Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF document openen  (gelezen 17991 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #25 Gepost op: 2015/05/18, 10:22:51 »
En alles wat de Belgische overheids-IT betreft wordt geregeld door FEDICT. De grote baas van FEDICT staat bekend als een absolute Microsoft-aanbidder en het gerucht gaat dat hij al mensen op staande voet ontslagen heeft omdat ze durfden open source suggereren. Dat is immers des duivels!

Als die Belgische overheidswebsite alleen maar controleert op de aanwezigheid van een PDF-reader mét ondersteuning voor digitale ondertekening in IE en eventueel Firefox onder Windows, en een fout geeft op alle andere platformen, dan gaan ze dat heus niet aanpassen voor Linux gebruikers. Als je de helpdesk contacteert, zullen ze meer dan waarschijnlijk zeggen dat je dan maar moet werken met het platform dat 99% van de bevolking gebruikt.

In België is er geen verplichting voor open source tenzij er een grondige motivering is waarom er voor closed source gekozen wordt zoals in Nederland. En dus doet FEDICT alles - letterlijk alles! - met Microsoft technologie.

Dé grote uitzondering daarop bestaat al jaren en is een grote doorn in het oog van de FEDICT-baas en dat is de serverfarm van de FOD Justitie voor het MACH platform waar zowat iedere justitie-ambtenaar mee werkt. Dat is geen Microsoft maar Solaris met Enterprise Java en een Oracle database. Je mag er echter donder op zeggen dat zodra deze servers aan vervanging toe zijn, er een studie besteld zal worden (bij Microsoft!!!) waaruit zal blijken dat al die niet-compatibele rommel buiten moet en alles vervangen moet worden door Microsoft Windows Servers, .NET en SQL Server. Zo gaat dat.

Offline Nero

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #26 Gepost op: 2015/05/18, 10:34:11 »
Binnenkort eens kijken of Tax-On-Web nog werkt onder Linux...

Offline Bloom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #27 Gepost op: 2015/05/18, 10:35:31 »
Ja, dat werkt gelukkig nog.

Ik vertrouw de Belgische overheid op dat vlak echter voor geen haar en heb dus altijd een virtuele machine met Windows XP of Windows 7 bij de hand om in geval van nood toch met hun rommel te kunnen werken.

Offline Nero

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #28 Gepost op: 2015/05/18, 11:10:21 »
Idem hier.

Offline KeesS

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #29 Gepost op: 2015/05/18, 13:59:25 »
De pensioendienst is geen financiële maar een overheidsinstelling. En de overheid heft lak aan Linux. Microsoft en Apple genereren inkomsten, die van Linux zijn peanuts vergeleken daarbij.

Voor wat Adobe Reader betreft: http://www.omgubuntu.co.uk/2014/10/adobe-reader-linux-download-pulled-website
@Nero,
misschien is dit een domme vraag van mij, maar hoe lost de pensioendienst dit probleem dan op voor gepensioneerde mensen die GEEN COMPUTER hebben ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #30 Gepost op: 2015/05/18, 14:02:23 »
De pensioendienst is geen financiële maar een overheidsinstelling. En de overheid heft lak aan Linux. Microsoft en Apple genereren inkomsten, die van Linux zijn peanuts vergeleken daarbij.

Voor wat Adobe Reader betreft: http://www.omgubuntu.co.uk/2014/10/adobe-reader-linux-download-pulled-website
@Nero,
misschien is dit een domme vraag van mij, maar hoe lost de pensioendienst dit probleem dan op voor gepensioneerde mensen die GEEN COMPUTER hebben ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: PDF document openen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/05/18, 14:04:23 »
Binnenkort eens kijken of Tax-On-Web nog werkt onder Linux...

Eigenaardig maar waar; dat werkt dan nog wel : inkomsten voor de overheid is een geoliede machine als de rest niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #32 Gepost op: 2015/05/18, 14:49:40 »
misschien is dit een domme vraag van mij, maar hoe lost de pensioendienst dit probleem dan op voor gepensioneerde mensen die GEEN COMPUTER hebben ?
Mag ik ook antwoorden? Die kunnen de informatie schriftelijk aanvragen of gebruik maken van een kioskcomputer in een internetcafé (verdwijnt stilaan) of een bibliotheek.

