Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unmount probleem  (gelezen 1004 keer)

unmount probleem
« Gepost op: 2007/07/20, 20:01:49 »
omdat ik problemen heb om mijn externe harde schijf los te koppelen door rechtse muisknop->uitwerpen , deed ik dit:

$ sudo umount /media/Externe HDD
umount: /media/Externe: niet gevonden
umount: HDD: niet gevonden

dit ligt waarschijnlijk omdat het 2 woorden zijn...of niet?
wat is de oplossing hiervoor? want ik vind niet terug waar ik de naam van men schijf kan veranderen...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
unmount probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/20, 20:07:32 »
de oplossing is heel simpel:
sudo umount '/media/Externe HDD'
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

unmount probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 20:11:49 »
hehe bedankt dit lukt zo!

unmount probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/20, 20:38:29 »
Je kan ook te 'tab' toets gebruiken. Dit werkt veel sneller en altijd correct:
Typ in:
sud [tab] => hij zet de 'o' er automatisch aan en je krijgt 'sudo'

dan: [spacie] umo [tab] => hij maakt er automatisch 'umount' van

dan: /me [tab] => hij maakt er automatisch '/media' van

dan E [tab] => hij maakt er automatisch '/media/Externe\ HDD' van.

Moraal van het verhaal: Met de tab-toets kan je aan je computer vragen om automatisch aan te vullen. Indien er meerdere mogelijkheden zijn zal hij niets aanvullen maar als je dan nog eens tab drukt geeft hij een lijst van de mogelijkheden die hij nog heeft. Probeer maar eens opnieuw en druk: s [tab]...

ps: Je ziet dat hij een frontslash gebruikt in 'Externe HDD' deze dient om te zorgen dat de terminal de spacie er achter letterlijk gaat nemen en niet gaat interpreteren. Je kan bv ook een bestand copieren waar een * in de bestandsnaam zit vb 'tekst*.odt'
Als je cp tekst*.odt ~/backup/ doet gaat hij al de bestanden die beginnen met tekst en eindigen op .odt copieren en dat is niet de bedoeling maar het volgende is wel juist:
cp tekst\*.odt ~/backup/

Offline vanadium

  • Lid
unmount probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/21, 15:42:41 »
Nog belangrikere moraal van het verhaal: vermijd spaties in de labelnaam van je harde schijf. De problemen met unmounten via rechtermuisknop zijn hier ook aan te wijten. Verander dat label naar iets zonder spaties (Externe_HDD is een goede keuze) en je zal geen enkel prbleem meer hebben met unmounten.

unmount probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/21, 17:08:10 »
Voorkomen is beter dan genezen...