kijk eens hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/4
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7

Misschien beter in een van die topics verdergaan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Hulp in Alkmaar
« Reactie #121 Gepost op: 2007/03/25, 18:17:00 »
Citaat van: Vinc
Iets geheel anders: vertalen van Ubuntu.
Ik dacht: ik ga eens wat bijdragen aan Ubuntu en ga wat teksten vertalen naar het Nederlands. Als ik via Launchpad naar Ubuntu-vertalingen  ga en dan Dutch kies, zie ik dat al heel veel vertaald is. Dan filter ik op wat nog niet vertaald is, en zie dat er al wel allerhande vertalingen onder de Engelse teksten staan, maar alleen in lichtgrijs ipv in zwarte tekst. Volgens min zij dta goeie vertalingen, en ik wil niet opnieuw het wiel uitvinden. Hoe werkt dit? Waar vind ik teksten die echt nog niet vertaald zijn, en waarom staan goede Nederlandse vertalingen in een rubriek 'nog niet vertaald'?
kijk even bijv. bij kubuntu, daar staat alles nog op rood, daar wordt vollop vertaald. dus rood heeft nog niet het groene licht gekregen. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #122 Gepost op: 2007/03/25, 18:45:18 »
Citaat van: Vinc
En dan nog maar een aanvulling:
Als ik bij MyPlace die melding over security capabilities heb weggeklikt, blijft de NM toch nog een minuut of zo proberen verbinding te maken via MyPlace.

Ah, en nu zijn FON AP en MyPlace als mogelijkheid weer uit de NM verdwenen...

Kan ik in de NM iets handmatig instellen via   Create new wireless network????
Je kunt nog wat uitproberen, natuurlijk. Maar er zijn twee conclusies die je al kunt trekken: je draadloze kaart wordt al herkend in Feisty(!), maar het werkt nog niet helemaal zoals het moet, waarschijnlijk omdat Feisty nog in bètastatus is.

Ik zou het gewoon over een paar weken weer proberen, met de voltooide versie, en nu niet teveel tijd en moeite steken in deze bèta.

Je kunt er in elk geval een foutrapport van versturen aan Ubuntu; des te groter is de kans dat het probleem straks is verholpen.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #123 Gepost op: 2007/03/25, 19:24:51 »
Het probleem is dat de Ralink rt2x00 driver (rt73 voor USB) zijn WPA beveiliging niet via Linux Wireless Extensions doet, en daardoor is die niet compatibel met Network-manager, je zou dus Network-manager moeten uitschakelen en handmatig wpa_supplicant gebruiken als je toch per se WPA wilt. Onbeveiligd en WEP werkt normaal gezien wel prima onder Network-manager, tenminste onder Feisty, want in de kernel die Edgy/Dapper gebruiken is de status ID van deze Linksys kaart niet opgenomen en moet er vanalles gehercompileerd worden.

Dus:

- Feisty afwachten en gebruiken ZONDER network-manager en met wpa_supplicant
- Feisty afwachten en beveiliging met WEP proberen in plaats van WPA; zou wel moeten werken MET network-manager
- of een nieuwe kaart kopen...

veel andere mogelijkheden heb je niet, vrees ik

Ik heb het probleem wel aangekaart bij de ontwikkelaar van de rt2x00 driver (Mark, aka Serialmonkey) en eens gevraagd hoe het zit met de ondersteuning van LWE (Linux Wireless Extensions), ik hou je op de hoogte.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

chico

  • Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #124 Gepost op: 2007/03/28, 02:00:17 »
Dag allemaal
Graag zou ik een pps willen afspelen in Linux ubuntu,ik zie de pps wel maar moet deze starten via F5n te drukken dan gaat hij wel maar ik heb er geen geluid bij weet iemand soms raad
PS,ik ben een beginneling met linux,maar vind het wel de moeite om het volledig te willen kennen,kan iemand mij AUB een beetje helpen in beginners taal dan,
Bedankt bij voorbaad,tot slot nog dit,ik heb al veel geleerd via dit forum bedankt allemaal
Groetjes
Chico