Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vmware op ubuntu (dus ubunto als host)  (gelezen 5518 keer)

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Gepost op: 2008/10/12, 19:59:54 »
Ik ben na 25 jaar weer met unix begonnen en na veel googelen met ubuntu bezig. Fantastisch. Echter, ik heb, voor mijn werl, ook windows nodig. dus ik heb vmware (vmware-workstation_6.5.0-118167_i386.deb) geinstalleerd. Geen enkel probleem??? Inderdaad, geen fouten oid.

Maar, hoe start ik nu vmware op? Nergens kan ik een icon of een nieuw menu-item vinden, noch eoa executable op disc.

Volgens mij moet ik nog wat doen, maar wat?

Heeft iemand een tip?

eagleman
Ubuntu user # 30077

Offline joop905

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/12, 20:57:39 »
Welkom,
dit kan:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in: vmware

en kijk ook hier naar: Systeem==>Voorkeuren==>Hoofdmenu
onder Systeemgereedschap vink daar VMware aan


GrJ.

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/12, 21:20:11 »
joop905,

vmware: command not found

vmware onder systeemgereedschap kan ik niet vinden.

Geen enkel teken in ubuntu dat vmware is geinstalleerd.

wat nu?
Ubuntu user # 30077

Offline ivo

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 22:14:30 »
Citaat van: eagleman
joop905,

vmware: command not found

vmware onder systeemgereedschap kan ik niet vinden.

Geen enkel teken in ubuntu dat vmware is geinstalleerd.

wat nu?
En als je
/usr/bin/vmware
intikt?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/12, 22:22:41 »
Kijk eens in Synaptic op vmware, als het goed is staat er een groen blokje voor. Klik nu met de rechter muisknop op het pakket > Kies Eigenschappen > Klik op het derde tabblad Geinstalleerde bestanden > kijk nu bij bijv usr/bin wat erachter staat bijv usr/bin/vmwarestation dat laatste in de terminal ingeven, als dit het juiste commando is dan kan je een starter aanmaken in het hoofdmenu.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

mickvdv

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/12, 22:46:40 »
In ubuntu kan je het beste je software installeren via de repo. In synaptic selecteer je het pakket dat je wil installeren en installeert het.

Verder kan ook virtualbox gebruiken, het schijnt beter (sneller) te werken en het is gratis. Bij vmware moet je geloof ik via een hack (of via het internet) die images downloaden. In virtualbox kan je gewoon een cd laden in je installatie.

Mickvdv

Offline joop905

  • Lid
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/12, 22:59:20 »
vmware staat niet in Synaptic

mickvdv

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/13, 09:16:12 »
Niet? Dan zou ik cker weten voor virtualbox gaan:P:

https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/13, 19:04:31 »
Citaat van: ivo
Citaat van: eagleman
joop905,

vmware: command not found

vmware onder systeemgereedschap kan ik niet vinden.

Geen enkel teken in ubuntu dat vmware is geinstalleerd.

wat nu?
En als je
/usr/bin/vmware
intikt?
Helaas: werkt niet.

Dus maar, zoals jullie zeggen, VirtualBox uitproberen. Heb ik overigens ook draaien op mijn windows (bah) systeem.

Dit commando uitvoeren:

sudo apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-source virtualbox-ose-modules-generic geeft direct een fout.

sudo apt-get install virtualbox-ose  gaat ok

Er is nu onder menu applications, System tools een entry (de enige) virtualBox OSE.

sudo apt-get install virtualbox-ose-source : E: Invalid operation virtualbox-ose-source

Tsja, en het staat zo mooi uitgelegd op de site (https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox), maar waarom dan dit soort problemen?

Ik draai op een HP laptop nx9420, 2GiByte

Overigens lijkt VirtualBox op te starten, maar waarom dan die andere commando's.

Het is nu 19.00 uur en ik moet helaas weg. Kan pas woensdagavond weer reageren. Tsja, werk.....

In iedergeval bedankt voor alle reacties tot nu toe.

groet.
Ubuntu user # 30077

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/13, 19:19:10 »
Je kan beter de versie van de site downloaden, deb pakketten staan er ook op, in de OSE versie zit nl. geen USB ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/14, 00:10:46 »
Ik begrijp trouwens niets van die documentatiepagina, waarom zou je ook de broncode willen installeren?