Offline Tom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #33 Gepost op: 2015/05/18, 15:09:51 »
Je hebt dus inderdaad de keuze tussen schriftelijk of het internet ,en ik heb voor internet gekozen we zijn tenslotte anno 2015 zeg!.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #34 Gepost op: 2015/05/18, 15:28:10 »
De geschiedenis zoals  Bloom die vertelt over Fedict is juist :  smart-biz (mei 2009)

Vraag: werkt  mijn-oz   wel onder linux ?

Offline KeesS

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #35 Gepost op: 2015/05/18, 17:24:12 »
misschien is dit een domme vraag van mij, maar hoe lost de pensioendienst dit probleem dan op voor gepensioneerde mensen die GEEN COMPUTER hebben ?
Mag ik ook antwoorden? Die kunnen de informatie schriftelijk aanvragen of gebruik maken van een kioskcomputer in een internetcafé (verdwijnt stilaan) of een bibliotheek.
@Bloom,  dank voor Uw antwoord.
Maar als de gepensioneerden gebruik maken van een kioskcomputer in een internetcafé krijgen ze toch hetzelfde probleem van pdf-bestanden van de pensioendienst die ze niet kunnen openen op opslaan; of zie ik dat verkeerd?

Dan blijft als oplossing over, schriftelijk aanvragen en de verkregen informatie scannen, opslaan als *.jpg en converteren naar *.pdf.
Het dan verkregen "pdf-bestand" is wél te openen en lezen in Linux (dacht ik) ?
Dit is misschien wel een "spastische" manier van doen, maar ik heb in dit forum geleerd; als iets niet gaat zoals je wilt, moet je het maar doen zoals het wél gaat.  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: PDF document openen
« Reactie #36 Gepost op: 2015/05/18, 20:06:40 »
misschien is dit een domme vraag van mij, maar hoe lost de pensioendienst dit probleem dan op voor gepensioneerde mensen die GEEN COMPUTER hebben ?
Of het deugd of niet, daar komt niemand meer mee weg.
Men gaat er vanuit dat iedereen beschikking heeft over computer en internet.
Zelf of bij familie, vrienden of kennisen. En anders zijn er altijd nog de door overheden (gesubsidieerd) openbaar beschikbaar gestelde computers zoals in bibliotheek. En als je er geen verstand van hebt of niet uit komt kun je hulp vragen, desnoods betaalde hulp.
Maar "geen computer" en "geen internet" helpt je er niet onderuit.
Dit in de rechtbank ook als algemeen argumentje opgegooid en dit hierboven was het antwoord van de rechterS.
(ps: zaak gewonnen hoor. maar niet m.b.v. dit argument)

Dan blijft als oplossing over, schriftelijk aanvragen en de verkregen informatie scannen, opslaan als *.jpg en converteren naar *.pdf.
Het dan verkregen "pdf-bestand" is wél te openen en lezen in Linux (dacht ik) ?
Dit is misschien wel een "spastische" manier van doen, maar ik heb in dit forum geleerd; als iets niet gaat zoals je wilt, moet je het maar doen zoals het wél gaat.  ;)
Of de pdf printen als bestand in pdf of postscript. O nee, dat gaat weer niet in adobe. :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: PDF document openen
« Reactie #37 Gepost op: 2015/05/18, 21:00:22 »
Jammer dat de TS een beetje wegblijft want het topic gaat een beetje voorbij aan de vraagstelling momenteel...

Offline KeesS

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #38 Gepost op: 2015/05/18, 21:38:25 »
Citaat van: partyrabbit
Dan blijft als oplossing over, schriftelijk aanvragen en de verkregen informatie scannen, opslaan als *.jpg en converteren naar *.pdf.
Het dan verkregen "pdf-bestand" is wél te openen en lezen in Linux (dacht ik) ?
Dit is misschien wel een "spastische" manier van doen, maar ik heb in dit forum geleerd; als iets niet gaat zoals je wilt, moet je het maar doen zoals het wél gaat.  ;)
Of de pdf printen als bestand in pdf of postscript. O nee, dat gaat weer niet in adobe. :|
Maar wél met de "Document-weergave" van Ubuntu 12.04  ;) ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Nero

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #39 Gepost op: 2015/05/18, 22:49:26 »
Raar maar waar: zonet nog eens geprobeerd, en nu werkt het weer wel!