Gr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/15, 11:57:50 »
Welke documentatie bedoel je?(graag een linkje)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/15, 12:29:52 »
Gijsbert:
Citaat
Welke documentatie bedoel je?(graag een linkje)
De documentatie waar hierboven naar verwezen wordt:

https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox

Daar staat volgens eagleman o.a. blijkbaar:
sudo apt-get install virtualbox-ose-sourceGr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/15, 13:44:42 »
Het verhaal voor de source:
x86 virtualization solution - guest addition module source
VirtualBox is a free x86 virtualization solution allowing a wide range
of x86 operating systems such as Windows, DOS, BSD or Linux to run on a Linux system.
This package provides the source code for the virtualbox guest addition kernel modules. The virtualbox-ose-guest-utils package is also required in order to make use of these modules. Kernel sources or headers are required to compile these modules.
En makkelijker installeren en USB ondersteuning,  hier downloaden http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads download ook de manual die op de site staat, altijd makkelijk voor naslag,na de download op het bestand klikken, dan opent de pakket manager, installeren klikken, zorg dat Synaptic niet actief is, met vragen tussen door mee instemmen. Klaar.
Na de installatie terug te vinden onder Systeem gereedschappen.
Tenzij je perse de OSE versie wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/15, 14:06:35 »
Gijsbert:

Dat verhaal over de non-OS (maar vrij te gebruiken voor niet-commerciële doeleinden) was me wel bekend. Ik gebruik de closed source versie al geruime tijd en dat is dus inderdaad downloaden, installeren met GDebi en klaar.

De GuestAdditions worden dan automatisch op schijf gezet, wel zo gemakkelijk, en Virtualbox komt dan zelfs netjes in Synaptic terecht zodat je het pakket later eventueel weer heel comfortabel kunt dé-installeren.

Dat je de kernelheaders en de C-compiler (tegenwoordig standaard aanwezig in Ubuntu) nodig hebt voor het bouwen van de kernelmodules is ook logisch maar dat de OS-versie de VBox-broncode nodig heeft om de GuestAdditions te bouwen is nieuw voor me.

En eigenlijk best wel een beetje vreemd......

Maar bedankt voor de uitleg, 't is me (min of meer) helder :) .

Gr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/15, 21:55:55 »
Okay okay, het begint mij allemaal te duizelen.

Echter...... ik heb mijn laptop weer van voren af aan geinstalleerd.  

Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Gaat vlekkeloos. Gelukkig.

Daarna virtualbox-2.0_2.0.2-36488_Ubuntu_hardy_i386.deb. Dit geeft een error dat libqt4-core niet is geinstalleerd.

Dus: sudo aptitude install libqt4-core >> lijkt te werken.

VirtualBox.deb nog een keer runnen. >> OK

VirtualBox users toevoegen >> OK

Dan in mountdefsubfs.sh zorgen dat USB wordt gezien.

VirtualBox geeft error: ---spawning----- en nog iets

sudo /etc/init.d/vboxdrv setup  >> ok

Nu lijkt alles te werken.

Een aantal VMware images worden direct door VirtualBox geladen en probleemloos gedraaid. Om eoa reden zijn er ook images die VirtualBox ophangen.

Moet ik nog nader onderzoeken; of weet iemand van jullie wat het probleem kan zijn?

Eigenlijk ben ik wel blij dat niet alles direct werkt zoals zou moeten, of zoals iedereen zegt. Want door al die fouten moet je wel internet af googelen en allerlei dingen proberen om fouten op te lossen.

Dit heb ik allemaal op een 'oude' duo core processor laptop 2GiByte geprobeerd. Morgen gaat hier gewoon weer XP op en kan mijn dochter deze gebruiken voor haar studie.
Dan ga ik mijn nieuwe laptop (hp dua core 4 GiByte en nog wat xtra herzjes) helemaal omgooien en met de kennis die ik in korte tijd heb vergaard en met jullie hulp!!!!!!!! moet dat toch lukken niet?

Nog 1 vraag: wat is ubuntu jeos. Volgens wat ik gelezen heb is dat een uitgeklede ubuntu versie als host voor virtualbox. Klopt dat? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Of moet ik mijn nog oudere dell laptop hiervoor opofferen om te experimenteren.

Thanx.