Offline Bloom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #40 Gepost op: 2015/05/18, 23:16:41 »
Maar als de gepensioneerden gebruik maken van een kioskcomputer in een internetcafé krijgen ze toch hetzelfde probleem van pdf-bestanden van de pensioendienst die ze niet kunnen openen op opslaan; of zie ik dat verkeerd?
Kioskcomputers in internetcafés of in bibliotheken werken meestal met... juist ja, Windows. En dan is er dus geen probleem.
Als je genoeg geheugen hebt, kun je natuurlijk altijd een virtuele machine met Windows bij de hand houden voor dit soort van gevallen. Zo doe ik het.

Offline Bloom

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #41 Gepost op: 2015/05/18, 23:17:22 »
Vraag: werkt  mijn-oz   wel onder linux ?
Normaal wel. Ik zit zelf bij de CM die ook een inlog met eID bieden en dat werkt prima onder Linux.

Re: PDF document openen
« Reactie #42 Gepost op: 2015/05/19, 00:06:32 »
Vraag: werkt  mijn-oz   wel onder linux ?
Normaal wel. Ik zit zelf bij de CM die ook een inlog met eID bieden en dat werkt prima onder Linux.

vereist wel: http://java.com/en/download/linux_manual.jsp

vind ik niet zo netjes ....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #43 Gepost op: 2015/05/19, 00:24:15 »
vereist wel: http://java.com/en/download/linux_manual.jsp

vind ik niet zo netjes ....

Helemaal smetvrij blijven is moeilijk.

Wat ik belangrijk vind aan dit topic is kennis op te doen over de belgische situatie met de toegang tot allerlei diensten.

Re: PDF document openen
« Reactie #44 Gepost op: 2015/05/19, 09:09:34 »
Beter Linux ondersteunen middels het brakke Java dan helemaal geen Linux-ondersteuning.

Just my 2 cents.

Re: PDF document openen
« Reactie #45 Gepost op: 2015/05/19, 12:00:15 »
Beter Linux ondersteunen middels het brakke Java dan helemaal geen Linux-ondersteuning.

Just my 2 cents.

Deze Java-toevoeging is ook noodzakelijk op Windows (!!!) om gebruik te kunnen maken van de EiD met mijn-OZ !
Van veilig gesproken ............ , vroeger nochtans werkte mijn OZ gewoon standaard met de lezer zonder Java (Oracle !! ) .
Maar men heeft dat veranderd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline chille

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #46 Gepost op: 2015/06/02, 10:01:47 »
Hé iedereen ben even met vakantie geweest, als ik jullie reacties lees is er eigenlijk geen oplossing
of begrijp ik het niet dat zou best kunnen

Re: PDF document openen
« Reactie #47 Gepost op: 2015/06/04, 11:14:21 »
Misschien wel als je buiten het net denkt? Verzoek tot emailen pdf?
En in nl is het nog altijd zo geregeld dat men verplicht is op verzoek een papieren versie te verschaffen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #48 Gepost op: 2015/06/05, 11:45:40 »
Ik heb hier op mijn meeneem-pc nog een Lubuntu staan waar het wel op werkt. Moet nog eens uitvlooien waar het verschil zit.

Offline chille

  • Lid
Re: PDF document openen
« Reactie #49 Gepost op: 2015/06/06, 12:56:39 »
Ok, het zou toch plezant zijn als we dit konden oplossen
Als er nog andere leden zijn die het probleem ook hadden en een oplossing hebben gevonden dan hoor ik het graag
Ik probeerde het bestand eerst op te slaan maar dat lukt niet zoals ze hiervoor op het forum reeds hebben aangegeven