Eagleman.
Ubuntu user # 30077

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/15, 23:14:39 »
eagleman:
Citaat
Een aantal VMware images worden direct door VirtualBox geladen en probleemloos gedraaid. Om eoa reden zijn er ook images die VirtualBox ophangen.
Je vermeldt niet welke OS-en er in die images zitten maar ik heb destijds bij de overstap van VB 1.6 naar 2.0 een opstartprobleem gehad met XP.

Die was ooit aangemaakt in VB 1.5 en stopte onder BV 2.0 met booten met een foutmelding over vaste schijf controllers en/of kapotte schijven. Ik ontdekte na enig gepruts dat t/m VB 1.6 onder "Settings/General/Advanced" bij "IDE controller type" default een PllX3 geëmuleerd werd, vanaf VB 2.0 was dat gewijzigd in PllX4.

En XP struikelde daar dus over. Terug aanpassen naar PllX3 loste dat op. Diverse virtuele linux distro's en wonderlijk genoeg ook Vista hadden echter geen probleem met die wijziging.

Met Ubunto jeos heb ik zelf geen ervaring maar je moet wel een liefhebber zijn van de console. Het is inderdaad een gestripte versie met alleen het allernoodzakelijkste om vm's te kunnen draaien maar dat "strippen" betekent ook dat niet alleen de Desktop omgeving maar zelfs de complete X-Server is gesneuveld.

Gr,
Jim

wilbert

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/16, 13:14:00 »
kijk is op http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
Kind kan de was doen

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/16, 18:42:11 »
Hmmmm........

Volgens mij geeft dat geen antwoord op eagleman's vragen.

Gr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/17, 02:16:16 »
Mag ik nog even reageren op de eerste vraag van eagleman?
Het niet kunnen vinden van een uitvoerbaar programma ligt in het feit dat je na installatie de gebruiker moet toevoegen aan de groep vmbox users, te vinden via System, Beheer, Gebruikers en groepen. Daarna Unlock en manage groups kiezen, waarna onderaan de lijst de groep vboxusers te vinden is. Aan die groep moet je de gebruikers toevoegen met rechten om het programma te gebruiken.
Daarna staat Sun Vmbox gewoon bij de applications, Systeemgereedschap.

Ik liep er net zelf tegen aan. Misschien dat dit al was gebeurt door eagleman, maar het was mij niet echt duidelijk.

groeten,
Gerrit-Jan

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/17, 21:34:08 »
Daar ben ik weer.

Unbuntu jeos ga ik niet gebruiken. Het is de grafische interface van ubuntu die zo easy is. Voor de meeste taken heb je geen terminal nodig.

De vmware images die NIET op virtualbox draaien zijn allemaal XP images.

JimZ opperde om PllX4 terug naar PIIX3 te zetten. Helaas, maakte niets uit.
Bij het her-starten van de image, wordt wel gevraag om normaal  of in veilige modus op te starten.
In veilige modus worden alle dirvers getoond die worden opgestart.

Opstarten blijft hangen op: multi(0)disk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\DRIVERS\agp440.sys

Iemand een idee?

Eagleman.
Ubuntu user # 30077

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/17, 22:11:56 »
BEN IK WEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mijn XP images werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat heb ik gedaan?

In de Settings, General advanced tab:

Alle 4 de extended features 'aan' gezet.

Thats all.

Eagleman
Ubuntu user # 30077

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/17, 23:32:23 »
Citaat
Mijn XP images werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mooi toch !!!!


gr,
Jim

vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/18, 00:02:58 »
Ja, heel mooi,

Maar ik heb toch een probleem. Ik kan vanuit een image geen Internet connectie maken!

In VirtualBox: Network Adapter 1   PCnet-FASTIII (Nat)

Als ik dan in de control panel van XP 'Set up a home or small office network' kies, krijg ik een melding  "The wizard cannot find your network hardware'


Mmmmmmmmm

Enig idee?

Eagleman
Ubuntu user # 30077

JimZ

  • Gast
vmware op ubuntu (dus ubunto als host)
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/18, 00:26:12 »
Vreemd, VB emuleert een AMD PCNET ethernet adapter en daarvoor heeft XP standaard de drivers in huis (Vista overigens niet, daar moet je hem handmatig na-installeren).

Wat zie je in Apparaatbeheer van Windows? zijn daar uitroep- of vraagtekens te vinden?

Gr,
Jim